۰
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۹
کواکبیان در موافقت با کلیات طرح نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان:

مجلس باید بتواند کاملا از حق انتخاب حقوقدانان برخوردار باشد

مصطفی کواکبیان در صحن علنی مجلس ضمن بیان حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) «قال الحسن ابن ابی‌الحسن(ع) ان احسن الحسن، الخلق الحسن» و با تبریک سالروز ولادت کریم اهل بیت گفت: امام حسن مجتبی(ع) به ما سفارش فرمودند بهترین بهترین‌ها همان اخلاق برتر و بهتر است.
مجلس باید بتواند کاملا از حق انتخاب حقوقدانان برخوردار باشد
مصطفی کواکبیان در صحن علنی مجلس ضمن بیان حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) «قال الحسن ابن ابی‌الحسن(ع) ان احسن الحسن، الخلق الحسن» و با تبریک سالروز ولادت کریم اهل بیت گفت: امام حسن مجتبی(ع) به ما سفارش فرمودند بهترین بهترین‌ها همان اخلاق برتر و بهتر است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تشکر از نمایندگان که در بحث اولویت رای بالایی دادند، گفت: شما با رأی خودتان نشان دادید که این بحث اولویت دارد و امروز هم تشکر می‌کنم که اخطار را وارد ندانستید.
وی خاطرنشان کرد: یک نکته را دوست عزیز ما آقای قاضی‌پور می‌گوید که این اختیار را به رئیس قوه قضائیه بدهید که دستش بازتر باشد. شما نماینده مجلس هستید چرا مجلس دستش بازتر نباشد؟
بحث آقای رئیسی هم فعلا نیست، ما در حال وضع قانون هستیم تا برای همیشه همه روسای قوه قضائیه و نمایندگان مجلس براساس قانون عمل کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: حق انتخاب، حق طبیعی سرنوشت همه انسان‌هاست. اگر قرار است که واقعا براساس این حق خدادادی انتخاب صورت بگیرد، انتخاب به صورت واقعی باید صورت بگیرد؛ نه اینکه شما بیاید بگویید که سه نفر را مطرح کنند شما هم صلوات بفرستید و به هر سه نفر ما رای بدهیم. خب این کجایش انتخاب است؟
 وی افزود: انتخاب یعنی حداقل حالا دو برابر یا نزدیک به دو برابر افراد معرفی بشوند. از بین حقوقدانان مسلمان تحصیلکرده رشته‌های مختلف حقوقی با مشخصات کامل و به همراه سوابق علمی و تجربی نمایندگان بتوانند از بین آنان انتخاب بکنند. این بسیار بسیار روشن است که نباید حق انتخاب را از مجلس بگیریم و امکان انتخاب باشد.
 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ماجرایی که اینجا در مجلس دهم پیش آمد، خب رئیس قوه قضائیه ۵ نفر را معرفی کرد و وسط راه یک دفعه برادر عزیزمان آقای غلامی گفتند که انصراف داده‌اند. البته من بعدا از ایشان شنیدم خودشان گفتند که من خیلی راضی به این انصراف نبودم!
وی افزود: به هر حال ما بحثمان این است که چهار نفر ماندند و ما سه نفر می‌خواستیم. خدا وکیلی اگر ما به هر شکلی می‌خواستیم سه نفر انتخاب بکنیم خب از بین چهار نفر خیلی وجاهت نداشته و انتخاب معنی ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما اول گفتیم باید به تعدادی باشد که بشود انتخاب کرد. ثانیا گفتیم که حتما در دستور هفتگی قبل از اینکه قرار بگیرد که اگر کسی قرار است انصراف بدهد یا به اصطلاح از انصراف آن را باز بدارند، مشخص شود.
وی گفت: دوستان توجه داشته باشند، ما می‌گوییم همه اینها برای رئیس قوه امکان دارد ولی قبل از اینکه در دستور هفتگی قرار بگیرد، نه اینکه که در دستور قرار گرفت، عرض شود که بیایند وسط راه یک عده‌ای انصراف بدهند. نکته سوم دوستان توجه داشته باشند که این نکته شاید خیلی مطرح نشده، ماده ۲ این طرح بیان می‌کند که جزء ۲ بند ظ ماده ۱۱۷ به بند دال این ماده منتقل شود. می‌دانید دوستان این یعنی چی؟ یعنی ما گفتیم نمایندگان مجلس با اکثریت نسبی هم انتخابش معنا نداشته باشد و با اکثریت مطلق امکان‌پذیر باشد. یعنی مجلس جایگاه واقعی خودش را پیدا بکند.

کواکبیان در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس‌جمهور:
زلزله تهران را جدی بگیرید و به قانون ساماندهی و انتقال پایتخت عمل کنید
چرا طرح سه فوریتی مربوط به بازنشستگان مطرح نمی‌شود!؟


عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی امور پایتخت گفت: زلزله 5.1 ریشتری دو روز پیش تهران اگر کمی شدت بیشتری داشت و به تهران نزدیک‌تر بود به گفته برخی از کارشناسان حدود ۴ میلیون قربانی می‌گرفت و آیا این باعث نمی‌شود که مسئولان برای ساماندهی امور پایتخت به فکر بیفتند. به هر حال از عمر این مجلس گذشت حداقل دولت به قانون عمل کند و بحث ساماندهی و انتقال پایتخت را جدی بگیرد.
مصطفی کواکبیان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: از رئیس‌جمهور می‌خواهم به وزیر راه و شهرسازی تاکید کند که هر چه سریعتر شورای ساماندهی امور پایتخت را جدی بگیرد و به قانون عمل نماید. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین از هیات رئیسه می‌خواهم طرح سه فوریتی تدوین شده در مورد بازنشستگان را در اولویت قرار دهد. وی در پایان از وزیر بهداشت و درمان خواست حتما به مشکلات پرستاران رسیدگی و حق و حقوق کامل آنان پرداخت شود.
شایان ذکر است عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدای سخنان خویش از افزایش قیمت خودرو به ویژه پراید به شدت انتقاد کرد و از وزیر صمت خواست که هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی نماید.
 
 
کد مطلب: 129124
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *