۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۲
مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت:

بازارهای جهانی نفت خام در صورت ادامه تحریم آسیب پذیر هستند

مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت ایران درباره تحریم های یكجانبه آمریكا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران و تاثیر آن بر امنیت انرژی جهان، گفت: ادامه تحریم، بازارهای جهانی نفت خام را آسیب پذیر و از حالت طبیعی خارج می كند.
'محمدعلی خطیبی' افزود: عزم مشتریان نفت خام ایران برای ادامه تجارت نفتی خود با تهران سبب شده است تا این كشورها با انجام مذاكرات و یافتن راه حل های جایگزین، شرایط را به حال عادی بازگردانند.

وی اظهار داشت: خارج شدن بازار نفت از روند طبیعی به ضرر تولید كنندگان و مصرف كنندگان نفت خام خواهد بود و این روند بیشتر به ضرر مصرف كنندگان است .

وی افزود: در شرایط تحریم، عرضه انرژی جهان دچار نابسامانی می شود و با توجه به این كه تحریم كنندگان زمینه تولیدی در بازار را نادیده می گیرند، خطرپذیری برای مصرف كنندگان نیز بالا می رود.

وی گفت: با توجه به این كه تحریم كنندگان، قصد دارند یك تولید كننده موجود در بازارهای جهانی نفت خام را نادیده بگیرند، این موضوع می تواند قیمت های جهانی نفت خام را تحت تاثیر قرار دهد و نوسان های شدیدی در بازار ایجاد كند؛ این روند در كوتاه مدت و بلند مدت عواقب بدی برای مصرف كنندگان خواهد داشت.

خطیبی درباره اجرای سیاست جلوگیری از خام فروشی نفت گفت: پایان دادن به خام فروشی نفت خام و بهره گیری از ارزش افزوده آن با استفاده از تولید و فروش فرآورده های نفتی هدف بسیار ارزشمندی است و برای تحقق و عملیاتی كردن این هدف در صنعت نفت برنامه ریزی های مفصلی انجام گرفته است.

وی درباره شرایط كنونی بازاریابی نفت خام ایران گفت: بازاریابی برای نفت خام باید بر اساس شرایط بازار صورت گیرد و این روند باید متناسب با شرایط بازار انعطاف پذیر باشد.

وی گفت: شرایط جدید، نیازمند روش های جدید بازاریابی بوده و هم اكنون امور بین الملل شركت ملی نفت ایران متناسب با شرایط جدید، روش های جدیدی برای بازاریابی نفت به كار گرفته است.

خطیبی افزود: با آغاز تحریم نفتی یك جانبه اتحادیه اروپا و لغو بیمه محموله های نفتی ایران، هم اكنون شركت های بیمه داخلی با تجمیع توان خود و تشكیل یك كنسرسیوم، پوشش بیمه ای نفتكش های ایرانی را به عهده گرفته اند واین امر از انحصار كشور های غربی خارج شده است.

به گفته وی، خریداران اصلی نفت خام ایران پس از تحریم های اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند برای ادامه تجارت نفتی خود با تهران، محموله های واردات نفت ایران را تحت پوشش بیمه های خود قرار دهند.

مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت ایران تصریح كرد: هم اكنون مشتریان نفت خام ایران علاوه بر بیمه های خود می توانند از بیمه های نفتكش های ایرانی نیز استفاده كنند.

وی با بیان این كه ایران هم اكنون یكی از بزرگ ترین ناوگان های نفتكش جهان را در اختیار دارد، گفت: مشتریان نفت خام ایران برای انتقال نفت خریداری شده می توانند علاوه بر نفتكش های خود از ناوگان نفتكش های ایرانی استفاده كنند.

وی افزود: پیش تر بیمه محموله های نفتی در انحصار شركت های بیمه گر غربی بود اما هم اكنون با توجه به فعال شدن شركت های بیمه داخلی و فعال شدن بیمه های كشورهای خریدار نفت خام ایران، این انحصار شكسته و این موضوع سبب كاهش درآمد شركت های بیمه گر غربی شده است.

خطیبی با مطلوب خواندن روند فروش نفت خام ایران به مشتریان اصلی نفت این كشور گفت: هم اكنون شرایط غیر عادی در معاملات نفتی ایران با مشتریان مشاهده نمی شود و تجارت نفت روند عادی دارد.

وی در باره تجارت نفتی ایران و كره جنوبی گفت: كره جنوبی همچنان خواهان ادامه تجارت نفتی خود با ایران است و هم اكنون دو طرف برای حل مشكلات موجود در حال مذاكره هستند.
کد مطلب: 1292
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *