۰
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۳
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان:

بهتر بود همه شهرهای خوزستان تعطیل شود

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با بیان اینکه فرمانداران نمی‌توانند بدون هماهنگی، تعطیلی اعلام کنند؛ گفت: شاید اگر همه شهرهای خوزستان تعطیل می‌شدند بهتر بود اما تعطیل کردن، ملاحظات و شرایط خاصی دارد.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با بیان اینکه فرمانداران نمی‌توانند بدون هماهنگی، تعطیلی اعلام کنند؛ گفت: شاید اگر همه شهرهای خوزستان تعطیل می‌شدند بهتر بود اما تعطیل کردن، ملاحظات و شرایط خاصی دارد.
رضا نجاتی اظهار کرد: در پی افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان، به دلیل افزایش بیماریابی و همچنین عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط برخی مردم، شرایط به ویژه در ۹ شهرستان خوزستان نگران‌کننده بود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در شورای تامین خوزستان گزارشی ارائه کرد و علی‌رغم اینکه تعطیلی برای یک جامعه سخت است و اقتصاد خانواده‌ها دچار مشکل می‌شود اما به دلیل اینکه سلامت مردم اولویت اول است، تصمیم گرفته شد ۹ شهرستان خوزستان قرمز اعلام شوند.
نجاتی بیان کرد: البته شهرهایی که قرمز اعلام نشده‌اند، به معنی عادی شدن شرایط در آن‌ها نیست بلکه این شهرها در حال مدیریت هستند و شاید با یک سهل‌انگاری کوچک، آنها نیز به همین وضعیت دچار شوند.
وی با اشاره به تعطیلی همه ادارات، شرکت‌ها، دفاتر پیشخوان و بیمه، بانک‌ها و همه اصناف به جز اصناف ضروری در ۹ شهر قرمز خوزستان، افزود: تعدادی همکاری نکرده‌اند که تیم‌های بازرسی در حال بازدید هستند و مراکز متخلف پلمب می‌شوند و برخوردهای قانونی انجام خواهد شد.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان در خصوص عدم همکاری برخی سازمان‌ها گفت: عدم همکاری سازمان‌ها به دو بخش بر می‌گردد؛ بخشی از این عدم همکاری در صورتی رخ می‌دهد که دستگاهی امکانات مورد نیاز را داشته باشد اما در اختیار دانشگاه قرار ندهد و بخش دیگر به عدم همراهی ادارات و اصناف در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبات ستاد استانی یا مصوبات شورای تامین خوزستان بر می‌گردد.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: تمام مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا لازم‌الاجرا است بنابراین اگر دستگاهی امکانات و تجهیزات لازم برای پیشگیری از کرونا و سلامت مردم را داشته باشد و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار ندهد، قطعا برخورد لازم خواهد شد که نمونه‌هایی از این موارد داشته‌ایم.
نجاتی بیان کرد: برخی ادارات، اصناف و یا بانک‌ها همراهی لازم را ندارند و روز دوشنبه نیز یکی دو مورد عدم همراهی بانک‌های خصوصی و فعالیت آنها با وجود تعطیلی، گزارش شده است.
وی گفت: با اصناف و اداراتی که همراهی نکنند و مصوبات را جدی نگیرند، برخورد می‌شود. مردم می‌توانند این موارد را از طریق سامانه ۱۱۱ گزارش کنند. کارکنانی که مجبور به حضور در محل کار شده‌اند نیز حتما با این سامانه تماس بگیرند.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان اضافه کرد: قطعا در این زمینه پرونده‌سازی انجام می‌شود و برخورد قضایی می‌شود و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد. بازرسی ما نیز در این زمینه فعال شده است.
وی افزود: اصناف توجه کنند در صورتی که به مصوبات توجه نکنند، به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند و محل کسب‌شان پلمب خواهد شد.
نجاتی تصریح کرد: آن چه اهمیت دارد، رعایت کردن مردم است زیرا حضور غیرضروری مردم در بازار، محافل و اجتماعات، سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازد.
وی با اشاره به در پیش بودن شب‌های قدر و شرایط خوزستان گفت: در شب‌های قدر، مراسمی در مساجد خوزستان نداریم و مساجد همچنان تعطیل هستند.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان در خصوص تعطیلی برخی شهرستان‌های دیگر نیز بیان کرد: به جز ۹ شهر خوزستان، فرمانداران حق ندارند هیچ گونه تصمیمی برای تعطیلی بگیرند و حتما باید با ستاد استانی، استاندار یا حوزه استانداری هماهنگ کنند و از انجام این کار بدون هماهنگی اجتناب کنند.
وی افزود: یکی دو شهر، بین دو شهر تعطیل قرار داشتند و بنابراین با هماهنگی تعطیل شدند. فعالیت در ادارات دیگر شهرستان‌ها مانند قبل با دو سوم کارکنان و اعطای مرخصی به کارکنان دارای بیماری زمینه‌ای است.
نجاتی گفت: در خصوص کنترل ورودی و خروجی شهرهای خوزستان، گفت: شاید اگر همه شهرهای خوزستان تعطیل می‌شدند بهتر بود اما تعطیل کردن، ملاحظات و شرایط خاصی دارد. ممنوعیت تردد بین شهرستانی نیز مطرح شد که به دلیل شرایط استان خوزستان و فصل برداشت، این کار امکان‌پذیر نبود اما برای کاهش تردد درون شهری، بسیاری از خیابان‌های اهواز مسدود شده است.
وی اضافه کرد: از فرماندار اهواز می‌خواهیم همچنان این کار را ادامه دهند و کاملا مسیرها و خیابان‌های اصلی را مسدود کنند و خیابان‌ها و بازارهای حاشیه مرکز شهر نیز مسدود شود تا مشکلی پیش نیاید.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: رستوران‌ها تنها باید به صورت بیرون‌بر فعالیت داشته باشند در غیر این صورت پلمب می‌شوند.
وی اظهار کرد: دفاتر پیشخوان و کافی‌نت‌ها نیز باید تعطیل شوند. روز دوشنبه پنج مورد فعالیت دفاتر پیشخوان به ما گزارش شد که در صورت تکرار؛ با هماهنگی اداره برق، برق این دفاتر پیشخوان قطع خواهد شد و برای ادامه کارشان هم اول باید بررسی کنیم که چرا به مصوبه شورای تامین توجه نکرده‌اند.
نجاتی در خصوص فعالیت بازارچه‌ها نیز بیان کرد: ساماندهی بازارچه‌ها جزو وظیفه شهرداری‌ها است و قرار نیست تنها در زمان کرونا ساماندهی شوند بلکه در همه شرایط باید شهرداری‌ها در این زمینه اقدام کنند. فعالیت جمعه بازار و بازار شب می‌تواند خطرساز باشد و شهرداری‌ها باید بیشتر وارد عمل شوند.
وی افزود: بازارچه‌ها باید ساماندهی و تعطیل شوند؛ قرار نیست جمعه‌بازار، بازار پرنده‌فروشان و بازار شب فعالیت کنند. اعضای شورای شهر و شهرداران باید فعال‌تر وارد عمل شوند و نسبت به تعطیلی و جمع‌آوری بازارهایی که تجمع زیادی دارند، اقدام کنند.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: در شهرهای تعطیل تنها نانوایی‌ها، قصابی‌ها و فروشندگان مواد پروتئینی، داروخانه‌ها، فروشگاه‌های میوه و تره‌بار و رستوران‌ها به صورت بیرون‌بر اجازه فعالیت دارند.
وی گفت: اتحادیه‌ها و سازمان صنعت باید بر فعالیت اصناف نظارت کنند زیرا روز دوشنبه تعدادی از اصنافی که نباید فعالیت می‌کردند، فعالیت داشتند. در صورت باز بودن واحدهای اصناف، سازمان صمت باید جوابگوی شورای تامین خوزستان باشد.
نجاتی در خصوص بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشت‌ماه، تصریح کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مدارس بازگشایی می‌شوند اما کلاس‌ها دایر نیستند و دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند تنها برای رفع اشکال به مدارس مراجعه کنند و حضور در مدرسه اجباری نیست.
وی افزود: همه تمهیدات اندیشیده شده برای سلامتی مردم است. این بیماری به گونه‌ای نیست که مختص افراد خاصی باشد. این ویروس به صورت هوشمند و بی‌رحمانه به همه حمله می‌کند بنابراین تاکید بر این است که همه کسانی که فعالیت گروهی دارند، از فعالیت خودداری کنند تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود.
کد مطلب: 129201
برچسب ها: ویروس کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *