۰
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۱

واکنش سایپا به ویدئوی پخش شده

در صورت اثبات این ادعا، به مشتری یک خودرو نو جایزه می‌دهیم
گروه خودروسازی سایپا در واکنش به پخش یک ویدئوی ساختگی درخصوص نقص فنی در یکی از محصولات تولیدی خود در یکی از شبکه های تلویزیونی معاند خارج از کشور اعلام کرد که این روش تخریب صنعت خودرو ایران، نخ‌نما شده و گرچه ایراد موتوری ادعا شده در این ویدئو از نظر فنی و مهندسی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست، اما در صورت اثبات این ادعا، یک خودرو کوییک نو به این مشتری اهدا خواهد کرد.
واکنش سایپا به ویدئوی پخش شده

 گروه خودروسازی سایپا در واکنش به پخش یک ویدئوی ساختگی درخصوص نقص فنی در یکی از محصولات تولیدی خود در یکی از شبکه های تلویزیونی معاند خارج از کشور اعلام کرد که این روش تخریب صنعت خودرو ایران، نخ‌نما شده و گرچه ایراد موتوری ادعا شده در این ویدئو از نظر فنی و مهندسی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست، اما در صورت اثبات این ادعا، یک خودرو کوییک نو به این مشتری اهدا خواهد کرد.
به گزارش سایپانیوز، به تازگی یک شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان که رویکرد ضد ایرانی و ضد انسانی خود را بارها، به ویژه در برقراری ارتباط مستقیم با سخنگوی تروریست‌های حمله به مراسم گرامیداشت دفاع‌مقدس که ده‌ها غیرنظامی از جمله یک کودک چهار ساله را به شهادت رسانده بودند، نشان داده، ویدئویی را پخش و منتشر کرده که در توضیح نوشته شده روی آن، ادعا شده که یک دستگاه خودرو کوییک صفر کیلومتر تولیدی گروه خودروسازی سایپا بدون یک پیستون به تعمیرگاه رفته است!
با وجود اینکه تعداد زیادی از هموطنان و متخصصان حوزه مکانیک خودرو در بخش نظرات صفحه مجازی این شبکه تلویزیونی از منظر فنی، مهندسی و مکانیکی صحت این ادعا را زیر سوال برده و این اتفاق را غیرممکن دانستند، گروه خودروسازی سایپا جهت تنویر افکار عمومی توجه به چند نکته را ضروری می‌داند:
۱- موتور محصولات سایپا در شرکت مگاموتور تولید و مونتاژ می‌شود و تک به تک این موتورها در این شرکت تحت تست‌های مختلف از جمله Hot test قرار می گیرند که بی‌شک در صورت وجود چنین اشکال و ایراد بارزی، قطعا تشخیص داده شده و رفع می‌شد.
۲- علاوه بر تست‌های متداول در شرکت مگاموتور، محصولات گروه سایپا در خطوط تولید و مونتاژ نیز تحت تست‌های کنترلی و کیفی گوناگون از جمله roll test و تست‌های جاده‌ای قرار می‌گیرند که در طول انجام این تست‌ها، موتور روشن بوده و عامل حرکت خودرو است. در صورتی که پیستون وجود نداشته باشد یا در جای خود قرار نگرفته باشد، در اولین استارت، موتور ضربه شدید خواهد خورد و اصلاً روشن نمی‌شود.
۳- علاوه بر انجام تست‌های ذکر شده، خودروها در مراحل مختلف تولید و بعد از آن برای انتقال به سازمان فروش و نمایندگی به منظور تحویل به مشتری، چندین کیلومتر پیمایش دارند که در صورت وجود چنین اشکالی، این حرکت‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.
۴- در ویدئوی منتشر شده، مشاهده می‌شود که سپر جلوی خودرو علاوه بر داشتن خط و خش‌های مشخص، به طور کامل بسته نشده، خودرو فاقد آرم جلو و قاب آئینه بغل است، بخشی از سیم‌کشی خودرو باز شده و از همه مهمتر، خودرو فاقد پلاک راهنمائی و رانندگی است. از آنجا که پلاک در تمامی محصولات این گروه خودروسازی، قبل از خروج از کارخانه یا در محیط نمایندگی، روی سپر خودرو نصب می‌شود و با در نظر گرفتن نکات ذکر شده، این احتمال تقویت می‌شود که این ویدئو ساختگی بوده و پس از فروکش قیمت‌ها در بازار خودرو و ناکامی عناصر معاند در مانور گرانی، با هدف تخریب صنعت خودرو و ملتهب نگهداشتن شرایط این صنعت استراتژیک ساخته و منتشر شده است.
۵- مهمترین نکته ای که درخصوص این ویدئو می‌توان اشاره کرد این است که با وجود ادعای مطرح شده مبنی بر صفر کیلومتر بودن خودرو، چرا مشتری محترم برای رفع ایراد، خودرو را به نمایندگی مجاز سایپا نبرده تا با استفاده از گارانتی خدمات پس از فروش، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای نسبت به رفع ایراد یا حتی تعویض قطعات اصلی خودرو اقدام کند؟
۶- طبق شنیده‌ها، در ماه‌های گذشته، دست‌اندرکاران و عوامل این شبکه معاند، با برقراری تماس با تعدادی از خبرنگاران داخل کشور مبالغ قابل توجهی را برای دریافت اخبار و مطالب تخریبی علیه صنعت خودرو و کشف راه‌های مقابله خودروسازان با تحریم‌ها، پیشنهاد داده بودند که اهالی شریف رسانه و قلم، از همکاری با آنها اجتناب کردند تا این اقدام در نطفه خفه شود.
از این رو، دور از ذهن نیست که پوندها یا دلارهای پیشنهادی به خبرنگاران شرافتمند، برای ساخت چنین ویدئوهایی هزینه شده باشد. البته ساخت محتوا و ویدئوهای ساختگی با تحریک یا اغوای شبکه‌های معاند خارجی، شیوه نخ‌نمایی است که کارکرد خود را از دست داده است.
۷- گروه خودروسازی سایپا لازم می‌داند که به صورت رسمی از هموطنان، متخصصان، خبرنگاران و عزیزانی که در بخش نظرات صفحه مجازی این شبکه فارسی‌زبان معاند یا در رسانه‌ها و صفحات شخصی خود، نسبت به ساختگی بودن این ویدئو و کذب بودن محتوای آن اطلاع‌رسانی و روشنگری کرده‌اند، تشکر و قدردانی کند. این رخداد می‌تواند آغازی باشد بر افزایش سواد رسانه‌ای فعالان فضای مجازی و آغاز حرکتی باشد تا هر محتوایی بدون پشتوانه علمی و کارشناسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشود یا اگر شد، مورد پذیرش قرار نگیرد.
۸- در سال‌های اخیر، خودرو و خرید و فروش آن برای مردم به عنوان کالای مصرفی یا سرمایه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار بوده به گونه‌ای که حتی یک نوع خودرو نظیر «پراید» از قالب یک وسیله تردد خارج شده و تبدیل به نماد شرایط اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و تورم شده است، لذا پس از نقش‌آفرینی دلالان که موجب آشفتگی‌های اخیر در بازار خودرو شد و سپس فروکش کردن این التهابات و کاهش شدید قیمت‌ها، رسانه‌های ضدایرانی که در مانور گرانی خودرو و مقصر دانستن خودروسازان ناکام شده‌اند، با انتشار ویدئوهای ساختگی، موضوع کیفیت را سوژه کرده و با ربط‌دادن برخی ادعاهای بی‌اساس به محصولات خودروسازان، تلاش می‌کنند در سال جهش تولید، جامعه را نسبت به تولید محصولات داخلی ناامید و مایوس کنند.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که گروه خودروسازی سایپا آمادگی دارد تا پس از مراجعه مالک خودرو مذکور به یکی از نمایندگی‌های سراسر کشور، باز هم موضوع را مورد بررسی فنی قرار داده و فارغ از هر نتیجه‌ای، اطلاعات دقیق‌تری را به‌صورت شفاف در اختیار افکار عمومی قرار دهد. همچنین در صورت مراجعه مشتری محترم و اثبات ادعای مطرح شده در ویدئو، گروه خودروسازی سایپا یک دستگاه خودرو کوییک نو و صفر کیلومتر به ایشان اهدا خواهد کرد.
کد مطلب: 129523
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *