کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر کشور:

قوانین انتخابات نیازمند بازنگری جدی است

7 خرداد 1399 ساعت 10:51

وزیر کشور انتخابات مجلس یازدهم را از نظر مدیریتی و اجرایی، برگ زرینی در کارنامه انتخابات نظام خواند و گفت: قوانین و مقررات برگزاری انتخابات نیازمند بازنگری جدی است که امیدواریم در تعامل سازنده با دولت دوازدهم و مجلس یازدهم شاهد لایحه جامع و بدون نواقص باشیم.


وزیر کشور انتخابات مجلس یازدهم را از نظر مدیریتی و اجرایی، برگ زرینی در کارنامه انتخابات نظام خواند و گفت: قوانین و مقررات برگزاری انتخابات نیازمند بازنگری جدی است که امیدواریم در تعامل سازنده با دولت دوازدهم و مجلس یازدهم شاهد لایحه جامع و بدون نواقص باشیم.
به گزارش ایرنا «عبدالرضا رحمانی فضلی» روز چهارشنبه در مراسم گشایش یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تشریح ویژگی‌های انتخابات این دوره مجلس تصریح کرد: وزارت کشور مفتخر است که به عنوان مجری برگزاری انتخابات، براساس سیاست‌های کلی انتخابات و با رعایت اصل «قانون مداری، بی‌طرفی و امانتداری» و «تلاش برای ارتقای شاخص‌های کیفی اجرا»، انجام عملیات بزرگ انتخابات دوره یازدهم را فرصتی برای «احقاق حق مدنی ملت» جهت شرکت در اداره امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی، و نمایش توان و اقتدار اجرایی دولت تبدیل کرد. بر اساس مولفه‌هایِ اجرایی و مدیریتی، برگزاری انتخابات در ۲ اسفند ۱۳۹۸، برگ زرینی از کارنامه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را رقم زده است.
وزیر کشور اضافه کرد: در این دوره؛ طراحی، ارتقا و عملیاتی کردن سامانه های یکپارچه و دقیق برای برگزاری انتخابات، علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام مند، کارآمد و اثربخش، میان سطوح مختلف مدیریت کشور را به نمایش گذاشت. علاوه بر این، به‌کارگیریِ سامانه‌های هوشمند و دقیق الکترونیک و غیر الکترونیک، ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان بخش برای ملت ایران در عرصه سیاسی انتخابات بود.
رحمانی فضلی با بیان اینکه در گام نخست، ستاد انتخابات کشور در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۸ و به فاصله ۱۰ ماه قبل از برگزاری انتخابات تشکیل شد و بلافاصله در ۳۱ استان کشور ستاد های متناظر شکل گرفت و روندهای اجرایی بر اساس برنامه ریزی دقیق آغاز شد،  شعار محوری ستاد در این دوره را "انتخابات ۹۸؛ گام دوم انقلاب، قانون مداری و بی طرفی، انسجام ملی" عنوان کرد.
وی گفت: به منظور ارتقای دانش و مهارت‌های انتخاباتی، وزارت کشور، طرح جامع آموزش را پس از «آسیب شناسی اجرایی» انتخابات گذشته و با متون و سبک جدید طراحی کرد و با برگزاری ۱۰ همایش توجیهی متمرکز در مشهد مقدس و (۲۳۴۶) برنامه آموزشی در استان ها، شهرستان ها و بخش ها، بیش از (۵۰۰ هزار نفر) از عوامل و مجریان انتخابات را آموزش داد.
انتخابات بدون کمترین مساله امنیتی برگزار شد
رحمانی فضلی افزود:  این دوره از انتخابات، به دلیل «اتفاقات آبان ماه ۹۸، شهادت سردار سلیمانی، جان باختن تعدادی از هموطنان در سقوط هواپیمای مسافری و نیز شیوع ویروس کرونا از حساسیت بالایی برخوردار بود؛ اما به لطف خداوند متعال، رصد و پیش بینی‌های دقیق امنیتی در قالب اطلس انتخابات، و با بکارگیری ۱۷۰ هزار نفر نیرو از نیروهای انتظامی، نظامی و مردمی، بدون کمترین مساله امنیتی و در امنیت و آرامش برگزار شد.
وزیر کشور با استناد به ماده ۲۵ قانون انتخابات مبنی براینکه وزارت کشور، علاوه بر مسئولیت اجرای قانون، مسئول حسن اجرای انتخابات نیز  است، اظهار کرد: به همین منظور، با به‌کارگیری ۴۸ هزار نفر از نیروهای متعهد و آگاه، از اقشار مختلف مردم به عنوان بازرس شعب، سربازرس، هیأت‌های بازرسی شهرستان‌ها و استان‌ها، بازرس ویژه و هیأت مرکزی بازرسی، از بروزِ تخلفات و سوءِ جریانات، پیشگیری شد.  
۲۳ فرآیند از ۲۵ فرایند اجرایی انتخابات الکترونیکی انجام شد
رحمانی فضلی ادامه داد: ۲۳ فرآیند از مجموع ۲۵ فرآیند اجرایی انتخابات، کاملا الکترونیکی انجام شد. علاوه بر آن، در این دوره، امکان ثبت نام داوطلبان با استفاده از برنامه تلفن همراه فراهم شد. همچنین، برنامه ای که مکان شعبه‌ها و ترافیک آن‌ها را نشان می‌داد و مردم را جهت انتخاب شعبه نزدیک و کم تراکم راهنمایی می‌کرد. احراز هویت رای دهندگان نیز، با استفاده از حدود ۵۸ هزار دستگاه، و به صورت برخط، ‌ انجام شد. دستاورد مهم به‌کارگیری این دستگاه‌ها، پیشگیری از رای‌های تکراری، کشف شناسنامه‌های جعلی و افراد فوت شده و کمک موثر در تامین سلامت انتخابات بود.  امکان مدیریت تعرفه‌ها به صورت برخط و ارزیابی میزان مشارکت در سطح ملی، استانی و شهرستانی، از دیگر قابلیت‌های این دستگاه‌ها به شمار می‌رود.
وزیر کشور گفت: در راستای بند ۱۲ سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری، اقدامات و پیش بینی‌های لازم برای برگزاری انتخابات تمام رایانه‌ای و کاملا مکانیزه، برای اخذ و شمارش آرا در ۱۱ استان و ۱۳۹ شهری که انتخابات شوراها در آن‌ها، الکترونیک برگزار شده بود، یا ۱۷۴ حوزه انتخابیهای که فقط یک نماینده در مجلس دارند، انجام شده بود، اما با هماهنگی انجام شده با شورای نگهبان، امکان عملیاتی شدن به دلایل فنی و امنیتی، فراهم نشد که امیدواریم در دوره‌های بعد با همراهی و همکاری مجلس و شورای نگهبان انتخابات را تمام مکانیزه برگزار کنیم.
رحمانی فضلی از دیگر اقدامات انجام شده در ایام انتخابات را برگزاری ۳ همایش سراسری برای استانداران، معاونان سیاسی امنیتی به عنوان روسای ستاد انتخابات استان‌ها و فرمانداران سراسر کشور، با حضور ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه، مسئولان شورای نگهبان و دیگر مقامات کشور برشمرد و اظهار کرد: از ۱۰ آذر ماه ۹۸، ثبت نام از داوطلبان به مدت یک هفته در ۲۰۸ فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه، ستاد وزارت کشور و نمایندگی‌های سیاسی خارج از کشور انجام شد، و مجموعاً ۱۶ هزار و ۳۳ نفر یعنی ۱۴ هزار و ۱۱۲ مرد و یک هزار و ۹۲۱ زن ثبت نام کردند که نسبت به دوره گذشته، حدود ۳۳ درصد افزایش داشت. برای برگزاری انتخابات، هیات های اجرایی با حضور ۱۷ هزار و ۹۵۲ نفر از معتمدین مردم و مقامات مسئول در شهرستان‌ها و بخش‌ها در قالب ۱۱۲۳ هیات تشکیل شد.
وی سپس درباره فرایند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان گفت: این فرایند با استعلام از مراجع چهارگانه، آغاز، و در مرحله اول در هیات های اجرایی برابر با ۹۱.۲ درصد تایید شدند. با اعلام نظر نهائی شورای نگهبان و با انصراف‌های انجام شده، در نهایت، ۵ هزار و ۲۳۳ نفر به عنوان نامزد نهایی در انتخابات شرکت کردند. انتخابات در ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه ثابت و سیار، برگزار شد و از مجموع ۵۷ میلیون ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط؛ ۲۴ میلیون ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر معادل  ۴۲.۵۷ درصد در انتخابات شرکت کردند.  
رحمانی فضلی افزود: در این دوره، با آموزش‌های به هنگام، برنامه‌ریزی دقیق و تلاش قابل تقدیر مسئولان و عوامل ذیربط، نتایج نهایی انتخابات در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه تا پایان روز شنبه سوم اسفندماه ۹۸ و نتیجه تهران، در ساعت ۱۴ روز یکشنبه چهارم اسفندماه اعلام و منتشر شد که شاید، زودترین زمان اعلام نتیجه انتخابات در ادوار مختلف است. در مرحله نخست،  تکلیف ۱۹۷ حوزه انتخابیه از ۲۰۸ حوزه کل کشور تعیین شد و ۲۷۹ نفر از نامزدها به مجلس راه یافتند و انتخاب ۱۱ نفر از ۱۱ حوزه باقیمانده، به مرحله دوم در ۲۱ شهریور ماه موکول شد. از مجموع منتخبان مرحله نخست ۲۶۲ نفر مرد و ۱۷ نفر زن هستند.
وزیر کشور با بیان اینکه در این دوره، صحت انتخابات در همه حوزه‌های اصلی و فرعی توسط شورای نگهبان تایید شد، گفت: این در حالی است که در ۱۰ دوره گذشته به طور میانگین، انتخابات در ۱۲ حوزه ابطال شده بود. البته متاسفانه جناب آقای محمدعلی رمضانی دستک منتخب حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه و سرکار خانم فاطمه رهبر منتخب حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، چند روز پس از انتخابات، جان به جان آفرین تسلیم کردند که علّو درجات آنان را از درگاه خداوند مسئلت داریم.
وی از تعامل سازنده شورای نگهبان، منتخبان مردم که با شور و شعور سپهر سیاسی کشور را منور کردند و همچنین از نمایندگان دوره قبل به ویژه دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی بابت همکاری با وزارت کشور و تلاش در عرصه تقنین و نظارت، تشکر و قدردانی کرد و گفت: قوانین و مقررات فعلی برگزاری انتخابات، خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، حقیقتا نیازمند بازنگری جدی است. امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم»، شاهد بررسی و تصویب لایحه جامع انتخابات در مجلس که رافع بسیاری از اشکالات و نواقص در زمینه انتخابات است، باشیم.  
رحمانی فضلی همچنین از شورای نگهبان، هیأت‌های نظارت، هیأت‌های اجرایی، ستاد انتخابات کشور و ستادهای انتخابات استان ها، عوامل و مجریان برگزاری انتخابات در سطح شعبه های اخذ رأی، نیروهای انتظامی، نظامی و بسیج، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش، ستاد کل نیروهای مسلح، دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال، سازمان برنامه و بودجه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران، بازرسان وزارت کشور و نیز از اصحاب رسانه، خصوصاً رسانه ملی و فضای مجازی، و به ویژه، ملت شهید پرور ایران اسلامی قدردانی کرد.


کد مطلب: 130132

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/130132/قوانین-انتخابات-نیازمند-بازنگری-جدی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir