۰
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۶
مروری بر کارنامه مجلسی که به تاریخ پیوست

روزهای مهم مجلس دهم

مجلس دهم با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید، مجلسی که اگرچه عملکرد درخشانی نداشت اما چیزی هم از مجلس های هفتم تا نهم کم نداشت. با این حال عده ای از اصولگرایان برای رسیدن به منافع جناحی خود لازم دیدند که شدیدترین هجمه تبلیغاتی را علیه این مجلس شکل دهند.
روزهای مهم مجلس دهم
مجلس دهم با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید، مجلسی که اگرچه عملکرد درخشانی نداشت اما چیزی هم از مجلس های هفتم تا نهم کم نداشت. با این حال عده ای از اصولگرایان برای رسیدن به منافع جناحی خود لازم دیدند که شدیدترین هجمه تبلیغاتی را علیه این مجلس شکل دهند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این هجمه از سویی به علت همراهی اکثریت مجلس با دولت در موضوع سیاست خارجی بود و از سوی دیگر برای پیروزی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برای این گروه لازم بود. برای همین هم اگرچه اکثریت مجلس دهم در اختیار اصولگرایان بود اما آنها هم قربانی استراتژی دیگر اصولگرایان بخصوص طرفداران احمدی نژاد ، طیف قالیباف و جبهه پایداری شدند.
در یک مرور مختصر، اگر بخواهیم روزهای مهم مجلس گذشته را بازخوانی کنیم می توان 18 مقطع مهم را در چهار سال عمر این مجلس معرفی کرد: در اولین روزهای آغاز به کار این مجلس در حالی که همه انتظار داشتند محمدرضا عارف به ریاست مجلس برسد، او در انتخابات هیات رئیسه موقت از علی لاریجانی شکست خورد و پس از آن ترجیح داد که در هیچ یک از انتخابات هیات رئیسه شرکت نکند و همین موضوع زمینه ساز چهار سال ریاست لاریجانی بر این مجلس شد. لاریجانی ریاست مجلس های هشتم و نهم را هم برعهده داشت. در همان سال نخست مخالفت اکثریت مجلس با طرح شفافیت دریافتی مدیران کشوری هم به وقوع پیوست. این طرح که در واقع واکنش مجلس به موضوع حقوق های نجومی بود با این رای به سرانجام نرسید.
در سال 96 پنج روز تاریخی را در مجلس می توان معرفی کرد: دردناک ترین روز این سال هفدهم خرداد بود که حمله تروریستی داعش به ساختمان مجلس باعث شهادت و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان شد. مرداد ماه روزهای آغاز به کار دولت دوازدهم بود. مراسم تحلیف حسن روحانی در 14 مرداد تحت الشعاع حضور موگرینی در مجلس قرار گرفت. سلفی گرفتن با موگرینی بهانه دست منتظران داد و سعی شد این موضوع بزرگنمایی شود. در همان روز کابینه جدید به مجلس معرفی شد و اکثر وزیران پیشنهادی در 24 مرداد ماه از مجلس رای اعتماد گرفتند. مساله محرومیت سپنتا نیکنام منتخب مردم یزد برای حضور  در شورای شهر، موضوع دیگری بود که موجب شد نمایندگان مجلس طرحی با عنوان قانونی بودن حضور اقلیت های مذهبی در شوراهای شهر به تصویب برسانند. همچنین در این سال برای نخستین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه بودجه سال بعد از سوی نمایندگان رد شد. این اتفاق در سال آخر مجلس هم بار دیگر به وقوع پیوست.
در سال 97 با خروج آمریکا از برجام به دستور ترامپ، چند نماینده اصولگرا برجام را به طور نمادین در صحن علنی مجلس آتش زدند.اما یکی از بدترین روزهای مجلس روزی بود که اکثریت نمایندگان با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران (دوره قالیباف) مخالفت کردند، طرحی که می توانست اطلاعات خوبی درباره موضوع املاک نجومی به اطلاع مردم برساند و قوه قضائیه را در راه مبارزه با فساد احتمالی یاری دهد. در مرداد و شهریور 97 نمایندگان علی ربیعی و کرباسیان دو وزیر دولت را یک سال بعد از کسب رای اعتماد استیضاح کردند و رای به عدم حضور آنها در دولت دادند. نمایندگان همچنین در شهریور، با طرح سوال از حسن روحانی او را به مجلس کشاندند. این دومین طرح سوال از یک رئیس جمهور در تاریخ جمهوری اسلامی بود. تصویب لوایح FATF هم توسط نمایندگان از مهمترین اقدامات مجلس در این سال بود، اگر چه بعد از آن این لوایح توسط شورای نگهبان رد شد و در پیچ و خم جلسات مجمع تشخیص مصلحت به نتیجه نرسید.
20 فروردین 1398 معرفی سپاه به عنوان گروه تروریستی از طرف دولت آمریکا، : باعث شد نمایندگان با لباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجلس حاضر شوند. در مرداد 1398 ۲ نماینده اصولگرای مجلس به اتهام اخلال در بازار خودرو بازداشت شدند. حکم زندان این دو نماینده در روزهای آخر مجلس صادر شد. در دی ماه هم مجلس در مصوبه ای  پنتاگون و سنتکام را جزو سازمان های تروریستی اعلام کرد. همه گیری بیماری کرونا، اتفاقی بود که باعث تعطیلی این مجلس رد اسفند ماه شد. این بیماری تعدادی از نمایندگان را درگیر کرده بود.
در دو ماه آخر عمر مجلس هنوز کرونا مانع از برگزاری جلسات منظم و پیاپی بود اما در همین دوران، قانون حذف ۴ صفر از پول  ملی، که در سال قبل فوریت آن به تصویب رسیده بود، تصویب شد تا تغییر واحد پول کشور با حکم این مجلس قانونی شود.
مجلس دهم به تاریخ پیوسته است و حالا مجلسی آغاز شده که شعار بسیار می دهد اما چهار سال دیگر باید صبر کرد و در نهایت دید که مجلس یازدهم چه کارنامه ای از خود به یادگار می گذارد.
 

 
گزارش: محمدحسین روانبخش
 
کد مطلب: 130163
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *