۰
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۹

کرونا در کرمانشاه فعال است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به روند افزایشی شیوع بیماری کرونا در کرمانشاه، خواستار تعطیلی بازارچه مرزی جوانرود و جلوگیری از ورود مردم به شهرستان پاوه در تعطیلات پایان هفته جاری شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به روند افزایشی شیوع بیماری کرونا در کرمانشاه، خواستار تعطیلی بازارچه مرزی جوانرود و جلوگیری از ورود مردم به شهرستان پاوه در تعطیلات پایان هفته جاری شد.
محمودرضا مرادی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه که امروز (11 خرداد) برگزار شد با بیان اینکه هم اکنون در پیک بیماری کرونا در کرمانشاه قرار داریم، افزود: اگرچه از ابتدای شیوع بیماری تاکنون چند پیک را پشت سر گذاشتیم، اما قله پیک‌های قبلی کمتر از شرایط کنونی بود.
وی اضافه کرد: یکی از پیک‌ها را حوالی 25 اسفند سال گذشته داشتیم که تعداد موارد بستری به 12 تا 15 نفر رسید، پیک دوم را در اواخر فروردین داشتیم که عمدتا هم ناشی از سفرهای نوروز بود و تعداد موارد بستری به 197 نفر رسید و پس از آن روند نزولی را شاهد بودیم تا اکنون‌که در پیک بعدی قرار گرفتیم و تعداد موارد بستری بیشتر شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از افزایش شیوع بیماری کرونا در کرمانشاه خصوصا طی هفته‌های جاری یاد کرد و گفت: در این مدت هم در بیماران سرپایی و بستری و به تبع آن در آمار فوتی‌ها افزایش داشتیم.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، این روند افزایشی بیانگر فعال بودن بیماری در کرمانشاه است.
مرادی با بیان اینکه وضعیت انتقال بیماری در کرمانشاه کاملا خطرناک است، تاکید کرد:از لحاظ اپیدمیولوژی افزایش تعداد نمونه‌های مبتلا در روزهای اخیر نشان دهنده عملکرد مردم در زمینه اقدامات بهداشتی در دو هفته گذشته است، زیرا هرگونه مداخلات بهداشتی طی دو هفته بازخورد خود را در تعداد موارد مثبت و بعد از سه هفته بازخورد خود را در تعداد مرگ و میر نشان می‌دهد.
وی گفت: با وجود این شرایط، اگر با رعایت موازین بهداشتی جلو گسترش بیماری را نگیریم، بازرهم با افزایش تعداد موارد بستری مواجه خواهیم شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرونا هیچ درمانی ندارد و حتی برای افراد بستری هم کاری بجز اقدامات حمایتی و استفاده از اکسیژن نمی‌توان انجام داد، گفت: تنها راهکار شناسایی افراد مثبت، قرنطینه کردن آنها و رعایت موازین بهداشتی از سوی سایر افراد جمعه است.
نمونه‌گیری‌ها را به ۱۰۰۰ مورد در روز می‌رسانیم
مرادی در ادامه از بیماریابی فعال در کرمانشاه خبر داد و با بیان اینکه عمده موارد مثبت ناشی از بیماریابی فعال است، گفت: با این کار نمونه‌های مثبت را شناسایی و آنها را قرنطینه می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه در برخی از موارد افراد هیچ علامتی از بیماری کرونا ندارند، گفت: برای مثال روزانه پنج، شش مورد مثبت در بیمارستان طالقانی شناسایی می‌شود که فرد تصادفی است و یا قرار است جراحی شود که در جریان اسکن متوجه بیماری می‌شویم و با در بیمارستان امام علی (ع) روزانه هشت تا 9 مورد مثبت داریم که فرد به دلیل سکته و یا برای جراحی قلب مراجعه می‌کند و اسکن وی مثبت بودن بیماری را نشان می‌دهد.
مرادی همچنین از افزایش تعداد تست‌های روزانه بیماری کرونا در استان هم خبر داد و گفت: روز گذشته 600 تست گرفتیم و امیدواریم این تعداد تست‌گیری در هفته آینده به 700 تا 800 مورد در روز و در آینده نزدیک به هزار تست در روز برسد.
وی اظهار کرد: در گذشته از هر 100 تست که انجام می‌شد کمتر از 20 درصد مورد مثبت داشتیم که این تعداد اکنون به بیش از 30 درصد رسیده است.
با فعالیت رسمی تالارهای عروسی مخالفیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه همچنین  از تدوین تعدادی مصوبه و پیشنهاد برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در کرمانشاه برای مقابله با کرونا خبر داد و تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز در این بین نقش نظارتی دارد.
مرادی اضافه کرد: پروتکل‌های بهداشتی برای دستگاه‌های مختلف تعریف شده و همه ملزم به رعایت آن هستند.
وی با بیان اینکه در سطح جامعه نیز برخی از فعالیت‌ها هنوز به صورت قانونی آزاد نشده، اضافه کرد: نمونه این موارد فعالیت تالارهای عروسی است که با باز شدن رسمی آنها مخالفیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از فعالیت غیرقانونی برخی از این تالارها انتقاد کرد و افزود: بر اساس اطلاعاتی که کسب کردیم دو روز گذشته 36 مورد عروسی در این تالارها برگزار شده که اگر در هر عروسی فقط 200 نفر کنار هم باشند، وضعیت نامناسبی از نظر شیوع بیماری رقم می‌زند.
مرادی اظهار کرد: سایر فعالیت‌ها که منع قانونی ندارد نیز باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.
وی همچنین از تعطیلات پایان هفته پیش‌رو هم ابراز نگرانی کرد و گفت: ممکن است در این ایام شاهد حضور مردم در بازارچه جوانرود و یا شهرستان پاوه باشیم که تقاضا داریم بازارچه جوانرود در این چند روز تعطیل و برای ورود به پاوه محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود.
کد مطلب: 130374
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *