۰
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۷
پژوهشگر یزدی:

محمود افشار از مشاهیر نامی بود

پژوهشگر و محقق فرهنگ عامه یزد از مرحوم دکتر محمود افشار، دولتمرد، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار ایرانی به عنوان یکی از مشاهیر نامی استان یزد یاد کرد و بخش‌هایی از زندگی وی را یاداور شد.
محمود افشار از مشاهیر نامی بود
 پژوهشگر و محقق فرهنگ عامه یزد از مرحوم دکتر محمود افشار، دولتمرد، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار ایرانی به عنوان یکی از مشاهیر نامی استان یزد یاد کرد و بخش‌هایی از زندگی وی را یاداور شد.
«حسین مسرّت» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن نام بردن از دکتر «محمود افشار» به عنوان یکی از مشاهیر بنام استان یزد که اشتهار وی به واسطه‌ی چاپ و انتشار مجله‌ی آینده از جمله مجلات تاریخی ایران است، اظهار کرد: محمود افشار در سال ۱۳۱۱ هجری قمری در یزد به‌ دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه‌ی مشیر یزد گذراند، بعد به هندوستان رفت تا این که بعد از آن برای تحصیلات به آلمان رفت و در رشته‌ی علوم سیاسی و اجتماعی از دانشگاه لوزان سوییس دکترای خود را گرفت.
وی ادامه داد: افشار در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی از هندوستان به یزد آمد و در روزنامه‌های یزد از جمله در روزنامه‌ی شیرکوه مقالاتی داشت، سپس در سال ۱۳۰۴ مجلّه‌ی آینده را تاسیس کرد که حدوداً چهار سالی چاپ شد.
به گفته این پژوهشگر برجسته استان یزد، دکتر افشار مجدداً در سال ۱۳۰۵ شمسی به یزد آمد و در انتخابات مجلس شورای ملّی از یزد شرکت کرد و وارد عدلیه شد و کلاً به کارهای حقوقی گرایش پیدا کرد، مدّتی نیز در دانشگاه حقوق تهران تدریس کرد.
وی با اشاره به سفرهای فراوان افشار به کشورهای اروپایی، عنوان کرد: او در بیشتر شوراهای فرهنگی و اجتماعی که در ایران تشکیل می‌شد،  همراه با دکتر علی‌ اکبر سیاسی، دکتر عیسی صدیق، دکتر محمّدعلی فروغی و سایر مشاهیر فرهنگ و ادب عضو بود.
مسرت افزود: افشار دوباره در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی برای مبارزه‌ی انتخاباتی به یزد آمد و از همان سال و بعد از انتخابات که در آن پیروز نشد، از سیاست به کلی کناره‌گیری کرد و وقت خود را وقف تألیف و نگارش کتاب‌هایش کرد. از کارهای بسیار خوب و ماندگار افشار، وقف‌ کردن بسیاری از باغ و خانه‌هایش در تهران به‌ ویژه وقف آنها به دانشگاه تهران، سازمان لغت‌نامه دهخدا و مؤسّسه‌ی باستان‌شناسی دانشگاه تهران بود.
وی از مهمترین آثار دکتر افشار نیز به «سیاست اروپا در ایران» به زبان فرانسه، «گفتار ادبی» در دو جلد و کتاب «افغان‌نامه» در سه جلد، سفرنامه و دفتر اشعار، سیاست اروپا که توسط دکتر دهشیری یزدی به فارسی ترجمه شده است، اشاره کرد و افزود: البته چند سالی است به همت پسر بزرگ وی استاد ایرج افشار، «نامواره‌ی دکتر محمود افشار» چاپ می‌شود که از مقالات وزینی برخوردار است.
مسرت در پایان نیز یادآور شد: مرحوم دکتر محمود افشار یزدی در بیست و هشتم آذرماه سال ۱۳۶۲ در سن ۹۰ سالگی به سرای جاوید شتافت.
کد مطلب: 130385
برچسب ها: محمود افشار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *