۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۲

موج دوم کرونا در ۵ استان

یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ترس مردم از کرونا ریخته است و نسبت به قبل کمتر مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی را رعایت می‌کنند، گفت: در حال حاضر در خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان موج دوم اپیدمی در حال جریان است.
یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ترس مردم از کرونا ریخته است و نسبت به قبل کمتر مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی را رعایت می‌کنند، گفت: در حال حاضر در خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان موج دوم اپیدمی در حال جریان است. در تهران نیز موج دوم به صورت بسیار آهسته و بطئی پیش می‌رود و در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی، منتظر موج سوم هم هستیم.
دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به درگیری عروق در بیماری کووید-۱۹، گفت: وقتی فردی به کرونا مبتلا می‌شود، در آنزیم‌های رگ داخل ارگان‌های مختلف یک ضایعه التهابی ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به آمبولی شود. به همین دلیل است که اگر رگ قلب را بگیرد، منجر به سکته قلبی و اگر هم رگ مغز را درگیر کند، منجر به سکته مغزی می‌شود یا اگر رگ کلیه را درگیر کند، نارسایی کلیه ایجاد می‌شود.
وی افزود: از هفته‌های ابتدایی بروز بیماری که مشاهده شد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دچار ترومبو آمبولی (آمبولی ریه) می‌شوند، متوجه درگیری عروقی نیز شدند. بر همین اساس تمام بیمارانی که به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری می‌شوند، برای پیشگیری از آمبولی در آنها برایشان داروهای ضدانعقاد مانند هپارین و... تجویز می‌شود.
مردانی تاکید کرد: بنابراین کووید-۱۹ ربطی به خون ندارد، بلکه عروق را درگیر می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به بازگشایی صحن حرم‌های مطهر، اظهار کرد: طبق آخرین آماری که وزارت بهداشت ارائه کرده، متاسفانه ترس مردم از کرونا ریخته و نسبت به قبل کمتر مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی را رعایت می‌کنند. بیشتر مسافرت می‌روند و یا در مجامع عمومی حاضر می‌شوند. این اقدامات می‌تواند منجر به افزایش گردش ویروس شود. بنابراین با توجه به این بازگشایی‌ها، همچنان باید مسائل بهداشتی را در همه جا رعایت کنند.
مردانی تاکید کرد: واقعا خطرناک است که فردی که دچار علائم تب، سرفه، تنگی نفس و... است، در مجامع عمومی حاضر شود. بر همین اساس از مردم می‌خواهیم که در صورتی که این علائم را دارند، به هیچ وجه از خانه بیرون نیایند و به طور مرتب دست‌هایشان را با آب و صابون بشویند. اگر کار ضروری ندارند، در خانه بمانند و فقط در صورت ضرورت سفرهای بین شهری و درون شهری داشته باشند. در غیر این صورت همان اتفاقی که در خوزستان افتاد، گریبانگیر استان‌های دیگرمان هم می‌شود.
وی همچنین گفت: در عین حال مشاغل هم با ظرفیت کامل بازگشایی شده‌اند، اما در تمام ادارات فعالیت آشپزخانه، آبدارخانه، محل سرو غذا و همه جاهایی که منجر به تجمع می‌شود را ممنوع کردند. افراد در محل کار حتما فاصله اجتماعی را رعایت کنند و اگر کسی از کارکنان علامت دارد، جدا از حضور در محل کار خودداری کند. فاصله اجتماعی را در ادارات و کارخانه‌ها و در سایر مکان‌های عمومی حفظ کنند. در عین حال استفاده از ماسک هم در محل کار به ویژه در اتاق‌هایی که بیش از ۱۰ نفر در آن حضور دارند، توصیه می‌شود.
مردانی درباره احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر در خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان موج دوم اپیدمی در حال جریان است. در تهران نیز موج دوم به صورت بسیار آهسته و بطئی پیش می‌رود. حتی ما منتظر موج سوم بیماری هستیم. بنابراین اگر مردم مراقبت نکنند، ممکن است موج سوم بیماری هم اتفاق افتد.
کد مطلب: 130391
برچسب ها: موج دوم کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *