۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۴

جزئیات اجرای طرح حمایت از کودکان کار

مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران جزئیات طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان را که قرار است از اواخر خرداد ماه در سطح شهر تهران اجرایی شود را تشریح کرد.
جزئیات اجرای طرح حمایت از کودکان کار
مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران جزئیات طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان را که قرار است از اواخر خرداد ماه در سطح شهر تهران اجرایی شود را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید آرام عصر امروز با حضور در جلسه شورای اسلامی استان تهران به تشریح طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان پرداخت و گفت: مسئله کودکان خیابانی، موضوعی ناراحت کننده و اسفبار است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما هر روز به صورت روز افزون با گسترش این پدیده مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه پدیده کودکان کار دو مشکل عمده را ایجاد می‌کنند، گفت: کار کودک نه تنها روند رشد و شکوفایی را از کودک می‌گیرد بلکه در آینده موجب ایجاد آسیب می‌شود. به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به کودکان کار و خیابان و آسیب‌دیده داشته باشیم و نباید به آن‌ها به عنوان کار اضافه نگاه کنیم بلکه لازم است با برنامه‌ریزی نسبت به توانمندسازی آنان اقدام کنیم.
آرام افزود: مستندات قانونی زیادی برای اجرای این طرح موجود است. با این حال می‌بینیم که آئین‌نامه حمایت اجتماعی کودکان کار و خیابان در شورای اجتماعی وزارت کشور مانده است و لایحه حمایتی از حقوق کودکان نیز در صف انتظار شورای نگهبان قرار دارد.
مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران با بیان اینکه عمده کارهایی که در حوزه کودکان کار و خیابان انجام گرفته، ضربتی بوده است، گفت: به عنوان مثال سال گذشته فرمانداری شهر تهران یک اقدام ضربتی انجام داد که با اینکه عددهای مختلفی از جمع‌آوری کودکان اعلام کرد اما آن تعداد کودکی که به بهزیستی تحویل دادند ۳۸۱ کودک بود که عمده این کودکان جمع‌آوری شده از سطح مناطق ۱، ۲، ۳، ۵، ۶ و ۱۲ بودند و کمترین جمع‌آوری‌ها از مناطق ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ بود.
آرام با اشاره به اینکه از ۳۸۱ کودک جمع‌آوری شده بیش از ۸۳ درصد نفر از اتباع بیگانه و مابقی ایرانی بودند، اظهارکرد: هشت کودک زیر هفت سال، ۲۵۷ نفر بین هفت تا ۱۳ سال و ۱۱۵ نفر نیز بیش از ۱۳ سال سن داشتند که عمدتا به مشاغلی همچون تکدی‌گری، فال فروشی و پاک کردن شیشه‌ها مشغول بودند.
وی با بیان اینکه این طرح ضربتی و برنامه میان و بلند مدتی برای آن پیش بینی نشده بود، گفت: در این طرح برای اتباع بیگانه نیز فکری نشده بود به گونه‌ای که بعد از ۲۰ روز که این افراد در مناطق اسکان موقت حضور داشتند عمدتا به کف خیابان برگشتند این در حالیست که بانک اطلاعاتی درستی نیز از کودکان در دسترس نیست و ممکن است یک کودک چند بار جمع‌آوری شود.
آرام اضافه کرد: طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان قرار بود از اواخر سال ۹۸ اجرایی شود که به علت شیوع کرونا اجرای آن به تاخیر افتاد البته در این مدت نیز ما نسبت به توزیع بسته‌های بهداشتی میان کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنان اقدام کردیم تا از شیوع این بیماری در میان این افراد جلوگیری شود. در این جهت ۱۶ هزار پک بهداشتی بین کودکان کار توزیع و آموزش‌هایی توسط تیم‌های متخصص به این کودکان ارائه شد.
مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران در تشریح شاخص‌های طرح جدید حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان گفت: کودک در اجرای این طرح از اهمیت زیادی برخوردار است و توانمندسازی کودک با استفاده از ظرفیت خانواده در دستور کار قرار دارد و سعی داریم با حفظ شأن کودکان نسبت به حمایت اجتماعی آنان اقدام کنیم.
وی افزود: در این طرح از ظرفیت سمن‌ها برای شناسایی کودکان استفاده می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده اجرای طرح از اواخر خرداد ماه با شروع شناسایی آغاز می‌شود.
آرام اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده گروه‌های داوطلب به سر چهارراه‌ها و اماکنی که معمولا کودکان کار در آنجا حضور دارند، می‌روند و با استفاده از یک اپلیکیشن اطلاعات آنان را وارد می‌کند که این اطلاعات در اختیار اورژانس اجتماعی قرار می‌گیرد و از طریق خودروهایی که در محل حاضر هستند این کودکان به اولین مکان منتقل می‌شوند.
وی با بیان اینکه این کودکان از لحاظ جسمی و روحی مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: سه مرکز غربالگری در شهر تهران پیش بینی شده است که این مراکز به اسکنر عنبیه مجهز هستند و  برای کودکان پرونده پزشکی، مددکاری و روانشناسی تشکیل می‌شود.
مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران با اشاره به اینکه چهار مرکز اسکان موقت برای این کودکان در نظر گرفته شده که دو مرکز برای اتباع هستند، اظهارکرد: اتباع تا ۲۱ روز در این مراکز نگهداری می‌شوند و در این مدت اداره کل اتباع نسبت به تعیین تکلیف آنان اقدام می‌کند.
وی اضافه کرد: دو مرکز اسکان نیز برای کودکان ایرانی در نظر گرفته شده است و پس از شناسایی این کودکان بلافاصله تیم‌های تخصصی نسبت به شناسایی خانواده‌های آنان و توانمندسازی‌شان اقدام می‌کنند. هر چند که از سه هفته قبل کار توانمندسازی ۶۰۰ کودک آغاز شده است.
آرام با بیان اینکه این طرح در ابتدا در شهر تهران اجرا می‌شود و بعد از آن به شهرستان‌ها تسری می‌یابد، گفت: در مناطقی که اصطلاحا قرمز هستند همچون ۱، ۲، ۳، ۵ و ۱۲ با اولویت اول این طرح اجرا می‌شود.
به گزارش ایسنا، پس از استماع گزارش آرام، اعضای شورای استان تهران به بیان نظرات خود پرداختند به گونه‌ای که ابراهیم خلیل آبادی با بیان اینکه بیشترین دغدغه ما این است که این طرح پیوستگی داشته باشد، گفت: امیدوارم راه حلی برای حل مشکل کودکان کار پیدا کنیم تا شاهد پدیده نازیبای کار کودک نباشیم.
همچنین عظیمی - نماینده قرچک - با بیان اینکه هیچ کدام از کودکان کار در این شهرستان قرچکی نیستند، گفت: «آنان را در قرچک پیاده می‌کنند و متاسفانه کودکان اسباب سوء استفاده شدند.»
رضازاده - نماینده بهارستان - نیز با بیان اینکه لازم است بین مدیریت شهری و بهزیستی  تعامل و همکاری ایجاد شود، گفت: موضوع کودک کار و متکدی در شهرهای اطراف تهران بیشتر از تهران است و متاسفانه تا کنون مشاهده نکردیم که بهزیستی برای شهرستان‌های اطراف تهران کاری کند.
وی با بیان اینکه الگوی توزیع کودکان کار در تهران نشان می‌دهد که فقر مالی علت عمده کار کودکان است، گفت: باید به مقوله رفع فقر و تحقق عدالت اجتماعی توجه کنیم.
همچنین الهام فخاری نیز با بیان اینکه الگوی توزیع کودکان کار در تهران نشان می‌دهد که این کودکان برای کسب درآمد به مناطق پربرخوردار برده می‌شوند تا کمک بیشتری دریافت کنند، گفت: برخی کودکان را برای دریافت پول بیشتر به مناطق پربرخوردار می‌برند.
وی با اشاره به اینکه هر نوع کمکی که از سوی شورای استان تهران لازم باشد در خصوص ساماندهی کودکان کار انجام می‌شود، گفت: البته معتقدیم هر گونه رویکرد ساماندهی کودکان باید با حفظ حرمت کودک باشد همچنین بهزیستی در مورد نگهداری کودکان ایرانی باید شرایطی را فراهم کند که حداقل زمان برای دوری کودک از خانواده وجود داشته باشد و در مورد کودکان غیر ایرانی نیز حقوق کودکان باید رعایت شود.
فخاری با بیان اینکه همه تلاش می‌کنند که سایه سنگین تهران از روی استان تهران برداشته شود تا مسائل شهرستان‌های پیرامونی به خوبی دیده شود،اظهارکرد: امیدوارم که شاهد اتفاقات ناگواری در حوزه کار کودکان نباشیم.
جلال بنار - نماینده فیروزکوه - با اشاره به رکود اقتصادی در کشور مدعی شد : کرونا تیر خلاص به پیکر اقتصاد خانوار زد و شاهد سقوط بخش‌های بیشتری به زیر خط فقر هستیم.
وی با بیان اینکه مجلس جدید رویکردش مجلس انقلابی است که امیدواریم در این حوزه وارد شود تا شاهد مشکلات نباشیم، گفت: برای حل مشکل کودکان کار مستلزم یک برنامه و کار ویژه هستیم و امیدواریم این طرح به نتیجه برسد.
کد مطلب: 130442
برچسب ها: بهزیستی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *