۰
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۸

خاموشی در انتظار کشور

پیک مصرف برق تاکنون حدود ۱۲.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، همچنین از ابتدای سال تاکنون شاهد رشد ۴.۲ درصدی مصرف انرژی در کشور هستیم که همین مساله احتمال وقوع خاموشی‌های سال ۱۳۹۷ را پررنگ می‌کند.
پیک مصرف برق تاکنون حدود ۱۲.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، همچنین از ابتدای سال تاکنون شاهد رشد ۴.۲ درصدی مصرف انرژی در کشور هستیم که همین مساله احتمال وقوع خاموشی‌های سال ۱۳۹۷ را پررنگ می‌کند.
به گزارش ایسنا، روند افزایشی موج گرما در هفته جاری و استفاده هر چه بیشتر از سیستم های سرمایشی موجب شده است تا اوج بار در روزهای گذشته از مرز ۵۳ هزار مگاوات عبور کند و این در حالی است که در زمان اوج مصرف سال گذشته مصرف برق کشور به ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید.
طبق برآوردهای صورت گرفته اگر مصرف فعلی ادامه یابد امسال این رقم به ۶۰ هزارمگاوات می‌رسد اکنون نیز در حالی که رشد مصرف جهانی مصرف برق به دلیل کرونا کاهش پیدا کرده، در ایران به میزان ۱۲.۸ درصد افزایش یافته است.
با وجود کرونا تابستان سختی برای صنعت برق پیش رو داریم
چندی پیش نیز محسن طرز طلب _ مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی _ با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا تابستان سختی را برای تامین برق پیش‌روی ما قرار داده است، گفت: با توجه به بروز این بیماری همچنان رفتار مصرف کنندگان در ماه‌های آتی و میزان افزایش مصرف برق در زمان پیک تابستان غیرقابل پیش‌بینی است. تابستان امسال با وضعیت خاص و ویژه‌ای روبه‌رو هستیم، بر اساس یک پیش‌بینی وضعیت ویروس کرونا به همین منوال تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت و ساکنان مناطق مختلف به ویژه اهالی مناطق گرمسیری که هر ساله در زمان تعطیلات تابستانه به مسافرت می‌رفتند، امسال در محل اقامتی خود باقی خواهند ماند و همین امر منجر به افزایش مصرف برق و استفاده هر چه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه بروز این اتفاق منجر به افزایش مصرف برق کلانشهر خواهد شد، گفت: در این صورت ظرفیت پست‌ها و خطوط انتقال برق پاسخگو نخواهد نبود و این مسئله منجر به بروز اتفاقاتی در کلان‌شهرها خواهد شد. در مقابل ممکن است این بیماری در فصل تابستان روند نزولی پیدا کرده و وضعیت عادی شود. در چنین شرایطی صنایع پرمصرف که هر ساله در زمان پیک تابستان میزان مصرف برق خود را کاهش می‌دادند، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم فروش محصولات خود از ابتدای سال در تلاش برای جبران کاهش تولیدشان در فصل تابستان باشند که این امر منجر به افزایش مصرف برق در کشور خواهد شد.
اهدا پاداش برای مقابله با خاموشی
در این راستا دولت مشوق‌هایی را برای کاهش مصرف برق درنظر گرفته است که طبق گفته مصطفی رجبی مشهدی برای مشترکان خوش‌مصرف پاداش در نظر گرفته شده است، تا جایی که حتی مشترکان می‌توانند با مدیریت مصرف قبوض برق خود را رایگان کنند.
وی با تاکید بر اینکه اگر مردم صرفه جویی کنند هیچ محدودیتی برای اهدا پاداش وجود ندارد، تصریح کرد: دو شرط برای اهدا پاداش در نظر گرفته شده است، مشترک باید زیر الگوی مصرف منطقه خودش مصرف کند و نسبت به سال قبل کاهش مصرف داشته باشد.
وی با اشاره به نحوه محاسبه پاداش گفت: نحوه محاسبه بدین گونه است که کاهش مصرف ضرب در اولین پله منطقه محاسبه می شود؛ به طور مثال اگر ۶۰ تومان قیمت پله اول منطقه یک در نظر گرفته شود این عدد ضرب در میزان کاهش مصرف در دوره مشابه شده و میزان پاداش بدست می آید.
سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه اگر مشترک ۱۰ درصد میزان مصرف خود را کاهش دهد، صورت حساب آن شخص حدود ۲۰ درصد کاهش می یابد، گفت: تعرفه‌های برق به صورت پلکانی محاسبه می شود و هرچه میزان مصرف افزایش یابد میزان تعرفه نیز به صورت پلکانی افزایش می یابد.
رجبی مشهدی افزود: به طور مثال اگر از ۲۰۰ کیلووات ساعت میزان مصرف مشترک به ۳۰۰ کیلووات ساعت افزایش یابد ۱۰۰ کیلوات بعدی دو برابر قیمت محاسبه می‌شود، اما اگر مشترک میزان مصرف خود را کاهش دهد شامل پاداش خواهد شد.
وی با بیان اینکه این کاهش مصرف موجب می‌شود که اگر صورت حساب ۱۰ درصد کاهش یابد حدود ۲۰ درصد از هزینه کاسته شود، اظهار کرد: اگر ۲۰ درصد میزان مصرف کاهش یابد ۴۰ درصد از پرداختی مشترک کاسته خواهد شد.
سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به شرایط لازم برای رایگان شدن قبوض برق، گفت: اگر یک مشتری ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند مصرف خود را به ۱۰۰ کیووات برساند در این شرایط قبض برق این مشترک رایگان خواهد شد.
پر مصرف ها جریمه می شوند
به گفته رجبی مشهدی، مشترکان پر مصرف مشمول این قاعده نخواهند شد و باید سعی کنند میزان مصرف خود را کاهش دهند در غیر این صورت ۱۶ درصد قیمت برق این دسته از مشترکان بیشتر محاسبه می‌شود، تاکنون نیز برنامه‌ای برای قطع برق مشترکان پر مصرف در نظر گرفته نشده است.
وی با اشاره به میزان پرداختی مشترکان، اظهار کرد: مبلغ متوسط قبوض برق مشترکان ماهانه در سال گذشته ۱۲ هزار ۵۰۰ تومان بوده که امسال این عدد به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ افزایش یافته است.
راه حل چیست؟
هر یک درجه افزایش دمای هوا تا حدود ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق اضافه می کند و همین مساله موجب شده تا شاهد رشد مصرف برق در کشور باشیم که یکی از دلایل عمده استفاده از وسایل سرمایشی است و با توجه به میزان بالای مصرف برق سیستم های سرمایشی، مشترکان می‌توانند با تنظیم دمای کولرهای گازی خود روی ۲۴ تا ۲۵ درجه در تامین مطمئن برق سهم بسزایی داشته باشند.
ساعت های اوج مصرف از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است که مشترکان باید در این ساعات از دور کند کولر آبی استفاده کنند، دمای ترموستات کولر گازی را روی عدد ۲۴ درجه قرار دهند و از وسایل پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اتو بخار در این ساعت ها استفاده نکنند.
استفاده از دور کند کولر آبی در زمان اوج مصرف و نصب سایبان روی کولر تا ۳۰ درصد مصرف برق را کاهش می‌دهد، تغییر درجه ترموستات کولر گازی از ۱۸ به ۲۴ درجه معادل ۲۰ درصد و خاموش کردن هر لامپ اضافی، در زمان اوج مصرف هزار مگاوات از مصرف برق کشور را کاهش می دهد.
انتهای پیام
کد مطلب: 130455
برچسب ها: مصرف برق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *