کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور:

پیگرد قانونی مالکان خانه‌پدری پرویز مشکاتیان

14 خرداد 1399 ساعت 18:39

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: پس از تخریب خانه پدری منزل استاد پرویز مشکاتیان بلافاصله به مراجع قضایی شکایت کردیم و اکنون لودر توقیف، راننده بازداشت و مالکان حال حاضر نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.


 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: پس از تخریب خانه پدری منزل استاد پرویز مشکاتیان بلافاصله به مراجع قضایی شکایت کردیم و اکنون لودر توقیف، راننده بازداشت و مالکان حال حاضر نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

محمد اسماعیل اعتمادی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: منزلی که امروز به طور غیر مجاز تخریب شده، خانه مسکونی پدر پرویز مشکاتیان بوده است و چون استاد پرویز مشکاتیان دوران کودکی و نوجوانی خود را در این خانه سپری کرده بودند به همین علت این خانه اهمیت خاصی داشت؛ این منزل مسکونی  حدود دو تا سه سال قبل توسط ورثه به دو نفر فروخته شد.
وی ادامه داد: اگر چه پیگیری کردیم که این اتفاق نیفتد اما متاسفانه این خانه به فروش رسید، البته با مالک وارد مذاکره شدیم که تخریب صورت نگیرد و تا پیش از این نیز مالکان همکاری خوبی داشتند، اما متاسفانه امروز این اتفاق افتاد و خانه پدری استاد مشکاتیان تخریب شد.
اعتمادی اظهار کرد: با توجه به اینکه خانه پدری استاد پرویز مشکاتیان به دلیل حضور استاد در آن، اخیرا به عنوان اثر واجد ارزش ثبت آثار ملی شده بود، مالکان نمی‌‏توانستند این اثر را تخریب کنند و اکنون تخلف صورت گرفته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور افزود: پس از تخریب منزل بلافاصله به مراجع قضایی شکایت کردیم و اکنون لودر توقیف و راننده نیز بازداشت شد؛ همچنین مالکان تحت پیگرد قانونی قرار دارند، روز شنبه نیز از طریق دادگاه مجدد پیگیر این تخلف خواهیم نمود.
وی مطرح کرد: پیش از این، خانه استاد معمار باشی در خیابان رازی و خانه رئیس‎التجار در خیابان اسدآبادی شمالی این شهرستان نیز تخریب شده‌اند.
اعتمادی گفت: اگر چه دو اثر دیگر ثبت آثار ملی نبودند، ولی با ثبت اسناد و شهرداری مکاتبه کردیم که حداقل منزل رئیس‎التجار که ارزش بیشتری دارد، تفکیک نشود و مجوز برج سازی برای آن صادر نگردد.
وی بیان کرد: باید فرهنگ سازی شود تا مردم خودشان به اهمیت این خانه‎ها پی ببرند، می‌شد این خانه تبدیل به بوم‌گردی و یا موزه موسیقی شود و بهره اقتصادی خوبی از آن برده شود، قطعا زمان می‌‏برد تا برخی از مردم که به دنبال تخریب این منازل و برج‎ سازی هستند به اهمیت آن‌ها پی ‏ببرند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور افزود: تا کنون حدود 20 تا 30 منزل تاریخی و یا مکان‌هایی که در آن‌ها شخصیت‎های برجسته و خاصی زندگی می‎کردند و همچنین برخی باغات قدیمی شناسایی شده و تلاش می‎شود تا جلوی تخریب آن‌ها گرفته شود.
وی عنوان کرد: قطعا در این خصوص یک سازمان به تنهایی نمی‎تواند کاری انجام دهد، در توان میراث فرهنگی نیست که همه این مکان‌ها را تملک کنند، درخواست داریم یا مردم به حفظ آن‌ها کمک کنند و یا سرمایه‎گذاران این خانه‎های با ارزش را تملک کرده و به واحدهای گردشگری تبدیل نمایند.


کد مطلب: 130529

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/130529/پیگرد-قانونی-مالکان-خانه-پدری-پرویز-مشکاتیان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir