۰
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۱

تغییر کاربری بلای جان زمین‌های کشاورزی

تغییر کاربری زمین های کشاورزی استان حالا به معضلی اساسی تبدیل شده، طوری که در مدت تنها 20 روز و تنها در حوزه شهرستان کرمانشاه، 450 مورد از این اراضی تغییر کاربری شده تخریب شدند و به گفته نماینده دادستان در امور حفاظت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، حجم تخلفات باقی مانده دراین حوزه چندین برابر این موارد است.
تغییر کاربری بلای جان زمین‌های کشاورزی
تغییر کاربری زمین های کشاورزی استان حالا به معضلی اساسی تبدیل شده، طوری که در مدت تنها 20 روز و تنها در حوزه شهرستان کرمانشاه، 450 مورد از این اراضی تغییر کاربری شده تخریب شدند و به گفته نماینده دادستان در امور حفاظت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، حجم تخلفات باقی مانده دراین حوزه چندین برابر این موارد است.
به گزارش ایسنا، در جلسه امروز (18 خرداد) شورای اراضی ملی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با چندین دستور کار از جمله رسیدگی به وضعیت تغییرکاربری اراضی ملی در سطح استان، لزوم انسداد چاه های غیرمجاز و ... برگزار شد.
450 تخریب تغییر کاربری اراضی کشاورزی کرمانشاه در 20 روز/ تخلفات باقی مانده چندین برابر است!
یوسفوند نماینده دادستان در امور حفاظت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در این نشست به ارائه گزارشی جالب از عملکرد دستگاه های مسئول در این حوزه پرداخت و نکات ضعف و قوت آنها در این زمینه را تشریح کرد.
وی در بیان نقاط قوت دستگاه های مسئول در این زمینه، گفت: خوشبختانه تمام تخریب های صورت گرفته بصورت قانونی بوده و هیچ یک از متصرفین ادعایی مبنی بر غیرقانونی بودن تخریب ها نداشته اند.
وی با بیان اینکه اغلب تخریب ها در 445 مورد انجام شده در سال جاری با دعوا و درگیری همراه بوده است، گفت: دعوا و درگیری در زمان انجام ماموریت تخریب طبیعی است، اما خوشبختانه در هیچ یک از این درگیری ها کوچکترین آسیب جسمانی به احدی از متصرفین گزارش نشده است.
یوسفوند در ادامه در تشریح نقاط ضعف عملکرد دستگاه های مسئول در این حوزه گفت: یکی از نقاط ضعف بحث سردرگمی کارشناسان در خصوص تصمیم گیری تخریب برخی موارد گزارش شده بود، بطوری که وقفه کوتاه در این زمینه ایجاد شده که مطلوب نیست.
وی افزود: مورد بعدی به نبود یگان حفاظت امور اراضی مربوط می شود، چرا که اگر چنین یگانی وجود می داشت قطعا نیاز نبود که این حجم تخریب تغییر کاربری انجام دهیم.
یوسفوند تصریح کرد: موارد متعددی هست که تخریب تغییر کاربری انجام شده، اما مدتی بعد به دلیل نبود یگان حفاظت از امور اراضی مجدد همان افراد همان زمین را تغییر کاربری می دهند و ما باید بازهم مجدد وارد کار شویم و جهاد کشاورزی باید در این زمینه اقدام اساسی انجام دهد.
وی این نکته را هم یادآور شد که تخریب 450 فقره تغییر کاربری اراضی کشاورزی تنها ظرف مدت 20 روز کاری در حالی است که آمار زمین های تغییر کاربری داده شده باقی مانده چندین برابر این موارد است و این نشان از ضعف دستگاه های مسئول دراین حوزه است.
این مسئول مشکل بعدی در بحث تخریب تغییر کاربری اراضی کشاورزی را، بحث نبود حدود مشخص و دقیق میان روستا و زمین های کشاورزی دانست و افزود: این موضوع واقعا در بحث تخریب تغییر کاربری اراضی کشاورزی دردسر ساز شده است.
امسال 400 حلقه چاه "غیرمجاز" مسدود می کنیم/ کنتورگذاری چاه‌های مجاز در اولویت است
مدیرعامل آب منطقه ای استان هم در ابتدای جلسه از انسداد 65 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد وافزود: در کنار این اقدام تعدادی کنتور هوشمند هم برای نصب بر روی چاه های مجاز خریداری شده است.
وی افزود: این کنتورها به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم فعالیت شرکت های نصاب هنوز نصب نشده اند.
این مسئول تصریح کرد: برنامه داریم امسال 400 دستگاه کنتور هوشمند دیگر خریداری کنیم، چرا که معتقدیم کنتور بستن روی چاه های مجاز از بحث انسداد چاه های غیرمجاز هم مهم تر است، زیرا چاه های غیرمجاز یک صدم چاه های مجاز هم برداشت آب ندارند و باید بر روی این چاه ها حتما کنتور نصب شود.
وی افزود: در کنار این مسئله، از بحث انسداد چاه های غیرمجاز هم غافل نشده ایم و برنامه داریم امسال 400 حلقه چاه غیرمجاز را در سطح استان مسدود کنیم.
تخریب و بازگشت کاربری 86 هکتار از اراضی کشاورزی کرمانشاه
ابراهیم دارایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه نیز در این جلسه از تخریب تغییر کاربری 86 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کرمانشاه در سال جاری خبر داد وافزود: در مجموع امسال 445 مورد تخریب و تغییر کاربری زمین در 86 هکتار از اراضی کشاورزی کرمانشاه را داشتیم که از این تعداد، 175 مورد آن مربوط به دهستان الهیاری، 145 مورد آن مربوط به سراب نیلوفر و 125 مورد آن نیز مربوط به دهستان درود فرامان است.
امیر بشیری مدیرکل ثبت اسناد و املاک  کرمانشاه هم در این جلسه از دستگاه های اجرایی استان در بحث عدم ارائه نقشه املاک و اراضی دولتی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه علی رغم اینکه بارها از دستگاه های استان خواسته ایم نقشه های خود را در این زمینه ارائه کنند، یا نقشه ای ارائه نکرده اند ویا نقشه آنها دچار مشکل است.
وی افزود: اگر متولی در این زمینه تعیین شود و پیگیر نقشه اراضی ملی و دولتی دستگاه ها شود، قطعا مشکلات رفع می‌شود.
کد مطلب: 130726
برچسب ها: کشاورزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *