۰
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۰

احتمال اعمال خاموشی‌ در تابستان

وزیر نیرو گفت: اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، با این روند و با این گرما، پیک مصرف ما از ۶۰ هزار مگاوات هم تجاوز می کند و ناچار به خاموشی برنامه ریزی شده خواهیم شد که ان شاالله به این نقطه نخواهیم رسید.
وزیر نیرو گفت: اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، با این روند و با این گرما، پیک مصرف ما از ۶۰ هزار مگاوات هم تجاوز می کند و ناچار به خاموشی برنامه ریزی شده خواهیم شد که ان شاالله به این نقطه نخواهیم رسید.
به گزارش تسنیم، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: پیک یا اوج بار به طور متوسط در 10 سال قبل از سال گذشته، هر سال نسبت به تابستان سال قبل آن، حدود 5.2 درصد رشد داشته است که از دو سال پیش با همکاری مردم در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، صنعت و کشاورزی مدیریت مصرف آغاز شد؛ به نحوی که بتوانیم این اوج بار را بدون ایجاد خدشه برای تولید انرژی و عرضه آن کاهش دهیم. وی افزود: خوشبختانه در نخستین سال این تمرین، 5.2 درصد به 2.98 درصد کاهش یافت و پارسال رکورد بسیار دلچسبی داشتیم و اوج بار نسبت به سال قبل فقط یک درصد افزایش پیدا کرد.
اردکانیان اضافه کرد: سال گذشته با مدیریت مصرف توانستیم 3 هزار و 874  مگاوات اوج بار را کاهش دهیم و این سرمایه گذاری زیادی را به نفع صنعت برق کاهش داد که اگر می‌خواستیم این میزان اوج بار را داشته باشیم باید 5 هزار مگاوات نیروگاه می‌ساختیم و رقم بسیار وسیعی از منابع باید صرف می‌شد.
وی گفت: اما امسال شرایط متفاوت است؛ هم گرما زودتر شروع شده و این گرما هم گرمای پایداری است و این اثر چشمگیری روی مصرف گذاشته است.
به گفته وزیر نیرو، چیزی حدود 20 تا 21 هزار مگاوات توان موجود صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود و کرونا هم مزید بر علت است؛ به این معنا که به طور طبیعی خانه‌‌نشینی موجب استفاده بیشتر از این وسایل شده است.
وی افزود: پیش بینی ما این است با کمک مردم که اسم آنرا مدیریت مصرف می گذاریم، پیک مصرف برق امسال به 58 هزار و 300 مگاوات برسد، یعنی آمادگی ما هم برای اینکه این مقدار را عرضه کنیم و خاموشی نداشته باشیم، در این حد است؛ اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، با این روند و با این گرما، پیک مصرف ما از 60 هزار مگاوات هم تجاوز می کند و ناچار به خاموشی برنامه ریزی شده خواهیم شد که ان شاالله به این نقطه نخواهیم رسید.
اردکانیان تصریح کرد: حساسیت نداشتن خاموشی و قطعی برق بویژه برای مناطق حساس، امسال به مراتب بیش از سال گذشته و سال‌های ماقبل آن است.
وزیر نیرو همچنین درباره مشکل تامین آب غیزانیه گفت: طبیعی است که وقتی موضوعی در این سطح مطرح می‌شود و افکار عمومی هم به درستی به آن توجه می‌کند، این کانون دقت و توجه همه می‌شود.
اردکانیان افزود: ما هم از این حداکثر استفاده مثبت را در جهت این توجه که هم تلاش خودمان باشیم و هم از کمک‌هایی که نیاز داریم بهره‌مند شویم که به کار سرعت دهیم.
وزیر نیرو گفت: مسئله آب روستایی مسئله تمام شده‌ای برای ما نیست، ما هنوز راه طی نشده‌ای در این زمینه داریم.
 وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از حیث خدمت‌رسانی چه در شهر و روستا و چه در آب و برق از نرم جهانی بسیار بالاتر است، در منطقه هم همینطور است و جزو بالاترین ارقام، حتی در مقایسه با قاره آسیا متوسط و قاره آفریقا و برخی کشورهای اروپایی هستیم.
اردکانیان گفت: یعنی تلاشی که فارغ از این دولت و آن دولت، در این چهار دهه در این دو عرصه انجام شده مثال‌زدنی و در دنیا قابل عرضه است.
وزیر نیرو یادآوری کرد: در سال 57 فقط 12 درصد جمعیت روستایی ما بهره مند از دسترسی به آب بوده است.
وی با اشاره به تعریف جهانی از دسترسی جمعیت روستایی به آب از نگاه سازمان جهانی بهداشت و یونیسف گفت: وقتی یک هموطن روستایی بتواند در زمانی کمتر از 30 دقیقه به صورت پیاده‌روی به یکی از منابع آب دسترسی پیدا کند اعم از چاه یا منبع سطحی یا لوله‌کشی، از نظر این تعریف به عنوان جمعیت زیر پوشش و قابل دسترس شمرده می‌شود.
وی گفت: با این تعریف، 82.5  درصد جمعیت روستایی ما بهره‌مند هستند اما خودمان تعریف علی‌حده‌ای کردیم که عمدتا" از حدود سال 93 به این طرف بوده است.
اردکانیان درباره مشکل تامین آب غیزانیه گفت: بخش اول مسئله غیزانیه حل شده و بخش کامل و دائم آن هم همانطور که اعلام شده تا پایان تابستان به انتها می‌رسد.
کد مطلب: 130866
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *