۰
يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۳

اکران عمومی فیلم کوتاه اسب

بررسی روال اجتماعی سیاسی زندگی معاصر فردی در جامعه مدرن؛ همچون کابوس‌های کافکا و یا آن‌هایی که در آن می‌زیست.این گفتار، مقدمه صاحب اثر است که فیلم کوتاه اسب را به توصیف می‌کِشاند.
اکران عمومی فیلم کوتاه اسب
بررسی روال اجتماعی سیاسی زندگی معاصر فردی در جامعه مدرن؛ همچون کابوس‌های کافکا و یا آن‌هایی که در آن می‌زیست.نام کافکا در این جمله احتمالا ما را به یاد گرگور سامسا، انسان مسخ شده‌ی کافکا می‌اندازد و یا انبوه از ریخت‎افتادگی‌های موجود در برخی آثار وی که مدرنیته را نقد می‌کند.این گفتار، مقدمه صاحب اثر است که فیلم کوتاه اسب را به توصیف می‌کِشاند.
فیلم کوتاه اسب به نویسندگی انوش مسعودی و تهیه و کارگردانی بنیامین بهادران در تابستان 1396 تصویربرداری شد.در خلاصه داستان فیلم کوتاه اسب آمده: «مردی همچون اسب در بیابان‌ها برای مردمان ثروتمند زندگی می‌کند.»
با توجه به موانع و مشکلات ساخت فیلم ،ادامه پروژه در بخش‌های مختلف به کندی پیش رفتند تا اینکه در بهار 1398 آماده عرضه به جشنواره‌ها شد و در تیرماه 98 اولین دور از شرکت اسب در جشنواره‌های خارجی با فستیوال "لیفت-آف" در انگلیس آغاز شد. پس از آن به جشنواره انگلیسی دیگری با نام "فِرست فیلم-میکر" رفت. در ماه سپتامبر 2019 همزمان در ده روز در شهر کَسِل آلمان، برلین و سانفرانسیسکوی آمریکا اکران شد. در جریان این دوران فیلم کوتاه اسب برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه در جشنواره فیلم رَند در کَسِل آلمان شد و در جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو به نمایش درآمد.
از سوی دیگر رفته رفته تیم تولید و پخش فیلم به این نتیجه رسید که راهی برای اکران از طریق جشنواره‌ها برای این فیلم در ایران وجود ندارد.
در بهمن ماه 98 همزمان با ادامه حضور اسب در جشنواره‌های بین‌المللی خارجی به مدت ده روز فیلم کوتاه اسب به صورت مجازی به اکران در آمد. پس از آن فیلم کوتاه اسب در سه جشنواره خارجی دیگر نیز پذیرفته شد. "جشنواره بین‌المللی فیلم میرتل‌بیچ" در کارولینای جنوبی آمریکا، "جشنواره فیلم علمی‌تخیلی و فانتزی آسترا" در لیدرویل استرالیا و "جشنواره فیلم تراچه سینماتوگرافیکه" ایتالیا.

اکران عمومی فیلم کوتاه اسب در ایران
اسب در نهایت در سی‌ام خرداد ماه 1399 برای پخش عمومی در ایران به سراغ فضای مجازی رفت و در صفحه‌های مجازی فیدان لابی تحت نظر مرکز تخصصی فیلم کوتاه ایران به اکران عمومی درآمد. در کمتر از یک هفته آمار بالغ بر 2000 بیننده در صفحه اینستاگرام فیدان لابی را برای خود ثبت نمود. همزمان در اولین هفته اکران اینترنتی فیلم، جشنواره فیلم "تراچه سینماتوگرافیکه" اسامی فیلم‌های برنده خود را اعلام نمود که اسب نیز در این میان برنده جایزه ویژه هیئت داوران از این جشنواره ایتالیایی شد. قرار است مراسم اهدای جوایز نهمین دوره این جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا در جولای سال 2021 برگزار شود.
بنیامین بهادران دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشگاه هنر تهران و مربی پرورش خلاقیت کودک و آموزش هنر است. وی پیش از این به کارگردانی و بازیگری در تئاتر مشغول بوده و همچنین ساخت ویدئوآرت آکسیون را نیز در رزومه هنری خود دارد. در سال 1394 اولین کارگردانی تئاتر خود را در نمایش نامه‌های شبانه تجربه کرد، او همچنین در اسفند 1395 رپرتواری مستقل و یک هفته‌ای از آثار مونولوگ دانشجویی را در تماشاخانه استاد مشایخی برگزار نمود. فیلم کوتاه اسب اولین اثر کارگردانی او در حوزه فیلم کوتاه است.
اسب تجربه‌ای سهمگین و کاملا آشنا از مواجهه انسان معاصر با تجربه مدرنیته است. فیلم تلاش دارد با بر هم زدن نظم جهان واقعی کابوس‌وارگی آن را به یاد مخاطب بیاورد. فیلم اتمسفری بی‌مکان-بی‌زمان ارائه می‌دهد که بدین جهت مخاطب می‌تواند ادامه روند کابوس‌وار خود را در زیست معاصر بشریت بیابد.
احسان یوسفی‌نسب، محمد اسدی، نیوشا کیا، بزرگمهر جمهری و حسام شیخ بازیگران این فیلم‌اند. 
دکتر حسین مجتهدی و رضا سرور به عنوان (مشاوران کارگردان)، سینا محمدیان و محمد الوان‌کاریان در مقام (دستیاران کارگردان)، علی غلامی (مدیر فیلمبرداری)، حسین توکلی (تدوین)، مهراد ابوالقاسمی (صدابرداری)، مهران میرمیری (موسیقی)، مهرنوش بیانی (طراحی لباس)، پیمان کظیمی (طراحی و اجرای گریم)، شیرین طیبی و بنیامین بهادران (طراح صحنه)، امیر شفیعی (استوری‌بورد)، مهدیه طباطبایی (تیتراژ)، در این پروژه گروه تولید و تهیه را یاری نموده‌اند.
فیلم کوتاه اسب از ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ در پلتفرم‌های آپارات و اینستاگرام "فیدان لابی" در حال اکران عمومی‌ست.
 
کد مطلب: 131887
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *