۰
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۸
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از یافته های انجمن پزشکی تگزاس 

چه جاهایی خطر آلودگی به ویروس کرونا بیشتر است؟+اینفوگرافی

بر پایه‌ی نموداری که انجمن پزشکی تگزاس منتشر کرده است، بیشترین گسترش و آلودگی به ویروس کرونا در بارها، کنسرتهای موسیقی، بازیهای ورزشی در ورزشگاهها و مراسم مذهبی با بیش از ۵۰۰ نفر است.
چه جاهایی خطر آلودگی به ویروس کرونا بیشتر است؟+اینفوگرافی
بر پایه‌ی نموداری که انجمن پزشکی تگزاس منتشر کرده است، بیشترین گسترش و آلودگی به ویروس کرونا در بارها، کنسرتهای موسیقی، بازیهای ورزشی در ورزشگاهها و مراسم مذهبی با بیش از ۵۰۰ نفر است.
به گزارش گروه ترجمه‌ «مردم‌سالاری آنلاین»، همزمان با برچیده شدن قرنطینه در سرتاسر جهان و بازگشت به زندگی روزانه، فعالیتهای اجتماعی، همچون زندگی شبانه و ورزش، نیز چونان گذشته رونق می‌گیرد؛ ولی بر پایه‌ی نمودار انجمن پزشکی تگزاس این فعالیتها بسیار پرخطر هستند و به همین علت نیز احتمال همه‌گیری کرونا را گسترش می‌دهند.
نمودار یادشده را که پزشکان انجمن پزشکی تگزاس به همراه پزشکان انجمن بیماریهای عفونی فراهم کرده‌اند، گستره‌ی گسترده‌ای از فعالیتها را از ۱ (کم‌خطر) تا ۹ (پرخطر) رده‌بندی کرده است.

پرخطرترین فعالیتها در زمینه‌ی آلودگی به کرونا
چهار فعالیت در رده‌ی ۹ آمده است که این آنها را به خطرناک‌ترین فعالیتها تبدیل کرده است؛ فعالیتهایی که احتمال آلودگی به کرونا در صورت انجام آنها بسیار بالا است.
- شرکت در یک کنسرت بزرگ موسیقی
- رفتن به ورزشگاه
- حضور در مراسم مذهبیِ بیش از ۵۰۰ نفر
- رفتن به یک بار
این هشدارها در زمانی داده می‌شود که در کشورهایی همچون انگلستان بارها، کافه‌ها و رستورانها فعالیتهای خود را از سر گرفته‌اند و تصاویر نیز گویای شلوغی بیش از اندازه‌ی این مکانهاست.
همچنین، در حالی که بیشتر کنسرتهای موسیقی در سرتاسر جهان لغو شده‌اند، در امریکا، خواننده‌‌ای به نام «وانیلا آیس» با برگزاری کنسرتی در چهارم ژوئیه در تگزاس جنجال آفریده است.
هم‌اکنون، مراسم بزرگ مذهبی و نیز رویدادهای ورزشی همگانی کم‌وبیش در سرتاسر جهان ممنوع است، اگر چه استثناهای قابل توجهی، از جمله در بنگلادش که اجتماعات بزرگ مذهبی نقشی پررنگ در گسترش کرونا داشته‌اند، وجود داشته است.

چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم بی آن که کرونا بگیریم؟
نمودار انجمن پزشکی تگزاس پنج فعالیت زیر را به عنوان فعالیتهای «کم‌خطر» دسته‌بندی کرده است:
- باز کردن نامه
- گرفتن غذا از رستوران برای خانه یا محل کار
- پمپ بنزین
- بازی تنیس
- چادر زدن
دسته‌ی «کم‌خطر» دربردارنده‌ی ۹ فعالیت دیگر مانند پیاده‌روی، اقامت در هتل به مدت دو شب، غذا خوردن در بیرون از رستوران و خریدن مواد غذایی است.

«خطر متوسط» کرونا در بازارها، سواحل و استخرهای شنا
رفتن به ساحل، خرید در یک مرکز خرید و شنا در استخری عمومی همه در رده‌ی «خطر متوسط» نمودار جای گرفته‌اند و از بین ۹ نمره ۵ (ساحل، خرید) یا ۶ (شنا) را به خود اختصاص داده‌اند.
در دبی، ساکنان و گردشگران، از زمان لغو ممنوعیت در ماههای می و ژوئن، می‌توانند در هر سه این فعالیتها شرکت کنند؛ هر چند که پیروی از مقرراتی همچون محدود بودن ظرفیت پذیرش استخرها و کافه‌های هتلها برای پیشگیری از گسترش کوید ۱۹ در دستور کار است.

وقتی پرواز در رده‌ی «خطر متوسط» جای می‌گیرد
مقامهای بهداشتی بارها به خطر انتشار کرونا از راه پروازهای بین‌المللی هشدار داده‌اند و از این رو بسیاری از کشورها مرزهای خود را بسته‌اند و سفرهای بین‌المللی را به جز پروازهای بازگشت متوقف کرده‌اند.
بیشتر نگرانی در پروازهای هوایی بر رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماها ـ با توجه به این که مسافران امکان حفظ فاصله‌ی سفارش شده بین خود و دیگران را در فضای محدود هواپیماها ندارند ـ و نیز نقش مسافرتهای هوایی در گسترش کرونا در مسافتهایی دورتر متمرکز شده است.
با همه‌ی این، در نمودار انجمن پزشکی تگزاس، پرواز با «خطر متوسط» در رده‌ی هفتم ایستاده که آن را به فعالیتی نه با خطر بالا تبدیل کرده است. چنین، در حالی که سفر هوایی هنوز با خطری قابل توجه همراه است، این می‌تواند خبری خوب برای مسافرانی باشد که خواهان استفاده از خدمات آن دسته از شرکتهای هواپیمایی هستند که فعالیت خود را هر چند به صورت محدود از سر گرفته‌اند. متخصصان نیز تأکید کرده‌اند که خطرات ناشی از پرواز با هواپیما با زدن ماسک و رعایت بهداشت می‌تواند بسیار کاهش یابد. آرتور ال. رینگولد، رئیس بخش همه‌گیرشناسی و آمارهای زیستی در دانشگاه برکلی، در این باره می‌گوید: «استفاده از ماسک و شست‌وشوی درست دستها می‌تواند خطرات ناشی از پرواز در زمینه‌ی ابتلا به ویروس کرونا را اگر به صفر نرساند تا حدی زیاد کاهش دهد. من خود ۷۱ سال دارم و بر آنم که در صورت لزوم پروازی هوایی داشته باشم.»
 
گزارش: سعید تهرانی
کد مطلب: 132363
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *