۰
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۶

پیش‌بینی کاهش زیان انباشته ذوب‌آهن

پیش‌بینی کاهش زیان انباشته ذوب‌آهن
 
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اعلام کرد:
به ۳۵۱ میلیارد تومان در سال ۹۹
پیش بینی کاهش زیان انباشته ذوب آهن به ۳۵۱ میلیارد تومان در سال ۹۹
ایسنا/اصفهان مدیرعامل شرکت ذوب آهن با اشاره به اینکه در حال حاضر موافقت ضمنی سهامدار عمده ذوب آهن (تامین اجتماعی) برای افزایش سرمایه ۲۲۰۰ میلیارد تومان را اخذ کرده ایم، گفت: در سال ۹۸ شاهد کاهش بیش از ۷۰۰ میلیارد تومانی زیان انباشته ذوب آهن بودیم و امیدواریم این روند در سال ۹۹ به ۳۵۱ میلیارد تومان کاهش یابد.
مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان عصر امروز (پنجشنبه- ۱۹تیر ماه) با حضور  ۸۰ درصد سهامداران این شرکت برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منصور یزدی زاده با اشاره به گزارش عملکرد این شرکت در سال گذشته، به ثبت رکورد عبور از تولید سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: سال گذشته بین ۲ تا ۶ درصد رکورد در بخش های مختلف از جمله ثبت رکورد تولید روزانه دو کوره با ۹۶۵۷ هزار تن، ثبت رکورد ماهانه ۲۴۴ هزار تن و ثبت رکود جدید سالانه کک یک میلیون و ۲۵۷ هزار تن اتفاق افتاد.
وی با اشاره به دستیابی به رکورد به کمترین مصرف کک، اظهار کرد: کک مهمترین بخش قیمت تمام شده شرکت در بحث انرژی است و در حالیکه دیگر فولادسازان از گاز استفاده می کنند، اما ذوب آهن به دلیل روش تولید کوره بلند ناچار به استفاده از کک است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود کمی و کیفی در زغال سنگ در کشور و همچنین کمبود کک در کشور ناچار به واردات هستیم که مجموع آنها ۵۰ درصد قیمت تمام شده شرکت ذوب آهن را در برمی گیردد، افزود: در این حوزه عدد ۵۱۲ کیلو به ازای هر تن چدن را در سال ۹۸ به ۵۱۰ کیلو رساندیم و امیدواریم در سال ۹۹ این روند کاهشی ادامه یابد.
وی با اشاره به روند آزمایشی پروژه PCI به عنوان یکی از پروژه های اقتصادی ذوب آهن، اظهار کرد: قرار بود بهره برداری رسمی از این پروژه در فروردین امسال با حضور رئیس جمهور انجام شود که به دلیل شرایط موجود این اتفاق رخ نداد، اما امروز شرکت از این پروژه استفاده می کند.
یزدی زاده به فعالیت کوره شماره سه و فعالیت آزمایشی کوره شماره دو ذوب آهن اشاره کرد و گفت: اگر کوره شماره یک در مدار قرار گیرد به طور حتم موجب کاهش مصرف کک در ذوب آهن خواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از فاکتورهای مهم صنعت فولاد تولید سرانه فولاد است، اظهار کرد: میزان تولید ذوب آهن در سال ۹۷ به ازای هر نفر، ۱۶۱ تن بود که این عدد در سال ۹۸ به ۱۷۴ تن رسید و پیش بینی می شود در سال جاری با جهش تولید و با راه اندازی کوره شماره یک به عدد ۱۹۹ تن به ازای هر نفر برسیم که این حاصل دو اقدام از جمله افزایش تولید و دیگری خروجی شرکت است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن با اشاره به رکورد صادرات شرکت ذوب آهن در سال گذشته با یک میلیون و ۱۵۵ هزار تن محصول، گفت: این رکورد معادل ۵۰ درصد محصولات اصلی شرکت است.
وی با اشاره به تثبیت سودآوری شرکت، اظهار کرد: امسال عدد ۷۵۳ میلیارد تومان را در مقایسه با ۷۴۶ میلیارد تومان در سال ۹۸ شاهد بودیم و پیش بینی می شود این عدد برای سال ۹۹ بیش از ۸۸۰ میلیارد تومان باشد.
یزدی زاده با تاکید بر اینکه اگر این عدد تحقق یابد، می توان زیان انباشته شده ذوب آهن را به صفر برسانیم و سال آینده سود توزیع کنیم، توضیح داد: در سال ۹۸ شاهد کاهش بیش از ۷۰۰ میلیارد تومانی زیان انباشته ذوب آهن بودیم و امیدواریم این روند در سال ۹۹ به ۳۵۱ میلیارد تومان کاهش یابد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ شاهد رشد ۵۷ درصدی هزینه های مواد اولیه بودیم، ادامه داد: رشد هزینه ها در حالی بود که رشد فروش شرکت ۲۸ درصد رقم خورد و این یکی از دلایل نرسیدن به سود عملیاتی مناسبی ذوب آهن همانند سال ۹۷ بود.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن با اشاره به دلایل رشد هزینه های ذوب آهن، اظهار کرد: رشد ۵۷ درصدی قیمت زغال و همچینن نرخ افزایشی تورم و ... موجب رشد هزینه های تولید در ذوب آهن شده است.
وی با بیان اینکه ذوب آهن با محدودیت هایی در فروش محصولات خود در بورس کالا مواجه شد، تاکید کرد: در این شرایط به سود قابل پیش بینی دست نیافتیم، برآورد ما از سود از دست رفته ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.
یزدی زاده همچنین در خصوص مطالبات شرکت ذوب آهن از صندوق فولاد، اظهار کرد: برخی اموال صندوق و دارایی های آن معادل مطالبات ما توقیف شده که اکنون در فرایند بررسی است تا به مطالبات خود برسیم و سود سهامداران نیز حفظ شود.
وی با بیان اینکه سال ۹۶ تکالیف ذوب آهن ۲۱ مورد بود، افزود: این تکالیف در سال ۹۷ کاهش است و این ناشی از پیگیری امور در بخش های مالی و حقوقی شرکت های مختلف بوده است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن در خصوص قیمت سهم ذوب آهن در رابطه با شاخص فلزات اساسی، توضیح داد: ذوب آهن توانسته شاخص خود را متناسب با تغییرات و نوسانات شاخص دیگر فلزات اساسی تغییر دهد.
وی درباره روند قیمت سهم ذوب آهن و فولاد نیز گفت: نوسانات سهم ذوب آهن و فولاد مشابه فولاد است.
یزدی زاده در ادامه به چالش های پیش روی شرکت اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل ذوب آهن کمبود مواد آهن دار در کشور است، اما با رویکرد جدید وزارت صمت روند خام فروشی رو به کاهش است و با تدابیر صورت گرفته قرار است پیش از صادرات ابتدا نظر تولیدکنندگان داخلی جلب شود.
وی با اشاره به ترجیح معادن تبدیل سنگ آهن به کنسانتره و گندله با توجه به منافع آن به عنوان چالش ذوب آهن، گفت: ما امروز با کمبود سنگ آهن درشت دانه در کشور مواجه هستیم، از سوی دیگر برخی صنایع بالا دستی همچون گل گهر و چادرملو به تولید فولاد روی آورده اند و در این شرایط آنها تامین مواد اولیه خود را در اولویت قرار داده اند.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن با اشاره به تحریم واردات کک و زغال سنگ و صادرات فولاد نیز، اظهار کرد: برهم خوردن تعادل زنجیره تولید به روش کوره بلند از جمله چالش های ذوب آهن است، در حال حاضر ذوب آهن ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را برعهده دارد که روش تولید آن به روش کوره بلند است و ۹۰ درصد دیگر فولاد سازان به روش احیای مستقیم تولید دارند.
وی با اشاره به اینکه ذوب آهن همانند دیگر فولادسازان از یارانه انرژی برخودار نیست، اظهار کرد: مطابق آخرین برآورد ذوب آهن به ازای هر کیلو تولید محصول ۱۰۵۰ تومان از یارانه انرژی بی بهره است.
یزدی زاده همچنین عدم بهره مندی نیروگاه های شرکت از گاز، کمبود منابع نقدی جهت توسعه پروژه ها، پایین بودن سرمایه در گردش، بالا بودن هزینه های مالی شرکت، اصلاح ساختار سازمانی و تنگناهای ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا را از دیگر چالش های ذوب آهن عنوان کرد.
وی با اشاره به برنامه های مقابله با چالش های موجود، اظهار کرد: شرکت ذوب آهن به دنبال خرید معادن زغال سنگ و سنگ آهن است و اقداماتی نیز صورت گرفته است، همچنین تمدید مجوز هیات وزیران در عرضه یک مییلون و ۷۵۰ هزار تن سنگ آهن، ارائه برنامه تامین کامل مواد اولیه ذوب آهن و پیشنهاد آن به وزارت صمت از مهمترین برنامه های این شرکت است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن با اشاره به تغییر انرژی کوره بلند به سمت مواد آهن دار، توضیح داد: وقتی سنگ درشت دانه نداریم ناچار به استفاده از گندله هستیم که این هزینه های زیادی را به ما تحمیل می کند.
به گفته یزدی زاده، اصلاح قراردادهای خرید از کوتاه مدت به بلند مدت، مشارکت با شرکت های زیرمجموعه شستا در تمام زمینه ها، استفاده از تجارب قبلی برای دور زدن تحریم ها، بکارگیری روش های جدید خرید همچون تهاتر جهت کاهش هزینه های نقل و انتقال و ریسک، استفاده از ظرفیت هم افزایی در وزارت کار و صمت، خرید برق از بورس انرژی، واگذاری نیروگاه های شرکت و تمرکز بر روی تولید جهت کاهش هزینه ها، واگذاری سهام شرکت های زیرمجموعه، انتشار اوراق مرابحه و ... از دیگر برنامه ها ذوب آهن در سال جاری است.
وی با اشاره به راه اندازی کوره بلند شماره یک ذوب آهن، تصریح کرد: با وجود کمبودهای بسیار در آستانه راه اندازی کوره بلند شماره یک هستیم اما مهمترین بحث آن تامین پایدار مواد اولیه آن است که با برنامه ریزی وزارت صمت به زودی شاهد راه اندازی آن خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن با اشاره به برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و محل آورده سرمایه گذاران، گفت: در حال حاضر موافقت ضمنی سهامدار عمده تامین اجتماعی برای افزایش سرمایه ۲۲۰۰ میلیارد تومان را اخذ کرده ایم و به دنبال ابلاغ آن هستیم.
وی درباره فروش املاک و دارایی های ذوب آهن نیز توضیح داد: نخستین سری املاک مازاد ذوب آهن تا ماه آینده به مزایده گذاشته خواهد شد؛ البته سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان و طی سه ماه نخست امسال ۱۵ میلیارد تومان املاک مازاد ذوب آهن فروخته شده است.
یزدی زاده همچنین با اشاره به برنامه تولید ذوب آهن در سال ۹۹، تصریح کرد: در صورت تامین مواد اولیه شرکت ذوب آهن در سال جاری توان تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول را خواهیم داشت.
وی درباره حذف بیمه هزینه های درمان بازنشستگان ذوب آهن نیز، گفت: شرکت ذوب به هیچ وجه بیمه درمان بازنشستگان ذوب آهن را حذف نکرده است و با وجودی که این جزو تکالیف صندوق فولاد است، ماهیانه ۲۰ میلیارد تومان بابت درمان بازنشستگان پرداخت می کند.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن در خصوص ارائه خدمات به بازنشستگان ذوب آهن، نیز، اظهار کرد: تعداد بازنشستگان فولاد مبارکه و فولاد خوزستان قابل قیاس با ذوب آهن نیست و از سوی دیگر ذوب آهن باید سنگ را تبدیل به محصول کنند، اما دیگر فولاد سازان از گندله و کنسانتره و از طریق گاز به محصول نهایی می رسند، بنابراین در این شرایط که هزینه های تولید ذوب آهن بالا است، نمی تواند به بازنشستگان خود خدمات ارائه دهد البته اگر سود سرشار داشته باشیم با نظر سهامداران می توان به بازنشستگان خدمات ارائه کنیم، همچنین در خصوص بیمه عمر و حادثه، که تا پیش از این نیز چنین بیمه ای وجود نداشته در صورت موافقت سهامداران خدمات ارائه خواهیم داد.
به گزارش ایسنا، در پایان این مجمع، شرکت سرمایه گذاری صدر تامین، شرکت پویش بازرگان، شرکت فراورده های نسوز ایران، شرکت توسعه معادن پارس تامین و شرکت صبا تامین به عنوان اعضای هیات مدیره در دوره جدید به مدت دو سال انتخاب شدند. همچنین موسسه حسابرسی هشیار ممیز به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی اصلی شرکت و موسسه حسابرسی تدوین و همکاران به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی علی البدل برای مدت یک سال انتخاب شدند.
با موافقت سهامدارن نیز با استمرار خدمات درمان بازنشستگان و ارائه صورت نظرات به صندوق فولاد، برخورداری از خدمات ویژه بیمه حوادث و عمر موافقت شد و از سوی دیگر دو روزنامه کثیرالانتشار دنیای اقتصاد و صمت به مدت یک سال جهت درج آگهی های شرکت ذوب آهن تعیین شدند.
همچنین جهت فعالیت باشگاه ذوب آهن برای سال جاری با تخصیص ۴۵ میلیارد تومان منابع مالی و جهت مسئولیت های اجتماعی ذوب آهن با تخصیص ۲۵ میلیارد تومان از سوی سهامداران موافقت شد و در پایان حق حضور جلسات برای اعضای غیرموظف هیات مدیره و حق حضور اعضای کمیته حسابرسی به شرط تشکیل یک جلسه در ماه برای سال غیرمالی منتهی به ۳۰/۱۲/۹۹ با رقم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال به عنوان صورت ناخالص به ازای تشکیل هر جلسه در ماه موافقت شد.
کد مطلب: 132548
برچسب ها: ذوب‌آهن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *