۴
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۹
در قطعنامه پایانی همایش ملی تبیین طرح مناسک اعلام شد:

شرط اصلاح طلبان؛ برگزاری انتخابات سالم، آزاد و عادلانه

همایش ملی تبیین طرح مناسک برای اجماع اصلاح طلبان روز جمعه در تهران برگزار شد
همایش ملی تبیین طرح مناسک برای اجماع اصلاح طلبان روز جمعه در تهران برگزار شد

همایش ملی تبیین طرح مناسک، روز جمعه ۱۹ آبان ماه با حضور فعالان سیاسی و نمایندگان تشکلها و احزاب اصلاح طلب در هتل المپیک تهران برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این همایش که به تبیین طرح پیشنهادی حزب مردم سالاری با عنوان مناسک یا مجمع نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور اختصاص داشت، سخنرانان از جمله آیت الله شیخ علی محمدی تاکندی، رسول منتجب نیا، محمدجواد حق شناس، فضل الله صلواتی، علیرضا محجوب، غلامحسین مسعودی ریحان، قدرت الله علیخانی و ... بر ضرورت حضور اصلاح طلبان در عرصه انتخابات و اجماع بر روی کاندیدای واحد تاکید کردند. متن قطعنامه پایانی همایش ملی تبیین طرح مناسک بدین شرح است:
انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بر پایه دو رکن اسلامیت و جمهوریت شکل گرفته و همانگونه که همگان باید برای حراست از رکن اسلامیت نظام همت بگمارند، اگر بخواهیم انقلاب به مفهوم واقعی تداوم داشته باشد باید رکن جمهوریت هم استمرار داشته باشد. حذف رکن جمهوریت نظام صرفا به خاطر نادیده گرفتن رای مردم نیست که متاسفانه از سوی برخی ناآگاهان دنبال می شود، بلکه مایوس شدن مردم و عدم حضور آنها در عرصه تعیین سرنوشت، جنبه دیگری از حذف جمهوریت نظام است. مشکلات عدیده معیشتی مردم، گرانی و تورم افسارگسیخته، عدم اتخاذ تدبیر لازم در برابر تحریمهای بین المللی و حتی خودتحریمی های داخلی، بوروکراسی متورم اداری، ناهنجاریهای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، کم رمق کردن احزاب و تشکلهای سیاسی، بیکاری میلیونها جوان ایرانی و امثال اینها می تواند زمینه ای برای یاس و ناامیدی هر چه بیشتر مردم باشد؛ لذا جریانات دلسوز جامعه هرگز نمی توانند در برابر چنین وضعیت نامطلوبی، انزواطلبی و تنزه خواهی را در پیش گیرند. هر چند حزب مردم سالاری در انتخابات مجلس نهم به همراه جمعی از اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کرد و حتی جناب آقای سید محمد خاتمی رییس جمهور دوره اصلاحات هم پای صندوق انتخاباتی ۱۲ اسفند ۹۰ حاضر شد، اما با این حال جمع فراوانی از اصلاح طلبان، مشارکت فعالی در انتخابات نداشتند و همین امر باعث شد علیرغم پایگاه قوی مردمی اصلاح طلبان، فرصت به دست آوردن اکثر کرسی های مجلس نهم را از دست بدهند. اینک در آستانه دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراها، نکات ذیل را گوشزد می کنیم.
اولا حزب مردم سالاری بر اساس پیشنهاد دبیرکل، از اواسط تیرماه سال جاری، طرح مناسک را به تصویب رساند؛ به این مفهوم که مجمعی از نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور شکل بگیرد و مسیر حرکت اصلاح طلبان سراسر کشور را تبیین نماید. به باور ما رفع حصرها و آزادی زندانیان سیاسی و رفع محدودیتها از احزاب و روزنامه ها و سایتهای خبری، زمینه ساز مشارکت هرچه گسترده تر آحاد مردم در انتخابات ۹۲ را فراهم می سازد اما شرط اصلی ما همان برگزاری انتخابات سالم، قانونی، آزاد، عادلانه و رقابتی است. به این مفهوم که از سوی دستگاههای نظارتی و اجرایی، مر قانون انتخابات رعایت شود و نیروهای غیرمسئول هیچ دخالتی در انتخابات نداشته باشند؛ عدالت تبلیغاتی از سوی تریبونهای رسمی بویژه صدا و سیما و تریبون های نماز جمعه و امثال آن تحقق یابد؛ از هر گونه سواستفاده از امکانات عمومی و اموال دولتی جلوگیری به عمل آید و تجربه های سال ۸۸ همچون توزیع سود سهام عدالت و اهدای برخی امکانات در روستاها و شهرهای کوچک تا شب برگزاری انتخابات تکرار نگردد. لذا شرط اصلی ما برای حضور فعال در عرصه انتخابات رعایت قانون است و باید تمامی مراکز امنیتی، نظامی، انتظامی، تبلیغاتی، نظارتی و اجرایی، نقش خود را در انتخابات آتی کاملا بی طرفانه ایفا کنند.
ثانیا وزارت کشور نقش ویژه ای برای برگزاری انتخابات سالم بر عهده دارد، لذا اگر واقعا در اندیشه توسعه سیاسی و تقویت مشارکت مردم در انتخابات است لازم است هر چه سریعتر زمینه فعال سازی خانه احزاب را فراهم سازد.
ثالثا سخنی با اصلاح طلبان سراسر کشور در شرایط کنونی داریم. نسلهای آینده، هرگز ما را نخواهند بخشید اگر با عرصه تعیین سرنوشت قهر کنیم. ما نظام را از آن خود می دانیم و اگر دیگران دائما این نکته را تکرار می کنند که اصلاح طلبان مرده اند، ما برای نشان دادن نشاط و زنده بودن خود باید در صحنه باشیم و ثابت کنیم که نه تنها آنها نمی توانند ما را از عرصه بیرون کنند، بلکه ما با مشارکت گسترده می توانیم کسانی را که خواستار حاشیه نشینی اصلاح طلبان هستند کنار بزنیم. در عین حال باید دانست که انقلاب از بدو پیروزی تاکنون به خاطر حضور همه سلایق و جناحها و افکار مختلف، تداوم داشته و هیچگاه نباید فکر کرد که صرفا یک جناح باید انحصارا بر اریکه قدرت باقی بماند. در شرایط کنونی که اصولگرایان صرفا بر سر کسب صندلی های قدرت با هم اختلاف دارند، آنها باید بدانند که حذف یک جناح از عرصه قدرت، درگیریها و اختلافات خودشان را افزایش خواهد بود. هرچند که ما راضی به اختلافات آنها نیستیم اما همین اختلافات هم فرصتی برای افزایش انگیزه اصلاح طلبان و جدی تر شدن حضور این طیف در عرصه انتخابات خواهد بود. اصولگرایان که در دو انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ و ۸۸، به طور تمام قد از محمود احمدی نژاد حمایت کردند خودشان به این نتیجه رسیده اند که توانمندی لازم برای اداره کشور توسط دولت کنونی وجود ندارد و لذا تغییر را در دستور کار قرار داده اند، حال چرا اصلاح طلبان نتوانند با توجه به شرایط موجود، وضعیت را تغییر دهند؟ حتی اگر قرار بر رعایت نوبت هم باشد پس از هشت سال نوبت اصلاح طلبان است،لذا اصلاح طلبان باید از فرصت حضور در انتخابات استفاده کنند.
رابعا همایش تبیین طرح مناسک، یک همایش اولیه بود که ان شاالله از سوی مجموعه اصلاح طلبان در آینده نزدیک شاهد این باشیم که همایشی با حضور حداقل ۴۰۰۰ نفر از نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور و منتخبان احزاب اصلاح طلب و صاحبنظران و بزرگان اصلاحات برگزار شود و امیدواریم تمامی کسانی که تجربه های تلخ انتخابات ۸۴ را به یاد دارند برای اجماع و اتفاق نظر در این همایشها حاضر شوند. همین جا تاکید می کنیم هرچند طرحهایی همچون وحدت ملی و طرحهای مشابه آن دلسوزانه است، اما ما بر این باوریم که حمایت اصلاح طلبان از کاندیدهای غیراصلاح طلب عملا نوعی خودزنی سیاسی و در حقیقت به استخدام درآوردن کاندیداهای اجاره ای است، لذا اصلاح طلبان باید از درون خود به صورت اجماعی کاندیدایی توانمند با جامعیت کامل انتخاب نمایند تا ان شاالله شاهد پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات آتی ریاست جمهوری باشیم.
گزارش کامل همایش ملی تبیین طرح مناسک متعاقبا مخابره خواهد شد.

کد مطلب: 13266
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *