۰
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۵

ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا

رییس جمهور گفت: تخمین زده می‌شود ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود.
ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا
رییس جمهور گفت: تخمین زده می‌شود ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه شرایط ما شرایطی است که ایمنی جمعی و واکسن برای این ویروس وجود ندارد، گفت: باید دست به دست هم دهیم و زنجیره انتقال را قطع کنیم تا روند فعالیت های اجتماعی و اقتصادی مردم ادامه یابد. در گزارشی که از وزارت بهداشت به دستم رسیده این آمده است که تخمین زده می‌شود در ۱۵۰ روز اخیر  ۲۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستانها بستری بودند و حدود ۱۴ هزار نفر جان خود را از دست داده اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود.
وی افزود: اگر این گزارش را مبنا قرار دهیم تعداد بستری‌ها دو برابر عدد فعلی ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود که در ۱۵۰ روز اخیر شاهد بودیم. ما باید خود را از لحاظ تخت و امکانات آماده کنیم که با شرایط آینده مقابله کنیم.
روحانی تاکید کرد: از هر هزار نفر طبق این گزارش پانصد نفر متوجه ابتلا نمی‌شوند، حدود ۳۵۰ نفر علائم خفیف دارند و ۱۵۰ نفر ممکن است نیاز به بستری پیدا کنند. پس ما چند میلیون نفر دیگر را برای بستری احتمالا در پیش داریم.
رییس جمهور با بیان اینکه در موج اول برخی استان‌ها گرفتار بودند و الان استانهای دیگری درگیر هستند، اظهار کرد: انتشار ابتلا در کشور احتمالاً از قم و گیلان آغاز شده که به مسافرانی بازمی‌گردد که از ووهان وارد شدند و در قم این سفرها مربوط به مسائل اقتصادی و در گیلان مربوط به مسائل دانشجویی و تفریحی بوده است.
وی ادامه داد: موج اول را عبور کرده‌ایم و موج دوم عمدتاً مربوط به پایبندی مردم به آداب و سنن است و عزا و عروسی و مهمانی‌ها و ایام تعطیلات تابستانی و روابط اجتماعی خاص ماست که توجه خاصی هم در آن به این بیماری نشده است.
روحانی تاکید کرد: موج دوم محصول این است که ترس از کرونا ریخته شد و مردم به زندگی عادی بازگشتند، آن هم به آداب و رسومی که لااقل تا پایان سال باید ترک کنیم. بیماران بدون علامت نیز از مشکلات این بیماری است و این‌ها بزرگترین مشکل را ایجاد می‌کنند و بیشترین انتشار ویروس مال همین دسته است که هم زمان طولانی‌تری سرایت‌دهندگی دارند و هم با حجم بیشتری ویروس را منتقل می‌کنند.
بر اساس این گزارش، رییس جمهور با بیان اینکه در شرایط فعلی سه راه‌حل اساسی وجود دارد، اظهار کرد: ما همه باید به توصیه‌های وزارت بهداشت در این زمینه عمل کنیم و کم‌هزینه‌ترین و موثرترین آن ماسک است که در کنار آن فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمعات و رعایت بهداشت فردی و شستن دست می‌تواند مشکلات ما را تا اندازه زیادی حل کند.
روحانی با بیان اینکه پنج دارو در اختیار ماست تا با کرونا مقابله کنیم، اظهار کرد: از همه عزیزانی که در این زمینه کار می‌کنند تشکر می‌کنیم و امیدواریم برای واکسن هم به نتیجه برسند. در شرق آسیا این بیماری سریع‌تر جمع شده و مشکل راحت‌تر حل شده است و دلیلش این است که آنان تجربه سارس را در ۲۰۰۳ و بعد آنفولانزای خوکی و مرغی را پس از آن داشتند و مردم هم اطاعت خوبی از دستورالعمل‌های پزشکی انجام داده و هیچکس هم بیماری و ابتلایش را مخفی نمی‌کرده است.
وی تاکید کرد: این اصل مهمی که ما می‌بینیم در برخی از کشورهای شرق آسیا وجود دارد را باید استفاده کنیم. ما باید دربرابر این بیماری در بخش سلامت و اقتصادی تاب‌آوری ملی را بالا ببریم.
روحانی تصریح کرد: باید در بعد اقتصادی کالای مورد نیاز مردم در دسترس آنان باشد و تولید برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد که هم کالاها فراهم شود و هم بیکاری رخ ندهد. ۱۵ میلیون نفری که در بخش تولید مشغول هستند با خانواده‌هایشان به پنجاه میلیون نفر افزایش می‌یابند و باید از آنان به خوبی حفاظت و حراست کنیم.
رییس جمهور گفت: بخش تولید به تهیه لوازم بهداشتی لازم برای مقابله با ویروس هم مربوط می‌شود و در این زمینه خوشبختانه نیاز ما به بیرون از کشور بسیار اندک است و ما خودمان بیشتر موارد را تولید می‌کنیم.
روحانی با بیان اینکه ما باید تاب‌آوری را برای همه نیروهای انسانی بالا ببریم، اظهار کرد: این نیروی انسانی باید به میزان کافی آماده باشد و ساعات کار درست و استراحت کافی داشته باشند و در عین حال انگیزه کافی را هم حفظ کنند. اگر در کادر پزشکی ما قرار باشد هر روز عده‌ای قرنطینه شوند که کار پیش نمی‌رود پس ما باید آنان را خوب حفاظت کنیم و وسایل ضدعفونی را برایشان فراهم سازیم و نیز وسایل مورد نیازشان برای مقابله با این ویروس و مبتلایان را آماده کنیم و از لحاظ مالی هم تامین لازم هم برای خودشان و هم برای خرید ضروری آنچه که از خارج باید وارد شود را فراهم سازیم.
وی با بیان اینکه هر ملتی باید در زمینه مقابله با کرونا به توان خودش تکیه کند، اظهار کرد: ما باید روی پای خویش بایستیم و مردم بدانند حتی در این شرایط که به گندم هم نیازی نداریم اما برای احتیاط از کشوری خرید کرده‌ایم از اسفندماه تاکنون می‌گویند ارسال کمی به تاخیر افتاده و این تا امروز ادامه دارد چه رسد به وسایل ضدعفونی و مقابله با این ویروس که اگر از خارج می‌خواستیم اصلا به ما نمی‌دادند.
رییس جمهوری با بیان اینکه نباید برای مردم اضطراب ایجاد کرد، اظهار کرد: ما دربرابر این بیماری پیروز می‌شویم و هیچ شکی وجود ندارد و نباید مقهور این بیماری شویم. مردم را باید کمک کنیم که با همکاری هم از این بیماری عبور کنیم.
کد مطلب: 133043
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *