۰
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۲

توضیح و عذرخواهی تهیه‌کننده «چند درجه»

تهیه کننده برنامه «چند درجه» شبکه نسیم توضیح داد: تیم تریال‌کاران فقط سه دقیقه روی گنبد سرای سعدالسلطنه آن هم برای معرفی اثر، حضور داشتند؛ این کار قابل مقایسه با آسیبی که به محوطه‌هایی مانند تخت جمشید وارد می‌شود، نیست.
توضیح و عذرخواهی تهیه‌کننده «چند درجه»
تهیه کننده برنامه «چند درجه» شبکه نسیم توضیح داد: تیم تریال‌کاران فقط سه دقیقه روی گنبد سرای سعدالسلطنه آن هم برای معرفی اثر، حضور داشتند؛ این کار قابل مقایسه با آسیبی که به محوطه‌هایی مانند تخت جمشید وارد می‌شود، نیست.
به گزارش ایسنا، جمعه (۲۶ تیر ماه) تریال‌کاران تیم ملی برای ضبط برنامه‌ی «چند درجه» شبکه نسیم در سرای سعدالسلطنه برنامه‌ای ورزشی ـ نمایشی اجرا کردند و هفت نفر از اعضای این تیم با دوچرخه‌های خود روی گنبد سرا رفتند تا تصویر هوایی از آن‌ها گرفته شود که به دنبال اعتراض فعالان میراثی قزوین از این عملکرد، نخست شهرداری قزوین آن را عملی غیرقابل قبول دانست.
اکنون نیز رضا بختیاری ـ تهیه کننده این برنامه ـ در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه توضیح می‌دهد.
او با بیان این‌که این اجرا در زمان حضور شهردار قزوین و حراست انجام شده است، ادامه می‌دهد: این تیم بدون اجازه و مجوز از گنبد بالا نرفته است، حراست در را باز کرد و اعضای تیم فقط برای سه دقیقه روی گنبد رفتند تا تصویر هوایی برای معرفی اثر برداشته شود، در واقع هدف از حضور این افراد روی گنبد، معرفی این اثر تاریخی بود.
وی تاکید می‌کند: ما خودمان شیفته این اتفاق ـ حفاظت از آثار تاریخی ـ هستیم، می‌توانستیم این کار را در پیست برگزار کنیم، اما چون یکی از اهدافِ برنامه جذب توریست و نشان دادن دیدنی‌های ایران بود، تصویر هوایی گرفتیم و اعضای تیم، با کفش مخصوص بالا رفتند، اما سه دقیقه هم بالا نبودند بعد از گرفتن تصویر پایین آمدند.
او با بیان این‌که آن فضا اصلا قابلیت حرکت نمایش تریال کار ندارد، ادامه می‌دهد: همان اندازه که یک مرمت‌کار بالا می‌رود و کارش را انجام می‌دهد، آن‌ها نیز رفتند، ایستادند تصویر هوایی گرفته شد و آن‌ها پایین آمدند.
بختیاری تاکید می‌کند: اتفاق عجیبی نبود. نماینده‌های میراث فرهنگی بودند، نماینده حراست در را باز کرد، موانع را در حیاط سعدالسلطنه قرار دادیم و نمایش‌ها در همان حیاط انجام شدند، فقط برای یک تصویر روی گنبد رفتند، همه چیز رعایت شد، کوچکترین حرکت اضافه‌ای انجام نشد. علاوه بر این‌که آن فضا اصلا قابلیت ندارد، از سوی دیگر، عِرق ما اصلا اجازه چنین کاری را به ما نمی‌دهد.
او با بیان این‌که اگر ناراحتی ایجاد شده، به صراحت عذرخواهی می‌کنیم و قطعا در موارد دیگر تکرار نمی‌شود، اظهار می‌کند: این دوچرخه‌ها جک ندارند که بتوان آن‌ها را روی زمین قرار داد، باید آن را بغل کرد. آن‌ها جایی قرار نگرفته‌اند و به چیزی خدشه وارد نکردند؛ در واقع هیچ‌گونه اتفاقی نیفتاده است که بخواهد به گنبدِ سرا آسیبی وارد کند.
وی اضافه می‌کند: آجری نیفتاده، خدشه‌ای وارد نشده است، به هیچ جایی خطی وارد نشده، سه دقیقه ایستادند. اگر آن آثار باستانی را این سه دقیقه ایستادن خراب می‌کند، پس چه اتفاقی برای جایی مانند تخت‌جمشید که مردم به طور مداوم در حال آسیب‌زدن به آن هستند، می‌افتد؟
کد مطلب: 133085
برچسب ها: میراث فرهنگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *