۰
يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۲

بورس املاک تا ۴ ماه دیگر می آید

زمزمه راه اندازی بورس پنجم یا همان بورس املاک، مستغلات و امتیازات به گوش می رسد و آنطور که مسئولان وعده داده اند، قرار است این بازار با سرمایه ثبت شده ۵۰۰۰ میلیارد تومانی تا چهار ماه آینده راه اندازی شود.
زمزمه راه اندازی بورس پنجم یا همان بورس املاک، مستغلات و امتیازات به گوش می رسد و آنطور که مسئولان وعده داده اند، قرار است این بازار با سرمایه ثبت شده ۵۰۰۰ میلیارد تومانی تا چهار ماه آینده راه اندازی شود.
به گزارش ایسنا، دهم تیرماه بود که مدیرعامل بورس تهران از راه‌اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات در هفته آتی، یعنی نهایتا تا ۱۷ تیرماه خبر داد.
صحرایی در مورد این وعده که تا تاریخ مذکور عملیاتی نشد، توضیح داده بود که طبق اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف است برای افراد کم‌توان جامعه حداقل مسکن را تامین کند. در این راستا بورس مسکن راه‌اندازی خواهد شد. در واقع یک بورس جدید به عنوان پنجمین بورس کشور راه‌اندازی خواهد شد که در این بازار هم زمین، هم منابع و هم آپارتمان و ملک معامله می‌شود. البته این متفاوت با سهام شرکت‌های ساختمانی است.
به گفته صحرایی، هدف از راه‌اندازی بورس مسکن این است که قیمت تمام شده مسکن برای مصرف‌کننده نهایی کاهش یابد، از سوی دیگر در این بازار شفافیت حاکم است و تعداد معاملات در ملک‌ها مشخص است و افراد می‌توانند پس‌انداز سالانه خود را در مسکن سرمایه‌گذاری کنند.
حضور سه گروه سهامداری در بورس مسکن
پس از گذشت حدود یک ماه از خبر مذکور، حسن قالیباف اصل- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار - از مصوبه ۱۸۷ جلسه شورای عالی بورس و اوراق بهادار برای تأسیس بورس املاک، مستغلات و امتیازات با سرمایه ثبت شده ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در آینده نزدیک خبر داد.
طبق توضیحات قالیباف به نقل از پایگاه خبری سازمان بورس، تشکیل این بورس علاوه بر کمک به حوزه املاک و ساخت و ساز مسکن و امتیازات در کشور، طیف وسیعی از دارایی ها را نیز پوشش خواهد داد که در سایر بورس ها قابلیت معامله و ابزار تامین مالی آن به این شکل وجود ندارد.بنا بر این مصوبه، سه گروه سهامداری بورس املاک، مستغلات و امتیازات،  شامل ۳۵ درصد تشکل های بخش خصوصی و تعاونی، ۳۵ درصد نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی و ۳۰ درصد نیز عامه مردم خواهند بود.
بنا بر این مصوبه، مقرر شد که سه گروه سهامداری در این بورس به عنوان سهامداران مشارکت داشته باشند و ۳۵ درصد از این سهام در اختیار تشکل های بخش خصوصی خواهد بود که توسط اتاق تعاون و اتاق بازرگانی مشخص شده و فعالان صنعت ساخت و ساز و ساختمان کشور در آن حضور خواهند داشت.
۳۵ درصد گروه سهامداری نیز مربوط به نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی است که  مالکیت بخش عمده ای از زمین های کشور را در اختیار دارند. ۳۰ درصد از سهام بورس جدید نیز از طریق پذیره نویسی عام عرضه خواهد شد که صرفا اشخاص حقیقی می توانند با مشارکت در این پذیره نویسی به عنوان سهامدار حقیقی سرمایه گذاری کنند.
بر این اساس، سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز مکلف شده است که مقدمات لازم را فراهم کند تا هر چه سریع تر زمینه های تاسیس این بورس مهیا شده و حداکثر تا چهار ماه آینده، نهایی شود.
طراحی اوراق «صندوق‌های زمین و ساختمان» و «طرح‌های فروش متری» در بورس املاک
همچنین طبق گفته های شاهین چراغی- عضو شورای عالی بورس - در بورس املاک و مستغلات، اوراق مختلفی مانند «صندوق‌های زمین و ساختمان» و «طرح‌های فروش متری» طراحی خواهد شد. براساس مصوبه هیات وزیران تمامی مجموعه‌های دولتی می‌توانند با قیمت کارشناسی، دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق کنند و این اوراق، قیمت گذاری و قابل معامله تا انتهای طرح خواهد بود. دارندگان اوراق می‌توانند ملک شان را براساس مدل قیمت‌گذاری تحویل بگیرند یا به افراد دیگر واگذار کنند.
کد مطلب: 133529
برچسب ها: بورس املاک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *