۰
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۰

آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی

در چهار ماه اول امسال حدود چهار میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شده است.
در چهار ماه اول امسال حدود چهار میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شده است. 
به گزارش ایسنا، از سال های گذشته ۲۵ قلم کالا به عنوان کالاهای ضروری در اولویت واردات و تخصیص ارز برای تامین نیاز داخل قرار داشته که اغلب بنابر شرایط ، تولید و نیاز داخل میزان واردات آن دستخوش تغییراتی بوده است. 
این در حالی است بر اساس اطلاعات دریافتی ایسنا، آخرین وضعیت واردات ۲۵ قلم کالایی از این حکایت دارد که  در چهار ماه ابتدایی سال جاری حدود چهار میلیارد دلار از کالاهای مختلف این لیست وارد کشور شده که از لحاظ وزنی حدود ۸.۸ میلیون تن است. 
در چهار ماه اول سال قبل نیز حدود ۵.۷ میلیارد دلار از این ۲۵ گروه کالایی با حجمی معادل ۸.۸ میلیون تن وارد شده بود. 
اقلام وارده شامل کالاهای مانند برنج، گندم، گوشت قرمز، گوشت مرغ، دانه‌های روغنی، تجهیزات پزشکی، حبوبات، کودهای شیمیایی و کاغذ روزنامه است. 
بگندم با بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، ذرت نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار، دارو و تجهیزات پزشکی با بیش از ۵۰۰ میلیون دلار و دانه‌های روغنی با بیش از ۲۵۰ میلیون دلار  بیشترین میزان را در این بین داشته اند.
این  ۲۵ قلم کالاها بیش از این مشمول ارز دولتی بود و با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین ارز می ‌شد، اما به مرور و براساس شرایط به تدریج اغلب آنها از لیست ۲۵ قلم کالا خارج و  در حال حاضر با ارز سامانه نیما وارد می‌شوند و تعداد محدودی در لیست دریافت ارز ۴۲۰۰ تومان قرار دارند. 
کد مطلب: 134155
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *