۰
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۳

چین برای عربستان سایت اتمی ساخته است

گزارش شده که کمپانی‌های چینی اخیرا به عربستان سعودی در ساخت یک تاسیسات محرمانه استخراج اورانیوم کمک کرده‌اند.
گزارش شده که کمپانی‌های چینی اخیرا به عربستان سعودی در ساخت یک تاسیسات محرمانه استخراج اورانیوم کمک کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک پست، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات غربی گزارش داد که پادشاهی ریاض که یکی از متحدان آمریکا محسوب می‌شود به صورت مخفیانه نیروگاه پردازش "کیک زرد" در شمال غرب عربستان ساخته است.
عربستان از نظر میزان ذخایر نفتی دومین کشور جهان است اما علنا قصد دارد تا انرژی اتمی را دنبال کند. با این حال پیگیری مرموزانه و مخفیانه اورانیوم نگرانی‌هایی را درباره احتمال جاه‌طلبی‌های تسلیحات اتمی به وجود آورده است.
اولی هاینونن، معاون سابق مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی  به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: شفافیت کجاست؟ اگر مدعی هستید که برنامه شما صلح‌آمیز است چرا آنچه دارید را نشان نمی‌دهید؟
استفاده از کمک چین در حالی مطرح می‌شود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درصدد منزوی وتنبیه کردن چین به بهانه حذف خودمختاری هنگ‌کنگ و مخفی کردن داده‌ها درباره کوید ۱۹ پیش از ظهور پاندمی کروناست.
ترامپ در جریان دیگر جنجال‌ها و مناقشات از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و حاکم دوفاکتوی این کشور دفاع کرده و گفته است که این ائتلاف به نفع منافع آمریکاست.
ترامپ سال گذشته در برابر اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ایستاد تا قانونی را که اجازه خروج آمریکا از ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ داخلی یمن را می‌داد، وتو کند.
گمان می‌رود که شرکت ملی اتمی چین و شرکت گروه مهندسی اتمی چین در ساخت این تاسیسات عربستان مشارکت کرده‌اند.
این در حالی است که وزارت انرژی عربستان به روزنامه وال استریت ژورنال گفته که ادعاها درباره ساخت این تاسیسات را رد می‌کند.
کد مطلب: 134162
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *