کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل گمرک لبنان بازداشت شد

18 مرداد 1399 ساعت 13:12

منابع خبری جمعه شب گزارش دادند، «بدری ضاهر» مدیرکل کنونی و «شفیق مرعی» مدیرکل سابق گمرک لبنان به دستور قاضی پرونده انفجار بندر بیروت بازداشت شدند.


منابع خبری جمعه شب گزارش دادند، «بدری ضاهر» مدیرکل کنونی و «شفیق مرعی» مدیرکل سابق گمرک لبنان به دستور قاضی پرونده انفجار بندر بیروت بازداشت شدند.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری لبنان، برای «ضاهر» پس از بازجویی برای اجرای تحقیقات توسط قاضی پرونده قرار بازداشت صادر شده است.
بر اساس این گزارش، «مرعی» مدیرکل پیشین گمرک لبنان در سال ۲۰۱۳ و «حسن قریطم» مدیر بندر بیروت بازداشت شدند.
پیش‌تر «منال عبدالصمد» وزیر اطلاع رسانی لبنان از افزایش شمار مسوولان بازداشتی در ارتباط با انفجار روز سه‌شنبه بندر بیروت به ۱۹ تن و احتمال استعفایش خبر داد.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، اکتبر ۲۰۱۳ شناوری به نام Rhosus که با پرچم مولداوی از کشورهای اروپای شرقی واقع بین رومانی و اوکراین، حرکت می‌کرد با ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم از گرجستان به سمت موزامبیک در دریای مدیترانه در حرکت بود.
کشتی حامل این مواد، ظاهراً در دریای مدیترانه دچار نقص فنی شده و در بندر بیروت پهلو گرفته است. بنابر گزارش‌ها این کشتی مطابق مدارک موجود در نهایت در ژوئیه ۲۰۱۴ در بندر بیروت توقیف شده و چهار سرنشین آن، از جمله یک روس و سه اوکراینی اجازه ترک آن را نداشته‌اند.
بر پایه این گزارش، مسؤولان لبنانی نیز هیچ اقدامی برای ترک این کشتی Rhosus از بندر را انجام نداده‌اند و تنها خدمه شناور پس از یک دوره طولانی دعوای حقوقی اجازه سفر دریافت کردند.
مطابق شواهد، ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم محموله این شناور سرانجام در سال ۲۰۱۵ به انبار شماره ۱۲ بندر بیروت منتقل و تا روز سه‌شنبه که باعث انفجاری بی‌سابقه در پایتخت لبنان شد، در همین مکان ماند.
عصر سه‌شنبه گذشته در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا واقع در بندر بیروت، انفجار مهیبی در انبارهای مجاور آن که حاوی دو هزار و ۷۰۰ تن نیترات آمونیوم بود، رخ داد که بر اثر آن، تاکنون ۱۵۴ نفر کشته و بالغ بر پنج هزار نفر زخمی شدند.
کشورهای مختلف جهان روز چهارشنبه با ارسال پیام‌هایی، با مردم و دولت لبنان ابراز همدردی و آمادگی خود را برای کمک به این کشور اعلام کردند.
تاکنون از ایران سه فروند هواپیمای حامل امکانات پزشکی و کمک های مورد نیاز مردم بیروت به همراه تیم پزشکی به لبنان گسیل شده و نخستین بیمارستان صحرایی توسط تیم پزشکی اعزامی ایران در شهر کار خود را آغاز کرده است.


کد مطلب: 134235

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/134235/مدیرکل-گمرک-لبنان-بازداشت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir