۱
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۹
ادعای بدون سند مقام امریکایی:

ایران در انتخابات آتی آمریکا دخالت می کند

یک مقام رسمی آمریکا روز جمعه اعلام کرد: روسیه در حال تلاش برای تضعیف کاندیداتوری جو بایدن نامزد پیش فرض دموکرات ها برای انتخابات پیشرو ریاست جمهوری آمریکا است و این در حالی رخ می دهد که چین و ایران علیه انتخاب مجدد دونالد ترامپ تلاش می کنند. 
ایران در انتخابات آتی  آمریکا دخالت می کند
یک مقام رسمی آمریکا روز جمعه اعلام کرد: روسیه در حال تلاش برای تضعیف کاندیداتوری جو بایدن نامزد پیش فرض دموکرات ها برای انتخابات پیشرو ریاست جمهوری آمریکا است و این در حالی رخ می دهد که چین و ایران علیه انتخاب مجدد دونالد ترامپ تلاش می کنند. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از سی ان بی سی، تلاش های مداخله جویانه 3 مخالف دولت آمریکا در بیانیه ویلیام اِوانینا رییس مرکز امنیت و ضدجاسوسی ملی آمریکا آمده است. او مدعی است که این اطلاعات را منتشر کرده تا به آمریکایی ها کمک کند تا نقش حیاتی خود را در حفاظت از انتخابات ایفا نمایند.
او در این بیانیه آورده است: در حالی که بسیاری از بازیگران خارجی این دیدگاه را دارند که چه کسی باید کاخ سفید را اداره نماید، ما در درجه اول نگران فعالیت های در دست اقدام و بالقوه چین، روسیه و ایران هستیم.
او هشدار داده که دولت های خارجی به بهره جویی از اقدامات نفوذی آشکار و نهان برای تحت تاثیر قرار دادن الویت ها و دیدگاه های رای دهندگان آمریکایی، تغییر سیاست های آمریکا، افزایش اختلاف و دعوا در کشور و تضعیف اطمینان مردم به فرآیند دموکراتیک ما در خصوص انتخابات 3 نوامبر ادامه می دهند. 
اِوانینا افزوده است: همه ما به عنوان مردمان آمریکا کنار هستیم. او در بیانیه خود همچنین آورده که انتخابات ما باید برای خود ما باشد و تلاش های خارجی برای مداخله یا نفوذ در انتخابات ما یک تهدید مستقیم برای ساختار دموکراسی ما می باشد.  
اما در یک کنفرانس خبری در عصر جمعه رییس جمهور ترامپ نسبت به یافته های یکی از آژانس های اطلاعاتی دولتش، شانه خالی کرد. 
ترامپ در جواب یک خبرنگار که در خصوص ارزیابی او در این مورد که روسیه در حال تلاش برای دخالت در انتخابات علیه بایدن بوده است، جواب داد: این میتواند باشد.
اما او سریعا ادامه داد: من فکر می کنم دونالد ترامپ آخرین فردی است که روسیه می خواهد سر کار باشد.
زمانی که خبرنگار اعلام کرد که بیانیه اطلاعاتی آمریکا در حقیقت با حرف شما مخالفت می کند، عقب کشید و گفت: خب من اهمیت نمی دهم که چه کسی چه چیزی می گوید. هیچ کس با عقل سلیم نمی گوید که روسیه می خواهد من برنده شوم.
در این نشست همچنین پرسید شد که او چه برنامه ای برای اتهام دخالت دارد و او گفت: خب ما این موضوع را خیلی دقیق بررسی خواهیم کرد.
ترامپ اخیرا به طور مداوم از چین به خاطر نوع برخورد و مواجهه با کرونا ویروس آشکارا انتقاد کرده است. ویروسی که برای اولین بار در شهر ووهان چین ظاهر شد و به یک همه گیری تبدیل گردید و باعث تلفات عظیمی در ایالات متحده امریکا گردید. بیش از 4.88 میلیون مورد مبتلا و حداقل 160 هزار مرگ در اثر این بیماری توسط دانشگاه جان هاپکینز گزارش شده است. 
دولت ترامپ همچنین اخیرا مرتبا ایران را محکوم کرده و با مجازات تحریم های اقتصادی به ایران حمله کرده است .
در هر حال، بایدن برای عدم در نظر گرفتن تهدیدات خارجی روسیه برای مداخله در انتخابات ، ترامپ را مورد سرزنش قرار داده و کمپین تبلیغاتی او این خط حمله به ترامپ را در پاسخ به بیانیه اِوانینا ادامه داده است.  
تونی بلینکن مشاور ارشد و قدیمی جو بایدن در پاسخ به بیانیه گفت: دونالد ترامپ علناً و مکرراً به این جسارت رسیده و حتی سعی کرده است تا مداخلات خارجی را در انتخابات آمریکا تحمیل کند.
بیانیه رییس مرکز ضدجاسوسی آمریکا آورده است که چین مخالف انتخاب ترامپ است زیرا او را فردی غیر قابل پیش بینی می داند، این کشور در حال توسعه تلاش ها نفوذی خود علیه انتخابات نوامبر 2020 برای شکل دادن به فضای سیاسی در آمریکا، فشار بر شخصیت های سیاسی که مخالف چین و منافع آن هستند و منحرف کردن انتقادات نسبت به چین است.
اما در مورد روسیه، نهاد اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می کند که کرملین در حال به کارگیری دامنه ای از اقدامات با اولویت لکه دار کردن چهره جو بایدن معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا و تشکیل ساختار ضد روسی است .مقامات روسی در حال گسترش ادعاها در مورد فساد او هستند تا بایدن و دموکرات ها را تضعیف نمایند.
همچنین برخی از بازیگران مرتبط با کرملین تقویت کاندیداتوری ترامپ را در شبکه های اجتماعی و تلویزیون روسیه دنبال می کنند.
این بیانیه همچنین افزوده است که ایران تضعیف موسسات دموکراتیک آمریکا، ترامپ و ایجاد اختلاف را در پیشبرد انتخابات آتی آمریکا را در دستور کار قرار داده است.
بر اساس اطلاعات این بیانیه ایران نیز بر روی عملیات های نفوذی برخط  که شامل کمپین های گمراه کننده در شبکه های اجتماعی و ترویج و انتشار محتوای ضد آمریکایی تمرکز کرده است.
ویلیام اِوانینا بیان کرده است: انگیزه تهران از انجام چنین اقداماتی ناشی از این احساس است که انتخاب مجدد ترامپ موجب ادامه فشارها بر ایران و تلاش برای تغییر رژیم می شود.  
جان اوللیوت سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این ارزیابی اطلاعاتی گفت: ایالات متحده "مداخله خارجی را در فرآیندهای انتخاباتی تحمل نخواهد كرد و به تهدیدات خارجی مخرب كه نهادهای دموکراتیک ما را هدف قرار می دهند، پاسخ خواهد داد.
او ادامه داد: آمریکا در حال کار برای شناسایی و مختل کردن تلاش مخرب نفوذگرایانه است که سیسستم سیاسی ما را هدف قرار داده است. این تلاش ها شامل طراحی برای تحت تاثیر قراردادن مشارکت شهروندان آمریکایی  یا تضعیف اعتماد عمومی در کمال و تمامیت انتخابات ما است.
البته کمپین ترامپ نیز از این گزارش به عنوان خواراکی برای حمله ای دیگر به بایدن استفاده کرد . تیم مورتاگ سخنگوی کمپین او گفت: ما مداخله خارجی را نمیخواهیم و به آن احتیاجی نداریم و ترامپ، جو بایدن را عادلانه و در میدان شکست خواهد داد. 
گفتنی است ادعاهای مطرح شده در این گزارش توسط مقام آمریکایی بدون هرگونه انتشار سند و ارائه مدرکی منتشر شده است و بسیاری از تحلیلگران در کشورهای روسیه، چین و ایران آن را بی اساس خوانده اند و هرگونه قضاوت را مشروط به ارائه اسناد معتبر در خصوص این دخالت ها کرده اند. 

منبع: سی ان بی سی
مترجم: محمد جواد موسوی زاده
 
کد مطلب: 134252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *