کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

تاثیرات نقدینگی مازاد بر قیمت خودرو

19 مرداد 1399 ساعت 15:30

در شرایطی که قیمت خودروها در بازار سر به فلک کشیده و قدرت خرید به شدت کاهش یافته، اظهارات مطرح شده در خصوص تاثیر افزایش نقدینگی بر قیمت خودرو و تبدیل آن به یک کالای سرمایه ای بیش از پیش قوت گرفته است



در شرایطی که قیمت خودروها در بازار سر به فلک کشیده و قدرت خرید به شدت کاهش یافته، اظهارات مطرح شده در خصوص تاثیر افزایش نقدینگی بر قیمت خودرو و تبدیل آن به یک کالای سرمایه ای بیش از پیش قوت گرفته است.

به گزارش مردم سالاری آنلاین، این روزها افزایش شدید نقدینگی در همه بازارها تاثیرگذار بوده که یکی از این بازارها، خودرو است تا جایی که این کالا را از کالای مصرفی به سرمایه ای تبدیل کرده است.

در گذشته قیمت یک خودروی هیوندای توسان ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شد اما این خودرو در حال حاضر با قیمت بیش از ۸۰۰ میلیون تومان معامله می شود که نشان از تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه ای است.، اما فعالان بازار خودرو نظر دیگری دارند. 

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار می گوید: تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای از دهه ۷۰ در ایران آغاز شده و از ان سال به بعد خودرو را به عنوان یک کالای غیر سرمایه ای نمی دانیم چرا که در همه زندگی جزو اموال و دارایی ها مورد محاسبه قرار می گیرد و در خلا های اساسی خانواده ها نقش بازی می کند.

وی می افزاید: یکی از نشانه های ارتقای کیفی خانواده ها خودرو است و به عنوان افزاینده سطح رفاه خانواده به شمار می رود نوع تعاملات و فرهنگ نیز از خودروی تحت اختیار خانواده ها مشخص می شود.

دادفر با تاکید بر این که خودرو با خانواده ایرانی عجین شده است، تصریح می کند: شاید خودرو در برخی از کشورها به عنوان یک کالای مصرفی باشد اما در ایران خودرو این نقش را ندارد که دلیل آن بازار انحصاری و قیمت بسیار بالای نشات گرفته از انحصار است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در کشورهای پیشرفته اظهار می کند: تولید بالا، دسترسی به بهترین مدل های خودرو با کمترین هزینه و تغییر آسان خودروها باعث شده تا خودرو در این دسته از کشورها به کالای مصرفی تبدیل شود.

وی ادامه می دهد: در این کشورها بهترین خودروها با بهترین کیفیت با اقساط طولانی مدت در اختیار مردم قرار می گیرد زیرا روز به روز فناوری تولید خودرو به روزتر می شود اما در ایران یک خودرو برای طولانی مدت به تولید می رسد و با وجود تغییرات هنوز همان خودرو در اختیار مردم قرار می گیرد که این بازار بدون شک رقابتی نیست.

دادفر با اشاره به اظهارات مطرح شده مبنی بر این که افزایش نقدینگی منجر به افزایش قیمت خودرو می شود نیز می گوید: در شرایط فعلی به نظر می رسد که رابطه ای بین این دو موضوع نباشد هرچند شاید بانک مرکزی پول بی پشتوانه ای را ایجاد و وارد بازار کرده باشد اما المان تورمی خودرو، نقدینگی مازاد در بازار نیست بلکه کاهش عرضه دلیل ۸۰ درصد افزایش قیمت ها است زیرا عرضه متناسب با تقاضا قیمت ها را به شدت کاهش خواهد داد.

 


کد مطلب: 134303

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/134303/تاثیرات-نقدینگی-مازاد-قیمت-خودرو

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir