۰
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۹

آماده اخذ مالیات از خانه های خالی هستیم

رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران با تاکید بر این که وزارت مسکن تاکنون اطلاعات خانه های خالی تهران را به صورت کامل و جامع در اختیار ما قرار نداده است، گفت: به محض اینکه اطلاعات در اختیار ما قرار بگیرد آماده اجرای قانون و اخذ مالیات از این خانه ها هستیم.
رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران با تاکید بر این که وزارت مسکن تاکنون اطلاعات خانه های خالی تهران را به صورت کامل و جامع در اختیار ما قرار نداده است، گفت: به محض اینکه اطلاعات در اختیار ما قرار بگیرد آماده اجرای قانون و اخذ مالیات از این خانه ها هستیم.
به گزارش ایسنا، محمدرضا نوری در نشستی که امروز (دوشنبه) برگزار شد با اشاره به این که کشور در شرایط تحریمی قرار دارد، اظهار کرد: این موضوع باعث می شود اتکا به مالیات بیش از پیش  خود را نشان دهد و تمرکز تامین منابع مالی با مالیات بیشتر شده است.
وی با بیان این که مالیات باید بر پایه درآمد یا ثروت و یا مصرف باشد، گفت: مودیان باید اطلاعات واقعی را به نظام مالیاتی ارائه دهند و اطلاعات در یک سامانه جمع آوری خواهد شد و بعد بر اساس قانون با واقعیت تطبیق داده می شود.
رئیس امور مالیاتی شهر واستان تهران با تاکید بر این که سازمان امور مالیاتی به دنبال مالیات واقعی، عادلانه و مطابق با قوانین و مقررات است، عنوان کرد: در واقع مالیاتی عادلانه که بر اساس مبانی و داده های واقعی باشد. در این راستا در راستای مالیات هوشمند اقدامات خوبی انجام شده است.
نوری با تاکید بر این که یکی از بحث های جدی مبارزه با فرار مالیاتی است، گفت: افرادی که از پرداخت مالیات فرار کنند مورد پیگیری قرار می گیرند.
بیش از ۵۰ درصد مالیات کشور در استان تهران وصول می شود
نوری با بیان این که بیش از ۵۰ درصد مالیات کشور در شهر و استان تهران وصول می شود، گفت: بیش از ۱۰۰ درصد درآمد مالیاتی که برای تهران در سال گذشته پیش بینی شده بود، وصول شد.
وی درادامه در پاسخ به سوال ایسنا، در مورد اخذ مالیات از خانه های خالی توضیح داد: مالیات از خانه های خالی از سال ۱۳۹۵ باید اجرا می شد و تکلیفی بر عهده وزارت  مسکن بود که سامانه ای راه اندازی کند و اطلاعات خانه های خالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. تا این سازمان بر اساس این اطلاعات اقدام کند.
نوری ادامه داد: سامانه مذکور به موقع راه اندازی نشد و مجلس اخیرا دوباره این موضوع را مورد تاکید قرار داده است. ما با توجه به  احکام جدید و اطلاعاتی که وزارت مسکن در اختیارمان قرار خواهد داد امادگی اخذ مالیات داریم و به محض ابلاغ قانون مطالبه مالیات می کنیم تا کنون اطلاعات به صورت کامل و جامع در اختیار ما قرار نگرفته است.
تعویق در زمان ارائه اظهار نامه مالیاتی
وی در ادامه با اشاره به شیوع کرونا اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا اظهار نامه مشاغل که قرار بود تا پایان خرداد ماه تسلیم شود تا پایان مرداد به تعویق افتاد. همچنین اظهار نامه املاک و شرکت ها نیز تا شهریور ماه به تعویق افتاد.
بنابر این انتظار می رود مودیان به این موضوع توجه کرده و تا موعد مقرر اظهار نامه خود را ارسال کنند.
آخرین وضعیت تحقق وصول مالیات در تهران
نوری در مورد تحقق درامدهای مالیاتی در تهران گفت: سال گذشته ۱۴۱ هزار میلیارد تومان مالیات در کشور وصول شده است که ۸۰هزار میلیارد تومان آن یعنی بیش از ۵۵ درصد در تهران بوده است. در سال جاری پیش بینی می شود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان مالیات در کشور وصول شود که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن به تهران اختصاص دارد.
وی با بیان این که ساماندهی جدی مالیات برای کسب و کارهای اینترنتی آغاز شده است گفت: این موضوع شامل استارت آپ ها و شرکت های مهم زنجیره ای می شود که به طور ویژه مورد بررسی قرار می گیرد. اطلاعات کسب و کارهای اینترنتی از سازمان تجارت الکترونیک به سازمان امور مالیاتی داده می شود و فرایند وصول مالیات از انها آغاز خواهد شد. برنامه حسابرسی ویژه ای برای این مودیان داریم.
نحوه استفاده از  تبصره ماده ۱۰۰ قانون
نوری در ادامه با تاکید بر این که صاحبان مشاغل ۳ گروه هستند که بر اساس جمع فروش و درآمد طبقه بندی می شوند، گفت: بر این اساس صاحبان مشاغلی که جمع فروش و درآمد آنها در سال ۹۸ معادل ۹۹۰ میلیون تومان بوده می توانند بر اساس شرایط سازمان امور مالیاتی در قالب تبصره ماده ۱۰۰ رفتار کنند در واقع آنهایی که مالیات قطعی آنها در سال ۹۷ معادل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد برای سال ۹۸ نیز به همین میزان است.
وی ادامه داد: افرادی که مالیات قطعی آنها در سال ۹۷ ، دو میلیون و ۵۰۰ تا پنج میلیون تومان باشد مالیات قطعی آنها در سال ۹۸ نیز چهار درصد رشد خواهد داشت. افرادی که مالیات قطعی شده آنها در سال ۹۷ معادل پنج تا ۱۰ میلیون و بالای ۱۰ میلیون باشد در سال ۹۸ به ترتیب هشت و ۱۲ درصد رشد خواهد داشت.
کد مطلب: 134349
برچسب ها: مالیات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *