۰
سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۷

راه‌اندازی خط کشتی بین ایران و روسیه

ایجاد امکان صادرات محصولات کشاورزی
راه‌اندازی خط کشتی بین ایران و روسیه
عضو اتاق مشترک ایران و روسیه از راه‌اندازی خط دائمی کشتی کانتینربر در دریای خزر بین این دو کشور و حرکت اولین کشتی در سپتامبر ۲۰۲۰ خبر داد.
به گزارش ایسنا،  سیدجلیل جلالی‌فر، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران – روسیه و مشاور کارگروه کریدور شمال مناطق آزاد (لوتوس آستارخان روسیه و منطقه آزاد انزلی) با اعلام خبر راه‌اندازی خط دائمی کشتیرانی کانتینربر در دریای کاسپین اظهار داشت: سال‌هاست به واسطه فقدان کشتی‌های کانتینربر در دریای کاسپین موفق به افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشورمان به کشور روسیه نبوده‌ایم.
وی ادامه داد: امروز دولت دو کشور روسیه و ایران  با عزمی راسخ با اقدامات زیرساختی بدنبال فعال سازی کریدور شمال و جنوب هستند و در این راستا اقدامات زیادی با جدیت در حال انجام است.
این عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران – روسیه با اشاره به برخی از این اقدامات تصریح کرد: اجرای عملیات ساختمانی خط ریلی رشت به بندر کاسپین، ساخت اسکله رو – رو واگن بر و کامیون بر در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی، آمادگی کامل زیرساختی بندر انزلی که از قدیمی‌ترین بنادر شمال ایران محسوب می‌شود، اجرای عملیات ساختمانی خط ریلی بندر چابهار به شبکه ریلی در راستای راهبرد سواحل مکران،  همکاری گسترده سازمان بنادر جمهوری‌اسلامی اسلامی ایران در بنادر شمال  و جنوب کشور، همکاری بسیار خوب راه آهن جمهوری‌اسلامی ایران در حمل ریلی کالاهای ترانزیتی، تلاش فراوان منطقه آزاد لوتوس آستراخان و کارخانه کشتی سازی واقع در این منطقه آستراخان جهت ساخت انواع کشتی با ظرفیت‌های مختلف در قالب تامین اعتبار لیزینگ ساخت تا سقف ۸۰ درصد از طرف دولت روسیه برای متقاضیان  حقوقی  و حقیقی ایرانی از جمله اقداماتی است که در این راستا از سوی دو دولت ایران و روسیه در حال انجام است.
وی افزود: همچنین مجموعه کارگروه با تلاش و با پیگیری منطقه آزاد لوتوس آستراخان تاکنون موفق به جلب نظر شرکت‌های بزرگی از کشورهای مختلف شده که به عضویت این کارگروه درآمد اند. این کارگروه در حال جذب صاحبان کالاهای ترانزیتی از کشورهای عراق، هند، پاکستان، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج و فارس است.
جلالی‌فر با اشاره به این‌که صاحبان کالاهای ترانزیتی می‌توانند برای حمل کالا از مسیر کریدور شمال – جنوب متناسب به حجم آن از تخفیفات مناسب و ویژه ای برخوردار شوند، اظهار داشت:‌ اولین خط لاینری کشتی کانتینری که قادر خواهد بود کانتینرهای یخچالی را در این مسیر حمل و نقل کند فعالیت خود را در سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز خواهد کرد .
وی تصریح کرد:‌ در این زمینه برابر تصمیمات کارگروه مشترک  کریدور شمال و جنوب، متشکل از مناطق آزاد لوتوس آستراخان روسیه – مناطق آزاد انزلی و چابهار (جمهوری اسلامی ایران) در راستای توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل شمال- جنوب، تردد ۲ فروند کشتی کانتینری که قابلیت حمل کانتینرهای یخچالدار را نیز دارد، به زودی آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: این ۲ فروند  در مسیر اصلی بندر آستراخان روسیه و ۲ بندر منطقه آزاد انزلی (کاسپین – غازیان) و همچنین سایر بنادر شمالی ایران و بالعکس  سازماندهی و برنامه ریزی شده است. این ناوگان لاینری شرکت کشتیرانی روسی قادر خواهد بود بنا به درخواست صاحبان  خارجی کالا، کلیه کالاهای تخصصی و حساس و آسیب پذیر را از مسیر بنادر آستراخان روسیه به بنادر شمالی و بصورت حمل ترکیبی با همکاری و مشارکت سازمان بنادر و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به بنادر جنوبی کشور و به کشورهای مقصدحمل کند.
این عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران – روسیه با برشمردن مهم‌ترین مزیت‌های این خط کانتینری در دریای خزر، گفت: مهم‌ترین مزیت‌های این خط کانتینری در دریای خزر شامل قبول حجم محموله از یک کانتینر، سفرهای منظم کشتی بصورت تقویمی بین بندر آستراخان وانزلی و همچنین  بنادر شمالی ایران، تعرفه های ثابت، بدون وابستگی به "بازار" یا فصل بوده و اولین سفر برای سپتامبر سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه پیش از این خط کانتینری یخجالی در مسیر دریای خزر نداشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر با این اقدام برای خرید کانتینر از طریق جذب سرمایه گذار داخلی اقدام شده است. به این طریق کشورهای هند و پاکستان که با روسیه کار می‌کنند با هماهنگی سازمان بنادر و راه‌آهن و همچنین مناطق آزاد می‌توانند برای حمل کالاهای خود از این مسیر تردد داشته باشند.
جلالی‌فر با اشاره به تعامل‌های بسیار خوب در محقق شدن این اتفاق، اظهار داشت:‌ با سیاست مناسبی که سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای به حداقل رساندن هزینه‌ها در پیش گرفته‌اند، شاهد یک بازار مناسب رقابتی خواهیم بود. به این شکل و با این سیاست شاهد ارسال حجم قابل توجهی از بار هند و پاکستان و کشورهای جنوبی به روسیه از مسیر کریدور شمال – جنوب خواهیم بود.
وی در پایان گفت: برای خریداری کانتینرهای یخچالی هم با بخش خصوصی در استان گیلان هماهنگی‌های انجام گرفته که هر ماه تعداد این نوع کانتینرها بیشتر شده تا از این پس قادر باشیم محصولات کشاورزی را نیز از دریای خزر صادر کنیم.
کد مطلب: 134439
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *