۰
سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۰

یافته‌های جدید درباره ماسک

کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند که زدن ماسک برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا حیاتی است اما تاکنون بررسی‌های چندانی درباره تاثیرِ کیفیت ماسک و تفاوت در کارآییِ انواع مختلف آن صورت نگرفته است.
یافته‌های جدید درباره ماسک
کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند که زدن ماسک برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا حیاتی است اما تاکنون بررسی‌های چندانی درباره تاثیرِ کیفیت ماسک و تفاوت در کارآییِ انواع مختلف آن صورت نگرفته است.
به تازگی در یک مطالعه در آمریکا متخصصان علوم پزشکی ۱۴ نوع مختلف از ماسک‌های موجود را با هم مقایسه کرده‌ و پی برده‌اند که ماسک‌های ویژه پزشکی در برابر ریزقطره‌هایی که در هوا منتشر می‌شود به‌ شکل چشمگیری موثرتر از ماسک‌های کتانی هستند،‌ حال آنکه صورت‌پوش‌های دیگری نظیر دستمال‌ گردن و گِتر گردن (صورت‌پوشی که گردن را نیز گرم نگه می‌دارد) نه تنها تأثیر محافظتی چندانی ندارند بلکه حتی ممکن است به دلیل نوع منسوجاتی که در تولید آنها بکار رفته، ریزقطرات بیشتری را در هوا پراکنده کنند.
متخصصان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی با کمک لیزر، یک نرم‌افزار ساده و تعدادی داوطلب کوشیدند تا میزان قطرات بسیار ریز مایع را که هنگام صحبت با ماسک‌های مختلف در هوا منتشر می‌شود محاسبه کنند.
آزمایش این متخصصان نشان می‌دهد که ماسک‌های حرفه‌ای موسوم به N95 که پزشکان و کارکنان بهداشت از آن استفاده می‌کنند تا ۹۹ درصد، ماسک‌های جراحی ساخته شده از پروپیلن تا ۹۰ درصد، ماسک‌های پارچه‌ای بین ۷۰ تا ۹۰ درصد (بسته به نوع پارچه و شیوه دوخت) و شال، دستمال گردن سبک و گتر صورت‌پوش تنها تا ۵۰ درصد جلوی انتشار ریزقطره‌ها را می‌گیرد.
بدیهی است که ویروس کرونا از طریق عطسه و سرفه به سرعت در هوا پراکنده می‌شود اما در این مطالعه، آزمایشات دقیق‌تر تایید کرد افراد به ظاهر سالم و بدون علائمی که ناقل بیماری هستند با صحبت کردن می‌توانند از طریق ذرات بزاقی، ویروس را در محیط اطراف خود پخش کنند.
به همین دلیل است که استفاده از ماسک مناسب حتی برای افراد بدون علائم نیز ضروریست.
متخصصان دانشگاه دوک در این آزمایشات دریافتند نه تنها حرف زدن به تنهایی موجب انتشار حجم زیادی از ریزقطرات در فضا می شود بلکه منسوجات برخی از پوشش‌ها که به جای ماسک استفاده می‌شوند نظیر گتر گردن یا دستمال گردن به قدری نازک است که ریزقطرات بیشتری را در مقایسه با سایر انواع ماسک در هوا پراکنده می‌کند.
بنابر گزارش ای‌بی‌سی نیوز، این متخصصان تاکید دارند: قطعا این یافته بدین مفهوم نیست که لزوما همه افراد باید از ماسک N95 استفاده کنند اما در نظر گرفتن نوع پارچه و ضخامت ماسک در پیشگیری از انتقال ویروس مهم است.
همچنین بازدهیِ ماسک‌های N95 فیلتردار هم در این مطالعه بررسی شد. ماسک N95 فیلتردار برای محیط‌های صنعتی طراحی شده‌اند و بنابراین در طراحی آن، محافظت از دَمِ فرد مهمتر از بازدَم اوست، حال آنکه در ماسک‌های بهداشتی،‌ محافظت از دم و بازدم به یک اندازه مهم‌ است.
ماسک‌ N95 که از الیاف صنعتی ساخته می‌شود رایج‌ترین دهان‌بندِ طبّیِ پالایشگر ریزذرّات (نه گاز و نه بخار) است و به این ترتیب نمی‌تواند گزینه مناسبی برای جلوگیری از انتشار ویروس‌ها باشد.
کد مطلب: 134444
برچسب ها: ماسک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *