۰
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۲
بیانیه حزب مردم سالاری (شاخه اسلامشهر) در آستانه ماه محرم 

مراسم محرم، فردی و مجازی برگزار شود

حزب مردم سالاری شاخه اسلامشهر با صدور اطلاعیه ای در آستانه فرارسیدن ماه محرم ۱۴۴۱/۱۳۹۹ق، ضمن تاکید بر جایگاه والای محرم و عاشورا، با توجه به حرمت جان انسانها در اسلام، خوستار برگزاری مراسم محرم امسال به صورت فردی و مجازی شد.
حزب مردم سالاری شاخه اسلامشهر با صدور اطلاعیه ای در آستانه فرارسیدن ماه محرم ۱۴۴۱/۱۳۹۹ق، ضمن تاکید بر جایگاه والای محرم و عاشورا، با توجه به حرمت جان انسانها در اسلام، خوستار برگزاری مراسم محرم امسال به صورت فردی و مجازی شد.
در این اطلاعیه آمده است: حزب مردم سالاری (شاخه اسلامشهر) ضمن تاکید برآموزه های اصلاح گری مکتب امام حسین (ع) و لزوم یاد و یادآوری و بزرگداشت ایده ی مسولیت اجتماعی مبتنی بر آزادگی و انسانیت که محرم وعاشورا تبلور دینی آن و امتداد حرکت اصلاحی روشنفکران متعهد در طول تاریخ است اعلام مینماید: عزت و حرمت حسین‌بن‌علی (ع) و خاندان و یارانش نزد  شیعیان رفعتی والا دارد و محرم، بخشی از فرهنگ ما ایرانیان است. اما شیوع ویروس کرونا و اتفاقات ناشی از آن چون مرگ و میر تعداد بالایی از انسان ها و لزوم رعایت مسائل و توصیه های بهداشتی متخصصان حوزه بهداشت و درمان، تدبیر را به تغییر مناسک  ماه محرم  رهنمون ساخته است. 
پیش از آنکه به چگونگی اجرای مناسک محرم در این روزها که با شیوع ویروس کرونا  مصادف است بپردازیم، نکاتی را متذکر میشویم.
 اولین مسئله همانا حق حیات انسان ها و به تبع آن تکلیف شرعیِ حرمت جان انسان ها می باشد؛ تا حدی که برای این مهم چندین حکم شرعی داریم که به نمونه هایی  اشاره میگردد: 
1-حفظ سلامت خود و مراقبت از سلامت دیگران در برابر بیماری‌هایی که خطر جانی و یا ضرر شدیدی داشته باشد، واجب شرعی است.
2-انجام کارهایی و یا ترک کارهایی که مقدمه حفظ نفس است، واجب است.
3-قطع نماز در هنگام اشتغال به نماز جایز نیست. این امر استثنائاتى دارد مثل خطر جانی یا مالی فراوان نظیر آتش‌سوزی یا غرق‌شدن و کشته‌ شدن یا سقوط ساختمان و نظایر آن که در این صورت قطع نماز و نجات خود و یا دیگری واجب است.
همچنین نکته بسیار مهم  وجوب رجوع «غیرخُبره» به «خبره» یعنی کارشناس مربوطه که این وجوب، وجوب عقلی است که بوسیله «وجوب شرعی» تأیید شده است. 
با توجه به مسائل و احکام فوق الذکر باید اعلام کرد که با توجه به حرمت جان انسان ها و لزوم رجوع و تبعیت غیر خُبره از خُبره، اکنون که خُبرگان علم پزشکی، مردم را به پرهیز از برگزاری هرگونه تجمعی توصیه می کنند؛ لذا شایسته است که مراسم محرم امسال بسان سنوات گذشته برگزار نشده و برای حفظ جان انسان ها که حرمت شرعی نیز دارد، این مراسم  در منازل و به صورت فردی (حداکثر خانوادگی) انجام گیرد و برای هرچه بهتر برگزار شدن آن می توان از ظرفیت های فضای مجازی، صدا و سیما استفاده کرد و خطیبان و نوحه گران با استفاده از این ظرفیت ها ضمن برپا داشتن مراسم  به توصیه خُبرگان پزشکی نیز تمکین کنند.
هیچ فردی خواهان تعطیلی دین و مراسم دینی نیست، همانگونه که هیچ فردی خواهان به خطر انداختن جان انسان ها نیست؛ از همین رو چون حفظ جان انسان ها اولاتر است لذا می توان مراسم  امسال را به گونه ای متفاوت برگزار کرد؛ امری که گمان نداریم هیچ عقل سلیمی مخالف آن باشد.
لذا ضمن ادعای احترام به شهدا جامعه پزشکی و بجهت ممانعت از به خطر انداختن جان انسان ها ,خواستار تغییر دربرگزاری این مراسم که امری عقلانی و شرعی نیز می باشد؛هستیم همچنین توصیه میگردد  هزینه های برگزاری  آن را نیز برای کمک به نیازمندان و حتی تجهیز امکانات بهداشتی به کار برد، امری که نتیجه نهایی آن حفظ جان انسان های بیشتر خواهد بود. با آرزوی سربلندی ایران وایرانیان.
کد مطلب: 134494
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *