کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نباید پشت درهای بسته برای اکثریت تصمیم بگیریم

25 مرداد 1399 ساعت 13:10

در پی برگزاری انتخابات شورای مرکزی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی در روز یکشنبه ۱۹ مرداد هنوز نتایج این انتخابات مشخص نشده و برخی نمایندگان نسبت به آن معترض هستند این در حالی است که تلاش‌هایی برای برگزاری مجددا این انتخابات در حال انجام است.


در پی برگزاری انتخابات شورای مرکزی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی در روز یکشنبه ۱۹ مرداد هنوز نتایج این انتخابات مشخص نشده و برخی نمایندگان نسبت به آن معترض هستند این در حالی است که تلاش‌هایی برای برگزاری مجددا این انتخابات در حال انجام است.
احسان ارکانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی، فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم  است که بیش از ۲۰۰ نماینده در آن عضویت دارند، اظهار کرد: بعد از این که هیات رئیسه موقت این فراکسیون تشکیل شد و آقای زاکانی رئیس موقت فراکسیون شدند بنا شد انتخابات برگزار شود و ۵۹ نفر از نمایندگان به عنوان اعضای شورای مرکزی با رای گیری انتخاب شوند و آنها هیات رئیسه و رئیس را انتخاب کنند.
وی افزود: در مورد مدل رای گیری هم نظرات متفاوت بود نهایتا پیرو جلسه‌ای که به ریاست آقای زاکانی تشکیل شد و براساس برآیند نظرات، شکل برگزاری انتخابات مشخص شد و یکشنبه گذشته این انتخابات برگزار شد که حدود ۱۵۰ نفر کاندیدای شورای مرکزی بودند. نهایتا رای گیری انجام شد، برگه‌های رای توسط یک نفر از طرف آقای زاکانی توزیع شد و بعد مجددا تحویل ایشان شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی برای برگزاری انتخابات با اکثریت قاطع نمایندگان و با حضور قالیباف رئیس مجلس و نیکزاد و قاضی زاده هاشمی نواب رئیس و به ریاست زاکانی برگزار شد، ادامه داد: قرار بود بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرا صورت گیرد و نتایج اعلام شود به خصوص که ما تا روز بعد منتظر شمارش اعلام نتایج بودیم اما با گذشت یک هفته خبری از اعلام نتایج نیست. نهایتا چهارشنبه گذشته حدود ۶۰ الی ۷۰ نفر از نمایندگان امضا کردند که این انتخابات باید در هر شرایطی براساس همان مکانیزمی که خود آقای زاکانی مشخص کرده بودند شمارش شود و نتایج آن اعلام شود.
ارکانی با بیان این که همچنان خبری از شمارش آرای انتخابات شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی نیست، گفت: امروز مطلع شدم که از طرف  نماینده آقای زاکانی و هیات اجرایی پیامکی به نمایندگان زدند که با توجه به اشکالات در نحوه و فرآیند رای گیری کسانی که تمایل به ابطال انتخابات و برگزاری مجدد انتخابات دارند اعلام کنند. همچنین آقایان پیرهادی و مالک شریعتی با ارسال پیامک به نمایندگان نظرشان را در مورد ابطال و رای گیری مجددا اعلام کردند ولی من و خیلی از نمایندگانی که در این انتخابات شرکت کردیم نظرمان این است اگر اشکالی وارد است به آقای زاکانی وارد است که این روش را برای انتخابات انتخاب کردند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: ما بنای دفاع یا رد را نداریم اما معتقدیم هر تصمیمی باید با خرد جمعی فراکسیون اتخاذ شود و رای یک نفر در برابر اکثریت رای برتر تلقی نشود. چرا که در این صورت استفاده از مکانیزم رای گیری و تشکیل فراکسیون اساسا معنایی ندارد.
ارکانی اضافه کرد: تلقی تعداد زیادی از کسانی که معترض هستند این است که چهره‌های شناخته تر  در این انتخابات رای نیاورند اما در هر صورت دلیلی بر رای گیری مجدد نیست و نتایج باید اعلام شود این بدعتی در مجلس است آن هم مجلسی که قرار است انقلابی و متکی بر شفافیت باشد. ما هیچ کس را نماینده تر نمی‌دانیم و چنین مسائلی قاعدتا ایجاد شائبه می‌کند. نمی‌شود آقایان خودشان روش انتخابات را تعیین کنند و بعد از رای گیری بگویند این روش قابل قبول نیست. چرا که این امر توهین به وقت و انرژی نمایندگان است اگر این روش اشکالی داشت باید قبلا پیش بینی می شد. ما که شعار انقلابی گری و شفافیت سر می‌دهیم قرار نیست پشت درهای بسته تصمیم بگیریم و این تصمیم را به اکثریت که تربیون کمتری دارند غالب کنیم.
سیدغنی نظری نیز در این رابطه به ایسنا گفت: قرار بود شورای مرکزی اصلی فراکسیون انقلاب اسلامی با انتخاب ۵۹ نفر به صورت رسمی تشکیل شود و اعضای شورای مرکزی رئیس و هیات رئیسه را انتخاب کنند.
وی ادامه داد: اختلافی که وجود داشت این بود که برخی دوستان می‌گفتند باید این انتخابات مجددا به صورت الکترونیکی برگزار شود لذا نظر خواهی شد اما اکثریت گفتند همان انتخاباتی که برگزار شده ملاک است و باید هر چه سریعتر نتایج اعلام شود.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که انتخابات هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی احتمالا هفته جاری یا هفته بعد برگزار می‌شود، گفت: پیش بینی‌ها بر این است که اعضای هیات رئیسه و رئیس دایم فراکسیون تغییرات اساسی نسبت به هیات رئیسه موقت خواهند کرد و به هر حال عملکرد سه چهار ماهه نمایندگان در این امر تاثیرگذار است.


کد مطلب: 134635

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/134635/نباید-پشت-درهای-بسته-اکثریت-تصمیم-بگیریم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir