کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سعد حریری: حکم دادگاه را می‌پذیریم

28 مرداد 1399 ساعت 21:06

سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان پس از رای دادگاه ویژه ترور پدرش اعلام کرد، خواسته ما قصاص عادلانه مجرمان است.


سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان پس از رای دادگاه ویژه ترور پدرش اعلام کرد، خواسته ما قصاص عادلانه مجرمان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان و پسر رفیق حریری در کنفرانس خبری به رای دادگاه بین‌المللی واکنش نشان داد.
حریری اظهار کرد: دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان حکم خود را داد و ما به نام خانواده نخست وزیر فقید این رای را می‌پذیریم و خواهان اجرای صریح عدالت هستیم.
او تاکید کرد: از خون ریخته شده نمی‌گذریم اما خواسته لبنانی‌هایی که بعد از جنایت ترور به خیابان‌ها رفتند اطلاع از واقعیت بود، عدالت و واقعیت امروز برای همه ما مشخص شده و تنها عدالت باقی مانده که با طولانی شدن زمان هم اجرا خواهد شد.
حریری در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال مخالفت حزب‌الله لبنان با تحویل فرد محکوم شده در ترور گفت: زندگی مشترک یک اصل است و باید با همدیگر صادق باشیم تا به مرحله جدید وارد شویم. حزب‌الله باید با این موضوع همکاری داشته باشد به خصوص که دادگاه اعتبار خود را ثابت کرده و نشان داد که سیاسی عمل نمی‌کند.
پسر رفیق حریری افزود: لبنانی‌ها عدالت و حقیقت را مطالبه کردند و وظیفه ما این است که رای دادگاه را بپذیریم و مسائل دیگر برای بعد می‌مانند. ما این مرحله و آنچه رخ داده را خوب درک می‌کنیم، تفاوت است بین این‌که یک تیم لبنانی حقیقت را بگوید یا این‌که دادگاه بین‌المللی بگوید. رفیق حریری ترور شد زیرا علیه سیاست نظام سوریه در لبنان بود و کسی بود که خواست این کشور از لبنان خارج شود.
حریری افزود: چهار متهم در این پرونده بودند سه تن تبرئه شدند این یعنی قدرت و اعتبار دادگاه. وظیفه دادگاه تفهیم اتهامات سیاسی نیست زیرا بین‌المللی و معتبر است. پیام من به خانواده کوچک حریری این است، این لحظه‌ای است که منتظرش بودیم؛ لحظه‌ای که آنچه روی داده را برای ما یادآوری کرد ما یک خانواده باقی خواهیم ماند. قول من به پدر شهیدم این است که هیچ کس بزرگتر از کشور و تصمیم لبنانی‌ها نیست و هیچ کس بالاتر از عدالت نیست.  
نخست وزیر پیشین لبنان افزود: این حکم با بالاترین درجه عدالت بین‌المللی زمان زیادی برد و لبنانی‌ها هرگز نخواهند پذیرفت که کشورشان مرتعی برای قاتلان باشد. داداگاه خواسته ملت بود و حکم در پاسخ‌گویی به مشروعیت بین‌المللی برای اراده لبنانی‌ها و حکم متعلق به ملت لبنان است.
حریری افزود: هیچ کس از ما انتظار فداکاری ندارد زیرا ما باارزش‌ترین چیزی که داشتیم را فدا کردیم. امروز حزب‌الله باید فداکاری کند زیرا متجاوزان در صفوفش هستند و تنها در صورت اجرای قصاص آرام می‌گیریم. هدف از این جنایت تروریستی، سیاسی بود، برای همه روشن شده که هدف از آن تغییر وجهه لبنان و هویت متمدانه آن بود لذا وجهه، نظام و هویت لبنان نباید مجالی برای سازش باشد. اهمیت این لحظه تاریخی امروز در ارسال پیامی به تمام طراحان و کسانی است که این جنایت را مرتکب شدند مبنی بر این‌که جنایت سیاسی بدون مجازات نمی‌ماند. به لطف دادگاه بین‌المللی و برای اولین بار در تاریخ ترورهای سیاسی، لبنانی‌ها حقیقت را دانستند.
او تاکید کرد: روشن شدن و تحقق حقیقت و عدالت در انفجار بندر بیروت خواسته همه لبنانی‌ها است و من بعد از انفجار بندر بیروت خواسته جدیدی دارم این‌که از حق بیروت و حق قربانیان بی‌گناه چشم‌پوشی نشود. درخواست پسر رفیق حریری و خواست لبنانی‌ها قصاص عادلانه مجرمان است که سر آن سازشی نمی‌کنیم.
همچنین بهیه حریری از اعضای خانواده حریری با مشارکت رهبران و حامیان جریان المستقبل بر سر مزار رفیق حریری حاضر شد.


کد مطلب: 134855

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/134855/سعد-حریری-حکم-دادگاه-می-پذیریم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir