کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تجاوز ایران را تلافی می‌کنیم

21 آبان 1391 ساعت 10:57

با گذشت سه روز از انتشار خبر شلیک جنگنده‌های ایرانی به یک پهپاد آمریکایی بر فراز خلیج فارس، اخبار و شایعات در این باره، همچنان از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. در آخرین مورد، عربستان سعودی با لحنی تهدیدآمیز، نسبت به تکرار این گونه رخدادها به ایران هشدار داده است.


به گزارش «تابناک»، عربستان سعودی هشدار داده در صورتی که ایران «به ورود خود به حریم هوایی و آب‌های اطراف میدان‌های نفتی این کشور در خلیج فارس ادامه دهد»، انتقام‌گیری خواهد کرد.
سایت عربی «زاویه» با انتشار این خبر به نقل از خبرگزاری کویت می‌نویسد: «عبدالله المعلم»، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل با نوشتن نامه‌ای به «بان کی مون»، دبیر کل این سازمان، مدعی تجاوز ایران به حریم تأسیسات نفتی دریایی این کشور شده است.
بر پایه این گزارش، در نامه معلم آمده است: «دولت عربستان سعودی حق خود برای انجام هر گونه کار مناسب در راستای محافظت از آب‌ها و تأسیسات نفتی خود را محفوظ دانسته و مسئولیت کامل همه پیامدهای احتمالی را متوجه مقامات ایرانی می‌داند».
مقامات عربستانی در این نامه مدعی شده‌اند در ماه ژوئیه، یک بالگرد ایرانی چندین بار بر فراز مناطق نفتی «حسبه» پرواز کرده و در یک مورد دیگر نیز دو قایق نظامی ایران، با نفوذ به آب‌های عربستان سعودی، یک شناور متعلق به شرکت نفتی «آرامکو» را ـ که در میدان نفتی «عربستان» مشغول به کار بوده ـ متوقف کرده‌اند.
المعلم گفته که وزارت خارجه عربستان سعودی، نامه‌ای نیز برای وزارت خارجه ایران فرستاده و درخواست کرده چنین رویدادهایی دیگر تکرار نشود.
هرچند گزارش خبرگزاری کویت، هنوز از سوی وزارت خارجه ایران و عربستان رسما تأیید نشده، این گزارش دقیقاً هنگامی مطرح می‌شود که بحث‌ها درباره شلیک جنگنده‌های ایرانی به یک پهپاد آمریکایی در منطقه خلیج فارس بالا گرفته است.
در این ماجرا، هرچند مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند که این پهپاد وارد آب‌های سرزمینی ایران شده و به همین دلیل مورد تعقیب قرار گرفته، مقامات وزارت دفاع آمریکا همچنان مدعی هستند که این رخداد بر فراز آب‌های بین‌المللی روی داده است.
به این ترتیب و با توجه به تحرکات اخیر ایالات متحده و انگلیس در منطقه خلیج فارس، می‌تواند مجموعه این روند‌ها را به عنوان تلاشی از سوی غرب برای گشایش جبهه جدیدی از فشار بر ایران ارزیابی کرد.


کد مطلب: 13488

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/13488/تجاوز-ایران-تلافی-می-کنیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir