۰
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۰

استانهای مسافرپذیر در فهرست قرمز کرونا

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته هر استانی که سفرها و مسافران بیشتری به خود دیده در فهرست هشدار و حتی قرمز ویروس کرونا قرار گرفته است و در این میان می‌توان به دو استان مازندران و گیلان اشاره کرد که در همین ایام به فهرست قرمزهای کرونا پیوستند.
در هفته‌ها و ماه‌های گذشته هر استانی که سفرها و مسافران بیشتری به خود دیده در فهرست هشدار و حتی قرمز ویروس کرونا قرار گرفته است و در این میان می‌توان به دو استان مازندران و گیلان اشاره کرد که در همین ایام به فهرست قرمزهای کرونا پیوستند.
به گزارش ایسنا، آمارهای تردد وسایل نقلیه مختلف و سفرهای جاده‌ای مردم در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که هر استانی بیشترین مسافران و خودروهای مهمان را به خود دیده است به تدریج در فهرست هشدار و نهایتا در وضعیت قرمز از نظر ابتلاء به ویروس کرونا قرار گرفته است.
این اتفاق به ویژه از نیمه دوم خرداد ماه امسال که ترددها به بیش از دو میلیون خودرو در ایام تعطیل و بیشتر از آن رسید، نمود بیشتری پیدا کرد و در تیر ماه و مرداد ماه شاهد بودیم که تعداد استان‌های کشور که شیوع ویروس کرونا در آن‌ها به وضعیت هشدار و قرمز رسید به تدریج به ۲۶ استان افزایش یافت و در این میان نام استان‌هایی که با بیشترین حجم انباشت خودرو به ویژه در ایام تعطیل مواجه بودند هم به چشم می‌خورد.
استان مازندران در ۲۲ تیر ماه و استان گیلان در ۱۹ مرداد ماه وضعیت قرمز پیدا کردند و استان‌های خراسان رضوی، قم، قزوین، البرز، آذربایجان شرقی، فارس  و... هم در هر دو فهرست قرمز و هشدار در این ماه‌ها مشاهده شدند.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته مرکز مدیریت راه‌ها در تعطیلات نیمه مرداد ماه حدود ۱.۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور صورت گرفت که نسبت به میانگین ماهانه افزایش هفت درصدی داشت و در تعطیلات پیش‌رو نیز این برآوردهای عدد دو میلیونی را برای تردد وسایل نقلیه مختلف نشان می‌دهد و در این میان استان‌های مازندران  با۸۰ هزار وسیله نقلیه، اصفهان  با ۵۴ هزار وسیله نقلیه، خراسان رضوی با ۲۶ هزار وسیله نقلیه و آذربایجان شرقی با  ۲۶ هزار وسیله نقلیه بیشترین انباشت خودرو را خواهند بود.
این آمارها دقیقا با رفت و آمد خودروها در ماه‌های گذشته به ویژه روزهای پیک سفر مطابقت می‌کند و اگر این اتفاق بیافتد، مشخص نیست باید منتظر چه میزان افزایش آمارهای ابتلاء به کووید ۱۹ در این استان‌ها باشیم و این سوال مطرح می‌شود که بازهم جاده‌های مواصلاتی کشور با ترافیک سنگین به ویژه در محورهای شمالی کشور مواجه شده و مسدود می‌شوند یا آنکه مردم در خانه‌های خود می‌مانند و با عمل به توصیه‌های بهداشتی صورت گرفته شاهد کاهش آمارهای ابتلا در کشور خواهیم بود.
با در نظر گرفتن این آمارها در کنار آمار تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای مواصلاتی و رابطه معنادار آن با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور، بهتر می‌توان دریافت که چرا مسئولان در روزهای گذشته تا این حد بر سفر نکردن مردم به ویژه به استان‌های شمالی تاکید می‌کنند. در همین راستا، مهدی سعادتی- رئیس مجمع نمایندگان مازندران - چند روز پیش، خواستار ورود ستاد ملی مقابله با کرونا برای ممانعت از سفر حجمی مسافران به این استان در تعطیلات هفته پیش رو شد و سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره گفت: خواهشم از مردم این است که عادی انگاری نکنند، باروبندیل سفر نبندند و در ایام محرم به گونه ای عزاداری کنند که هم محرمی باشکوه داشته باشیم و هم هیچ عزادار امام حسین تب دار از مجلسی خارج نشود.
کد مطلب: 135279
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *