۰
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۱

دوران سخت‌تر در انتظار پتروشیمی‌ها

۱۰۰شرکت برتر آیسیس تصویری جالب از صنعت پتروشیمی در سطح جهانی برای سالیان متمادی ارائه کرده است. 
۱۰۰شرکت برتر آیسیس تصویری جالب از صنعت پتروشیمی در سطح جهانی برای سالیان متمادی ارائه کرده است. 
به گزارش پتروتحلیل ،آخرین نسخه از این گزارش که در روز دوشنبه (۱۹ شهریور)منتشر شد، عملکرد مالی شرکت‌ها در سال 2019 (یا آخرین سال مالی آن‌ها) را مورد بررسی قرار داده است. 
این گزارش بطور جالبی نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها حتی پیش از همه‌گیری کرونا باتوجه به همزمانی تضعیف رشد جهانی با کسادی دوره‌ای و مبتنی بر عرضه در حوزه پتروشیمی، تحت فشار قرار داشتند. 
طبق گزارش شورای پتروشیمی آمریکا (ACC)، با محاسبه محموله‌های ارسالی 2019 در سطح جهانی در می‌یابیم که 100 فروش برتر 2019 تنها کمی بالاتر از 1000 میلیارد دلار قرار داشت که این رقم معادل یک چهارم فروش جهانی پتروشیمی در سال 2019 بوده است. 
100 شرکت برتر اکنون شرکت‌هایی هستند که فروشی کمی بالاتر از 1 میلیارد دلار تولید می‌کنند. 
در طول این سال‌ها، تحلیل‌های آیسیس (و سابقاً کمیکال اینسایت)، تغییر صورت این صنعت، تغییر مالکیت، و روندهای این حوزه را مورد رصد و رهگیری قرار داده است. 
گزارش 2020 نشان می‌دهد که چگونه فروش و سود برخی از بازیگران شاهد سقوط بوده است؛ عمدتاً با تمرکز بر محصولات پتروشیمی و شیمیایی عمده بالادستی. 
شرکت‌های متمرکزتر و اغلب تخصصی قادر بودند در ظاهر عملکرد قوی‌تری را برای کل سال از خود به نمایش بگذارند. 
احیای دشوارتر
عملکرد سال 2019 نشان می‌دهد باتوجه به این‌که بخشی‌های عمده‌ای از مشتریان پایه این صنعت اکنون در حال احیا کردن خود پس از سقوط ناشی از ویروس کرونا هستند، چه فعالیت‌هایی به‌منظور اجرای احیای قوی در بخش پتروشیمی مورد نیاز است. 
سطح فعالیت اقتصادی مورد نیاز به‌منظور تحریک رشد قوی‌تر تقاضای محصولات شیمیایی احتمالاً تا به اینجا صرفاً در حوزه‌های مشخصی قرار دارد. 
برای مثال تحلیل شورای پتروشیمی آمریکا از عملکرد 28 زیربخش شیمیایی در ایالات متحده نشان می‌دهد که این بخش از صنعت چگونه در مجموع در حال احیا شدن نسبت به وضعیت ضعیف آوریل 2020 هستند. 
البته این تحلیل همچنین نشان می‌دهد که برخی از بازارها/صنایع مهم مصرف نهایی هنوز در وضعیت پریشانی به سر می‌برند. 
شرکت آلمانی BASF که گسترده‌ترین شرکت در حوزه محصولات شیمیایی است، با فروش 67 میلیارد در 2019 مجدداً جایگاه اول را در فهرست 100 شرکت برتر بدست آورد. 
گستردگی پایگاه محصولات به معنای کاهش فروش 1/5 درصدی در این سال است. 
شرکت Sinopec، با فروش 63 میلیارد دلار، گرایش بیشتری به کالا و پتروشیمی دارد؛ فروش این شرکت در فضای کسادی چین، 7 درصد نسبت به 2019 کمتر بوده است. 
در سال گذشته فروش 10 شرکت شیمیایی بزرگ کاهش داشت و بویژه تضعیف حاشیه سود بالادستی منجر به سقوط محسوس سود عملیاتی شد (سقوط 25 درصدی و بالاتر از آن برای این گروه از شرکت‌ها). 
شیمیایی‌های تخصصی همچنان نقش کلیدی دارند
این داده‌ها نشان می‌دهند که در سال 2019 تخصصی‌سازی نقشی کلیدی در عملکرد مالی داشته است؛ ازاین‌رو شرکت‌هایی نظیر Merck KGaA، Sherwin Williams، Lonza، و IFF عملکرد قوی‌تری داشته‌اند. 
فضای عملیاتی دشوارتر برای همه شرکت‌ها به معنای کاهش 5 درصدی فروش 100 شرکت برتر در سال 2019 است. برای 34 شرکت، این کاهش بالاتر از 10 درصد بوده است. 
سود عملیاتی (درآمد «خالص» پیش از محاسبه بهره و مالیات) برای 100 شرکت برتر بطور متوسط 17 درصد کاهش یافت که این امر بوضوح نشان می‌دهد این حوزه بطور کلی در دوران پیش از کرونا تا چه میزان در مقابل سیر نزولی آسیب‌پذیر بوده است. 
بطور متوسط، درآمد خالص 46 درصد کاهش یافت؛ 10 شرکت زیان خالص گزارش کرده‌اند. 
شرکت‌ها در مواجهه با سیر نزولی - و در 2020 فشار بی‌سابقه از سوی همه‌گیری کرونا - بدنبال تقویت صورت‌های مالی، در صورت امکان استقراض وام کم‌بهره، کاهش هزینه‌ها، و مجدداً در صورت امکان، مدیریت نقدینگی، بوده‌اند. 
در سال گذشته خرج سرمایه در سرتاسر حوزه‌ها 9 درصد صعود کرد و برخی از شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری سنگین در واحدها و تجهیزات جدید ادامه دادند. 
هزینه تحقیق و توسعه (R&D) در سال 2019 برای 100 شرکت برتر 2 درصد بالاتر رفت، اما برخی از شرکت‌های شیمیایی عمدتاً مستقر در ایالات متحده هزینه تحقیق و توسعه را بطور محسوسی کاهش دادند. 
احتمالاً این مسئله نشانگر اضطراب مدیریت در مواجهه با کسادی فعلی است. 
گزارش رتبه‌بندی 100 شرکت شیمیایی برتر آیسیس در این‌جا قابل ملاحظه است.
کد مطلب: 136247
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *