کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه شد که بورس دوباره سبز شد؟

25 شهريور 1399 ساعت 17:45

بیش از یک ماه بود که سهامدار بازار سرمایه، هر روز بیش از دیروز شاهد کم شدن ارزش سهم هایشان بودند؛ داستانی که از هفته آخر مرداد شدت گرفت و تا دوشنبه گذشته ادامه داشت اما بورس در ساعات کاری سه شنبه ۲۵ شهریور یکبار دیگر رشدی قابل توجه پیدا کرد.


بیش از یک ماه بود که سهامدار بازار سرمایه، هر روز بیش از دیروز شاهد کم شدن ارزش سهم هایشان بودند؛ داستانی که از هفته آخر مرداد شدت گرفت و تا دوشنبه گذشته ادامه داشت اما بورس در ساعات کاری سه شنبه ۲۵ شهریور یکبار دیگر رشدی قابل توجه پیدا کرد: شاخص کل بورس امروز با ۵۹ هزار و ۶۷۲ واحد صعود رقم یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد را ثبت کرد و شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۵۹۴۷ واحد صعود به رقم ۴۲۸ هزار و ۸۳۷ واحد رسید. معامله‌گران امروز یک میلیون معامله به ارزش ۱۰۷ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس نیز با ۴۳۷ واحد صعود به رقم ۱۷ هزار و ۴۵۰ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۵۶۰ هزار معامله به ارزش ۷۷ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال انجام دادند.

تبدیل صف های فروش به صف های خرید قابل توجه، می تواند نویدبخش روزهای خوبی برای بورس و سهامداران جزیی باشد که در یک ماه گذشته زیان دیده اند. این موضوع چند سوال اساسی را برای سهامداران و پیگیران بازار بورس پیش آورده است: چه اتفاقی افتاد که بورس یکبار دیگر جذابیت و سودآوری پیدا کرده است؟ آیا این روند ادامه دار خواهد بود یا اینکه مقطعی است؟ وتا چه اندازه می توان امیدوار بود که بار دیگر بورس مثل ماه های خرداد و تیر گذشته سودآوری داشته باشد؟ این گزارش سعی دارد به این پرسش ها پاسخ دهد.

۱-  در یک هفته اخیر اخبار مثبتی راجع به حمایت دولت از بورس منتشر شده است که مهمترین آن اختصاص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه بود . علاوه بر آن سخنان مقامات دولتی درباره حمایت از بورس، ورود مجلس به این داستان و وعده هایی که رئیس سازمان بورس در یکشنبه گذشته داد، سیگنال های مثبتی بود. با وجود این اظهارنظرها اعتمادی که از بعضی سهامداران جدید سلب شده بود، چندان بازنگشت. شاید موضوع «منتفی شدن پیش فروش نفت به مردم» که روز دوشنبه از سوی معاون اول رئیس جمهور اعلام شد، این پیام را به بازار سرمایه منتقل کرد که دولت حالا دیگر چاره ای جز حمایت شدید از بورس ندارد. قیمت دلار هم در این هفته به سقفی رسید که به نظر می رسد فعلا بالاتر نخواهد رفت. همه این تحولات باعث شد که بعد از چند روز تردید خریداران و سردرگمی بازار، روز سه شنبه عموم سهام ها افزایش قیمت پیدا کنند و شاخص 3.55 درصد رشد کند.

۲-  بورس در هفته های اخیر نشان داده که چندان پیش بینی پذیر نیست. وجود معامله گران جدیدی که تجربه کمی در این بازار دارند باعث شده که طی دو هفته اخیر ، هر بار بازار کمی مثبت شده، بلافاصله این سهامداران قصد فروش کرده اند و متاسفانه صف های فروش، بازار را نزولی کند. با این حال وضعیت صف های خرید در روز سه شنبه نشان می دهد که بازار در روز چهارشنبه با صف های خرید و صعود شاخص باز خواهد شد و اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، پایان هفته ای به شدت سبز برای بروس رقم بخورد. این وضعیت برای روزهای اول هفته آینده هم قابل پیش بینی است. به نظر می رسد با روند فعلی شاخص بورس حداقل تا 1 میلیون و 750 هزار واحد رشد پیدا کند.

۳-  سودآوری بورس در ماه های خرداد و تیر گذشته، وضعیتی نادر بود که بیش از آنکه به پتانسیل بازار مربوط باشد، مربوط به حضور عجیب و غریب سرمایه گذاران جدید و ورود بی سابقه سرمایه به این بازار ارتباط داشت. طبق آمار اعلامی سال ۹۸ ۳۰‌ هزار میلیارد تومان وارد سرمایه وارد بورس شد  که در ۳ ماه ابتدایی امسال این رقم به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. این روند در تیرماه افزایش بیشتری یافت. بدیهی است که ورود این حجم از سرمایه و افزایش تقاضا، سودآوری بورس را موجب می شود. تکرار چنین وضعیتی حداقل در یک ماه آینده قابل تصور نیست. باور عمومی نسبت به ارتباط بورس و دولت، درست یا نادرست، عوض شده است و اعتماد عمومی به بازار سرمایه کاهش یافته است. با این حال بورس همچنان برای سرمایه گذاران سابقه دار و نسبتا حرفه ای جذاب و سودآور خواهد بود، سرمایه گذارانی که قدرت ریسک دارند و می دانند بازار سرمایه همیشه سودهای کلان و عجیب نمی دهد و باید در انتظار سودی منطقی از این بازار بود.


کد مطلب: 136465

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/136465/بورس-دوباره-سبز

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir