۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۵

رئیس سازمان زندان ها: یارانه زندانیان را به ما بدهید

درخواست رئیس سازمان زندان ها در حالی است که بودجه سال جاری سازمان زندان ها سه برابر شده است و میزان کل یارانه زندانیان تنها معادل ۱.۹ دهم درصد کل بودجه این سازمان است.
محمد حسین نجاتی: بحث کم و کیف پول واریزی یارانه ها علاوه بر کوچه و خیابان و تاکسی ها در بین مردم به سلول زندان های کشور هم رسیده است. رئیس سازمان زندان ها پیشنهادی به مجلس داده است که می تواند علاوه بر سختی های زندان، ابزار دیگری برای تنبیه زندانیان باشد. غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندانهای کشور در کمیسیون بودجه پیشنهاد داد یارانه زندانیان برای انرژی و غذای زندانیان هزینه شود. او که عصر دیروز برای بیان مشکلات مالی سازمان زندانها و ارائه چند پیشنهاد در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حاضر شد، خطاب به نمایندگان مجلس گفته است: من این پیشنهاد را چندین بار گفته بودم و باز هم تکرار کردم. وقتی دولت با توجه به آزاد سازی انرژی و قیمت نان و برخی مواد غذایی هیچ یارانه ای به سازمان زندانها پرداخت نمی کند قطعا این سازمان با کمبود بودجه مواجه می شود.
او اضافه کرده است: پیشنهاد ما این بود که بخشی از یارانه زندانیان باید برای هزینه انرژی و غذا کسر و به سازمان زندانها پرداخت شود که آقای مصباحی مقدم هم گفتند حرف شما منطقی است. اما نظر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه این بود که اول این پیشنهاد به دولت ارائه و بودجه آن تامین شود و اگر موافقت نشد برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه شود.
رشد سه برابری بودجه سازمان زندان ها و چشم داشت به یارانه ها
اظهارات رئیس سازمان زندان ها برای دریافت میزان یارانه زندانیان در شرایطی است که بودجه این سازمان با تصویب مجلس در سال جاری رشد سه برابری داشته است.
به طوریکه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان رقمی است که در لایحه امسال، به عنوان بودجه مورد نیاز سازمان زندان ها در نظر گرفته شده و با این امر میزان بودجه امسال سازمان زندان ها ۱۹۸ درصد رشد پیدا کرده است. با توجه به رقم این بودجه در سال ۹۰ که برابر با ۱۴۶ میلیارد و ۲۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان بود، سه برابر بیشتر شده است.
حتی غضنفرآبادی نماینده کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هشتم پیش از این در رابطه با دلایل این افزایش سه برابری بودجه عنوان کرده بود: با توجه به وضع بسیار نامناسب زندان ها که عمدتا از سوی همه سازمان های مربوطه عنوان می شد، پیشنهادهایی از سوی این سازمان ارائه شد و بودجه آن به تصویب رسید، چرا که تعداد زندانیان در کشور بسیار بیشتر از فضای زندان هاست به طوری که در بعضی زندان ها بیش از سه برابر ظرفیت آن زندان، زندانی وجود دارد.
یارانه زندانیان چقدر می شود؟
بر اساس آخرین آمار موجود از تعداد زندانیان کشور در سال ۱۳۹۰ بیش از ۲۲۰ هزار زندانی در کشور وجود دارد که با یک ضرب و تقسیم ساده می توان دریافت در صورتی که تمامی زندانیان شرایط دریافت یارانه ها را داشته باشند، رقم کل یارانه آنها در ماه ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در ماه می شود که تنها معادل با ۱.۹ دهم درصد کل بودجه سازمان زندان ها می شود و در سال رقمی معادل با ۱۱۸ میلیارد تومان می شود.
محروم شدن خانواده های بی سرپرست از یارانه اندک
طبق آمار های موجود بیشتر زندانیان کشور جز سرپرست خانواده ها هستند که در آن سوی ماجرا خانواده هایی از بودن این سرپرست بنا به دلایل متعدد محروم شده اند. مطالعه‌ خانواده‌های بدون سرپرست نشان می‌دهد که این خانواده‌ها بسته به نوع ساختار خانواده دارای آسیب‌ها و مشکلاتی هستند و درگیر تنگناهای اقتصادی خاص خود هستند. همچنین در رابطه با زنان سرپرست خانوار آمار ها و بررسی های اجتماعی نشان داده است، زنان مناطق شهری که از امکانات اقتصادی و اجتماعی بیشتری به‌ویژه در زمینه اشتغال نسبت به مناطق عشایری و روستایی برخوردارند، بیشتر با آسیب‌های رفتاری و اخلاقی روبه‌رو هستند.
بر این اساس مشخص نیست چرا سازمان زندان ها به دنبال یارانه فرد زندانی است که علاوه بر سختی های زندان برای آنها، این میزان یارانه می تواند کمک خرج خانواده فرد زندانی باشد و تواند تا حدی از بروز آسیب های اجتماعی به طور نسبی جلوگیری کند.
کد مطلب: 13654
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *