۰
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۵

سرریز فاضلاب خانگی به خیابانهای آبادان

وضع نابسامان و بوی بد فاضلاب در کوچه و پس کوچه‌های شهر، زندگی مردم آبادان را در وضعیت کنونی کرونایی به خطر انداخته است.
سرریز فاضلاب خانگی به خیابانهای آبادان
وضع نابسامان و بوی بد فاضلاب در کوچه و پس کوچه‌های شهر، زندگی مردم آبادان را در وضعیت کنونی کرونایی به خطر انداخته است.
آبادان که روزی به عروس شهرهای ایران شهره داشت، امروز پیکری زخم‌ خورده از مشکلات دارد که یکی از مهمترین آنان معضل فاضلاب است.
معضل فاضلاب شهر آبادان به گونه‌ای شده که در رتبه نخست مشکلات این شهر قرار گرفته و کمتر محله و منطقه‌ای از این شهر وجود دارد که دست به گریبان فاضلاب و مشکلات آن نباشد.
سرریز فاضلاب در برخی خیابان‌های شهر، خطرات زیست محیطی و آلودگی محیط زیست را برای شهروندان به ارمغان آورده و چهره شهر را در برخی مناطق نازیبا کرده است.
بیشتر مناطق آبادان با معضل گرفتگی معابر و سرریز فاضلاب در خیابان‌ها روبه‌رو هستند و مردم سال‌ها است با مشکلات عدیده‌ای همچون نامناسب بودن شبکه آبرسانی، برق، فاضلاب و گاز دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود گذشت زمان زیادی از جنگ تحمیلی هنوز این معضلات برطرف نشده است.
با توجه به افزایش ساخت و سازها و رشد جمعیت در شهرستان آبادان، پایین بودن آب‌های سطحی و نبود سامانه فاضلاب شهری، سلامت مردم این شهر در معرض تهدید قرار گرفته و زندگی شهروندان را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.
آلودگی زیست‌ محیطی از طریق سرریز شدن فاضلاب منازل مسکونی و تجاری و انتشار بوی نامطبوع در کوی و برزن این شهر، تهدید جدی برای سلامت شهروندان است.
یکی از شهروندان ساکن کوی احمدآباد آبادان به ایرنا گفت: چند سال است که مشکل سرریز شدن فاضلاب در این منطقه حاد و غیرقابل تحمل است و اهالی را آزار می‌دهد.
رضا اخوان با اشاره به تجمع آب فاضلاب سرریز شده از منازل و نیزارهای سبز شده در کنار آنها، افزود: گویی هیچ کس به فکر سلامتی مردم نیست و این درحالیست که مردم بارها به این معضل اعتراض کرده‌اند.
وی بیان کرد: سلامتی شهروندان به خاطر سرریز شدن فاضلاب در خطر است و مسوولان مربوطه تاکنون فقط وعده رفع مشکل را دادند.
یکی دیگر از شهروندان ساکن جمشیدآباد آبادان نیز گفت: سیستم دفع فاضلاب بیشتر کوچه پس کوچه‌های این منطقه مشکل دارد و فاضلاب به محیط زندگی سرریز می‌شود.
شهناز مبینی با بیان اینکه اینجا محل کسب و کار است، افزود: چه کسی برای خرید به کوچه‌های پر از فاضلاب می‌آید؟ لازم است ماموران بهداشت در وهله نخست این معضل را بررسی کرده و برای رفع آن با کمک دیگر مسوولان تلاش کنند.
وی افزود: با گذشت چندین سال از وعده‌های مسوولان استانی و شهرستانی در اجرای سیستم فاضلاب شهری هنوز از مشکل سیستم فاضلاب رنج می‌بریم.
فرماندار ویژه آبادان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل سیستم فاضلاب شهری را بارها با وزارت نیرو و نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم.
سید زین‌العابدین موسوی بیان کرد: در سفر اخیر رییس مجلس شورای اسلامی به آبادان بودجه‌ای برای بهسازی و ایجاد شبکه‌ جدید فاضلاب درنظر گرفته شدکه امیدواریم این اعتبار به زودی اختصاص یابد.
وی افزود: چندی پیش با استفاده از ماشین آلات و تجهیزاتی که از سطح خوزستان در اختیار داشتیم مانور یک هفته‌ای برگزار شد و در برخی مناطق شهری مشکل سرریز شدن فاضلاب در معابر برطرف شد.
فرماندار ویژه آبادان گفت: برخی نقاط آبادان همانند سلیچ غربی، فیه و ذوالفقاری فاقد شبکه جمع‌آوری فاضلاب است و شهرداری باید طبق قانون برای دفع آب‌های سطحی به شهروندان خدمت‌رسانی کند.
مدیر آبفا منطقه آبادان نیز با بیان اینکه آبادان دارای یکهزار و ۱۴۰ کیلومتر شبکه گذاری فاضلاب است به خبرنگار ایرنا گفت: ۴۸۰ کیلومتر از این شبکه به بازسازی و نوسازی نیاز دارد.
مصطفی مهرانفر عمده مشکلات شبکه فاضلاب آبادان را مربوط به ۴۸۰ کیلومتر باقی طرح بازسازی شبکه فاضلاب شهری بیان کرد و افزود:مشکلات موجود در بحث فاضلاب آبادان قابل رفع است و در این خصوص برنامه ریزی لازم انجام شده است.
وی ادامه داد:در سه هفته گذشته با تلاش کارگران و ماموران خدماتی آبفا آبادان، اقداماتی در راستای رفع سرریز فاضلاب در معابر شهری انجام شد و میزان سرریز فاضلاب نسبت به ماه گذشته کاهش ۵۰ درصدی داشته است.
کل شبکه فاضلاب آبادان پیش از آغاز جنگ تحمیلی ۱۴۵ کیلومتر شبکه شرکتی و ۱۴۵ کیلومتر شبکه شهری بود که از سال ۷۰ تا ۹۲ با اجرای پروژه‌های فاضلاب ۴۳۳ کیلومتر به شبکه فاضلاب آبادان اضافه شده است.
کد مطلب: 136572
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *