۰
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۵

گروسی: ایران صمیمانه ما را پذیرفت

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گویی مواضعش درباره همکاری های اخیر آژانس و ایران را تشریح کرد.
گروسی: ایران صمیمانه ما را پذیرفت
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گویی مواضعش درباره همکاری های اخیر آژانس و ایران را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه BBC World، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با این شبکه درباره این که آیا رویکرد آژانس در زمان او نسبت به ایران تغییری کرده است، گفت: من به طور کلی یک روش جدید را به کار گرفتم اما مسئله ایران یک مسیر طولانی و پرفراز و نشیب است. بنابراین طبیعی است که لحظات سختی وجود داشته باشند. ما اختلاف‌هایی داشتیم. امسال ما مسیر سختی را طی کردیم. چند هفته پیش که در تهران بودم توانستیم این مسائل را حل کنیم. در حال حاضر توانسته‌ایم به خوبی فعالیت کنیم.
گروسی ادامه داد: من در سال جاری از ایران خواستم که برای بازرسان ما دسترسی به چند محل انجام شود که نشد و این موجب شد که ما در تنگنا قرار بگیریم. مهم بود که ما  این مسئله را حل کنیم. ما به طور مستقیم با آن‌ها صحبت کردیم و آن‌ها صمیمانه ما را پذیرفتند. من با رئیس جمهور روحانی و وزیر امور خارجه ظریف صحبت کردم و توانستیم باهم به توافق برسیم.
مدیرکل آژانس همچنین با اشاره به دسترسی بازرسان آژانس به یکی از دو محل تعیین شده توسط آژانس که از سوی ایران انجام شد، گفت: این پایان ماجرا نیست اما درباره دستاوردمان باید بگویم، چیزی که ما به دست آوردیم بازگشت به فعالیت معمولمان بود که باید داشته باشیم. ما دوباره فعالیت می‌کنیم.
او در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند تایید کند آژانس بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرده است، گفت: نه من این را تایید نمی‌کنم. به این خاطر که ما اطلاعات زیادی داریم. ما اطلاعاتی داریم که از بازرسان خودمان جمع‌آوری می‌کنیم و اطلاعاتی داریم که کشورها به ما می‌دهند. همچنین اطلاعاتی نیز وجود دارند که از طریق طرف‌های سوم کسب می‌شوند. ما هیچ وقت بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم فعالیت نمی‌کنیم. ما گروه بزرگی از کارشناسان را در زمینه‌های مختلف داریم.
گروسی در پاسخ به این سوال که آیا سطح همکاری آژانس با تهران را سطح متفاوتی از زمان انجام شدن توافق هسته‌ای در نظر می‌گیرد، گفت: اکنون در آن سطح همکاری مورد نیازم قرار دارم.
مدیرکل آژانس در پاسخ به این سوال که آیا از دیدگاه او ایران از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ به دستیابی به یک سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر  یا دورتر شده است، گفت: معیارهای متفاوتی وجود دارند. اگر معیار شما این باشد که آن‌ها چقدر مواد هسته‌ای که در این مورد اورانیوم غنی‌شده است دارند، ممکن است به این نتیجه برسید که آن‌ها اکنون نسبت به روی کار آمدن دولت ترامپ نه، اما نسبت به زمانی که این دولت تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای خارج شود، مواد هسته‌ای بیشتری در اختیار دارند. از آن پس ایران به تلافی تصمیم گرفت سطح رعایت [تعهداتش] را کاهش دهد و این سپس به آن معنا بود که غنی‌سازی بیشتری را آغاز کردند. اما اگر بخواهیم موضوع را پیچیده‌تر کنیم و بیاییم این مقدار با مقداری که در زمان امضای برجام[توافق هسته‌ای] داشتند مقایسه کنیم، آن‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای مقدار کمتری در اختیار دارند. بنابراین، این معیارها گاهی می‌تواندد افراد را دچار سردرگمی کند. ما هستیم که بررسی کرده و ثابت کنیم که ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.
او در پاسخ به این سوال که موضع او درباره این دیدگاه که باید در ازای وضعیت تداوم غنی‌سازی در ایران توافق هسته‌ای را از بین رفته دانست و تحریم‌های گسترده‌تری را بر ایران اعمال کرد، توضیح داد: گفتن این بر عهده من نیست. همان طور که گفته‌ام من باید بی طرف باشم. من باید سرسخت اما منصف باشم. بنابراین نمی‌توانم طرفداری سیاسی کنم و بگویم تحریم‌ها خوبند یا بد، آری یا نه به تحریم‌ها. ما یک ارزیابی بی‌طرفانه فنی را ارائه می‌دهیم که سرانجام به قدرت‌های جهانی اجازه می‌دهد به تصمیمی درست برسند.
کد مطلب: 136574
برچسب ها: رافائل گروسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *