۰
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۲

غار کرفتو در مسیر ثبت جهانی

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی از پیگیری ثبت جهانی غار کرفتو خبر داد.
غار کرفتو در مسیر ثبت جهانی
نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی از پیگیری ثبت جهانی غار کرفتو خبر داد.
محسن فتحی، نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، در جریان آخرین روند پرونده ثبت جهانی هورامان قرار گرفت.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت های گردشگری منطقه دیواندره، اظهار کرد: گردشگری تاریخی در کرفتو ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی منطقه است.
وی افزود: غار کرفتو مجموعه ای از زیبایی های طبیعی و تلاش انسان های پیشین برای غلبه بر طبیعت و زندگی بهتر و ایمن تر است که به عنوان اولین آپارتمان مسکونی جهان شناخته می شود.
محسن فتحی با اشاره به اینکه نگاه ویژهای به این مجموعه تاریخی در گذشته وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: ثبت جهانی کرفتو در یونسکو می تواند علاوه بر معرفی هرچه بیشتر این منطقه، زیرساخت های ارتباطی و گردشگری را نیز توسعه دهد.
عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری ثبت جهانی کرفتو و تخصیص اعتبارات لازم برای آماده سازی آن را از طریق وزارتخانه دنبال می کنیم.
وی اظهار داشت:کردستان ظرفیت های بسیاری برای ثبت جهانی دارد که نیاز است وزارت میراث فرهنگی برنامه راهبردی و چشم اندازی مدون برای استفاده از این ظرفیت تدوین نماید.
معاون میراث فرهنگی در این دیدار به دفتر امور پایگاه های وزارتخانه دستور داد پرونده ثبت جهانی کرفتو در شورای سیاستگذاری مطرح شود.
گفتنی است، غار کرفتو از نوع غارهای آهکی و طبیعی بوده و به احتمال بسیار زیاد در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته به هر جهت واژه و وجه تسمیه کرفتو هر چه باشد این مکان به عنوان یکی از آثار شاخص و حائز اهمیت استان کردستان مورد توجه همه مردم کشور و در طول سال مورد بازدید بسیاری از علاقه‌مندان داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و تحت شماره 330 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
فتحی در این دیدار با تقدیر از تلاش های معاونت میراث فرهنگی کشور و پایگاه منظر فرهنگی هورامان، از آمادگی مردم کردستان برای میزبانی از بازرس سازمان جهانی یونسکو خبر داد.
کد مطلب: 136753
برچسب ها: میراث فرهنگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *