کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای کرونا سریال کمدی و خانوادگی بسازید

2 مهر 1399 ساعت 22:06

در وبینار کشوری «نقش رسانه ها در سبک زندگی آمیخته با کرونا» عنوان شد: رسانه ها باید ضمن ایجاد آرامش، اطلاع رسانی دقیقی را برای مردم و افراد جامعه انجام دهند تا مردم بیاموزند چگونه باید با کرونا زندگی کرده و رعایت مسایل پیشگیری را داشته باشند. مبارزه با اخبار جعلی و همچنین تولید سریال های تلویزیونی با مضامین بهداشتی در ژانرهای کمیک یا خانوادگی در این دوران، از راه های مبارزه با کرونا برشمرده شد.


در وبینار کشوری «نقش رسانه ها در سبک زندگی آمیخته با کرونا» عنوان شد: رسانه ها باید ضمن ایجاد آرامش، اطلاع رسانی دقیقی را برای مردم و افراد جامعه انجام دهند تا مردم بیاموزند چگونه باید با کرونا زندگی کرده و رعایت مسایل پیشگیری را داشته باشند. مبارزه با اخبار جعلی و همچنین تولید سریال های تلویزیونی با مضامین بهداشتی در ژانرهای کمیک یا خانوادگی در این دوران، از راه های مبارزه با کرونا برشمرده شد.

به گزارش ایسنا، وبینار «نقش رسانه ها در سبک زندگی آمیخته با کرونا»  با حضور دکتر ایاد بهادری منفرد اپیدمیولوژیست و معاون امور بهداشتی دانشگاه و دکتر علیرضا عبداللهی نژاد مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم  و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی چهارشنبه (دوم مهرماه ۹۹) برگزار شد.
پیشگیری بهترین شیوه مقابله با کرونا است
در این وبینار دکتر بهادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به تفاوت های بیماری کووید ۱۹ با مرس و سارس از نظر شدت و انتقال گفت: در بیماری های عفونی، قابل درمان بودن و داشتن واکسن دو نکته مهم است  که هنوز پس از گذشت هفت ماه از شیوع بیماری درمان ثابت و واکسن موثر برای کرونا شناخته نشده است.
وی با اشاره ناشناخته بودن و کمبود اطلاعات در مورد کرونا، تغییر سبک زندگی و عادت ها را برای پیشگیری از بیماری الزامی برشمرد و افزود: کرونا فعلا همراه ماست و باید با آن زندگی کنیم و راهی جز رعایت پروتکل شفا برای ایمنی از بیماری وجود ندارد. شفا یعنی شست و شوی دستها و بهداشت فردی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بهترین شیوه برای پیشگیری است.
این اپیدمیولوژیست دانشگاه در ادامه گفت: رسانه ها باید ضمن ایجاد آرامش اطلاع رسانی دقیقی را برای مردم و افراد جامعه انجام دهند تا مردم بیاموزند چگونه باید با کرونا زندگی کرده  و رعایت مسایل پیشگیری را داشته باشند.
تغییر سبک زندگی در کرونا الزامی است
دکتر بهادری با اشاره به لزوم تغییر سبک زندگی در کرونا و تدوین پروتکل های مربوط به زندگی در منزل گفت: مردم باید یاد بگیرند تمامی رفتار و اعمال شان با محوریت پیشگیری از کرونا و انتقال بیماری باشد . اگر ویروس به منزل راه یابد همه اعضای خانواده را درگیر می کند بنابراین باید پروتکل های مربوط به زندگی در منزل در دوران کرونا نیز تدوین شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه  در ادامه با اشاره به تغییر عادات و ایجاد وسواس فکری توجه به بهداشت روان افراد را ضروری برشمرد و به برخی عوارض ناشی از تغییر سبک زندگی در کرونا نظیر مشکلات خانوادگی در قرنطینه، چاقی، اضافه وزن و کم تحرکی دانش آموزان و...  اشاره کرد.
مقابله با کرونا نیازمند بسیج همگانی است
دکتر بهادری مقابله با بیماری را نیازمند بسیج همگانی دانست و با اشاره به نقش مهم رسانه ها به ویژه صدا و سیما در کنار  سیستم بهداشتی کشور افزود: در موج سوم کرونا با شرایط متفاوتی روبرو هستیم ، شرایط برای مردم عادی شده و مردم خسته شده اند، بنابراین رسانه ها در رابطه با مسایل بهداشتی بسیار موثر هستند و باید با حضور و فعالیت منطقی و آگاهانه در این زمینه از گسترش اخبار جعلی جلوگیری کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: آموزش های بهداشتی درمورد کووید ۱۹ هرچه سریع تر باید درخدمت مردم قرار گیرد زیرا در صورت تاخیر آسیب ویروس بیشتر می شود.
به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه در شیوع کرونا درکنار عوارض منفی شاهد نقاط قوتی بهداشتی نظیر بهبود تغذیه، رعایت بهداشت، عدم مصرف فست فود و... نیز بودیم که باعث ارتقای سلامت و کاهش ریسک فاکتورهای سایر بیماریها شد.
وی با تاکید بر لزوم انجام مراقبت های بهداشتی و واکسیناسیون در این دوران به تعویق انداختن درمان و عدم توجه به خودمراقبتی را سبب افزایش بیماری برشمرد که افزایش بستری و مرگ و میر افراد را در پی داشته و هزینه های سنگینی را  بر دوش نظام سلامت وارد می کند.
تاکید معاون امور بهداشتی دانشگاه بر اهمیت نقش اطلاع رسانی رسانه ها در دوران کرونا
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که گفتمان های تکراری را باید تغییر داده و رسانه ها را فعال تر کنیم ادامه داد: در فضای رسانه ای باید به کمک افراد صاحب نظر و صاحب نفوذ به انتقال دانش و اطلاعات دقیق و صحیح علمی به مردم بپردازیم.
وی با اشاره به راه اندازی طرح هر خانه به عنوان یک پایگاه سلامت گفت: در این طرح فرد صاحب نفوذ در خانواده ها را شناسایی کرده و آموزش های لازم را به وی ارایه دادیم تا اطلاعات و پیام های بهداشتی را به سایر افراد خانواده انتقال دهد.
سلامت و زندگی سالم باید از داخل خانه های افراد آغاز شود
دکتر بهادری منفرد با تاکید بر اینکه سلامت و زندگی سالم باید از داخل خانه های افراد آغاز شود، یادآور شد که رسانه ها می توانند این موج را دائما مدیریت کرده و ضمن ایجاد امنیت خاطر، آموزش های صحیح و لازم را به مردم انتقال دهند.  هرجا از رسانه ها برای اطلاع رسانی مردم بهره بردیم شاهد افزایش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بوده ایم.
برای حفاظت در برابر بیماری راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری نداریم
وی مجددا تاکید کرد: برای حفاظت مردم در برابر بیماری هیچ راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری نداریم و تنها راه موجود همین است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه اضافه وزن ۱۷,۶ درصدی و چاقی ۱۲ درصدی  دانش آموزان تهرانی را از دیگر عوارض کرونا برشمرد که از میانگین کشوری بالاتر  است و ریسک ابتلا به بیماری های دیابت، قلبی و عروقی و ... را افزایش می دهد و پیشنهاد تدوین برنامه های ورزشی مجازی برای دانش آموزان را مطرح کرد.
دکتر بهادری در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد سیستم بهداشتی به تنهایی نمی تواند در پیشگیری از بیماری موفق شود و ضمن تقدیر از اصحاب رسانه و روابط عمومی های دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد که با همکاری آنها و سایر سازمانها بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
کرونا پدیده ای تاثیرگذار بر ابعاد زندگی بشر
دکتر عبداللهی نژاد مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم و تحقیقات نیز در این وبینار با اشاره به وظیفه سنگین روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی در بحران کرونا گفت: در عصر حاضر هیچ پدیده ای به اندازه کرونا تمامی حوزه های مرتبط با زیست فردی، اجتماعی و گروهی بشر را در جهان تحت تاثیر قرار نداده است.
وی خاطرنشان کرد: کرونا سبک زندگی افراد جامعه یعنی مجموعه نگرش، علایق، جهت گیری گروهها و فرهنگ های مختلف  را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد تغییر در ارتباطات فردی  و اجتماعی شده است.  بسیاری از عادات و سبک ارتباطات نظیر مصافحه، ارتباط چهره به چهره  تغییر یافته و بسیاری از امورات نیز از رهگذر فضای مجازی دنبال می شود.
تغییر عادات مردم، عدم حضور در مجامع، عدم فعالیت های اجتماعی در اوقات فراغت،  تغییر روند فعالیت های شغلی و حرفه ای، توسعه مشاغل مجازی، تغییر شیوه برگزاری مراسم آیینی و مذهبی، تشکیل حسینیه های مجازی، برگزاری مراسم ترحیم و  جشن مجازی، توسعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی مبتنی بر فضای مجازی برخی از موارد تغییرات ایجاد شده در دوران کرونا بود که توسط دکتر عبداللهی نژاد مطرح شد.
وی مهمترین منشا و عامل این تغییرات را اینترنت و فضای مجازی برشمرد و گفت: همه تغییرات ایجاد شده بر بستر اینترنت و فضای مجازی صورت گرفته است.
به گفته دکتر عبداللهی نژاد برای تغییر سبک زندگی در کرونا و کنار گذاشتن عادات باید سطح مهارت های ارتباطی را ارتقا داد که رسانه ها در این خصوص نقش مهمی ایفا می کنند.
وی با اشاره به حجم بالای تولید و انتشار داده ها در آغاز بحران کرونا و بمباران شدید خبری، اظهار کرد: در چنین دورانی که مردم قادر به افتراق اطلاعات معتبر و نامعتبر نیستند حتما باید به رسانه های معتبر و جریان اصلی مراجعه شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که بسیاری از سیاستگذاران رسانه ای هنوز مخاطب را منفعل، فاقد خلاقیت و در پایین ترین سطح آگاهی عمومی فرض می کنند تاکید کرد: رسانه باید علایق، دیدگاهها ، باورها و نیازهای مخاطبان را شناسایی کند تا پیام تاثیرگذاری برای مخاطبان ارایه دهد و سبدی مبتنی بر نیاز مخاطب در نظر گرفته و با توجه به شرایط روز و نظر مخاطب به ارسال پیام و اطلاعات بپردازد.
به گفته وی تولید سریال های تلویزیونی با مضامین بهداشتی در ژانرهای کمیک یا خانوادگی در این دوران می تواند اطلاع رسانی پیام های بهداشتی را اثربخش تر کند.
اطلاع رسانی پیام های بهداشتی در قالب طنز یا سریال تاثیر بیشتری دارد
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم گفت: با توجه به دسترسی مخاطبان به شبکه های اجتماعی، ارتقای سواد آموزشی رسانه ای و توانمندی مخاطبان درعصرحاضر مخاطب فرایند خوانش اطلاعات خود را انتخاب می کند و در این عصر ارسال پیام های یک سویه فایده ای ندارد.
وی پیام های تکراری و کلیشه ای را باعث حساسیت زدایی جامعه برشمرد و تاکید کرد: باید کلیشه ها را بشکنیم و الگوهای خبری رسانه ای و تبلیغی را به سمت غیر مستقیم پیش ببریم. اطلاع رسانی پیام های بهداشتی اگر در قالب طنز یا سریال عامه پسند ارایه شوند قطعا تاثیر بیشتری خواهند داشت و می توان آن ها را در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر کرد.
دکتر عبداللهی نژاد دوران کرونا را دوران تغییر خواند و تاکید کرد که از منظر سیاستگذاری رسانه ای باید تولید محتوا، نحوه ارایه پیام ها و مصرف رسانه ای تغییر کند.
به گفته وی هرچه رسانه های جریان اصلی حضور کمتری در فضای مجازی داشته باشند فعالیت گروههای غیررسمی بیشتر می شود. در این شرایط خاص فضای مجازی بستری از اخبار معبتر و غیر معتبر است که مخاطب را دچار سردرگمی خواهد کرد و علاوه بر تشویش، اضطراب و سردرگمی باعث کاهش سطح تاب آوری جامعه نیز می شود.
دکتر عبداللهی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: پیام های رسانه ای با پرداختن بیش از حد به یک موضوع، باعث عادی جلوه دادن آن ، کلیشه ای شدن و حساسیت زدایی جامعه می شود. بخش عمده ای از جامعه اکنون حساسیت خود را در مورد کرونا از دست داده اند.
وی ایجاد حس اعتماد به نفس در مردم را از دستاوردهای تولید، انتشار و دسترسی به محتواهای آموزشی مختلف از سوی رسانه ها در دوران کرونا برشمرد که منجر به تجربه بسیاری از فعالیت هایی شد که قبلا انجام نداده بودند.
دکتر عبداللهی نژاد با بیان این که وقتی فضای مجازی مهمترین بستر فعالیت و توجه باشد باعث سطحی نگری می شود افزود:
زندگی اجتماعی مهمترین بعد زندگی انسان است که در کرونا محدود شده و بازگشت انسان به این زندگی پس از خوگرفتن به زندگی فردی در دوران پساکرونا سخت است.
مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم و تحقیقات درخاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر در یک فضای همگرا با سیاسگذاری  و برنامه ریزی دقیق که یک بعد آن سیستم بهداشتی و اصحاب سلامت و بعد دیگر آن حوزه رسانه است درست عمل کنیم، با مسئولیت پذیری، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح می توانیم در آینده از این تجربه به خوبی استفاده کرده و بحران های زیست محیطی آتی را بهتر مدیریت کنیم.


کد مطلب: 136937

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/136937/کرونا-سریال-کمدی-خانوادگی-بسازید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir