۰
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۰

احضار سفرای ایران در انگلیس،آلمان و فرانسه

انگلیس، آلمان و فرانسه در اقدامی هماهنگ علیه تهران و به نشانه همراهی با سیاستهای خصمانه واشنگتن، سفرای ایران را احضار می کنند.
احضار سفرای ایران در انگلیس،آلمان و فرانسه
انگلیس، آلمان و فرانسه در اقدامی هماهنگ علیه تهران و به نشانه همراهی با سیاستهای خصمانه واشنگتن، سفرای ایران را احضار می کنند.
به گزارش مهر به نقل از گاردین، دفتر امور خارجه انگلیس روز سه شنبه «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن را برای دیدار با مقامات بلندپایه احضار کرد. سفرای ایران در پاریس و برلین نیز طی هفته جاری احضار می‌شوند.
در متن نامه‌ای که به سفیر ایران در لندن تحویل داده شد و به رؤیت روزنامه گاردین رسید، این ادعا مطرح شده که «رویه بازداشت خودسرانه [اتباع دوتابعیتی] در ایران به طور جدی تضعیف کننده موضع بین المللی این کشور است».
این نخستین اقدامِ هماهنگ تروئیکای اروپایی علیه ایران به بهانه نقضِ حقوق بشر است که در میانه ابراز نگرانیهای مکرر و ادعایی مقامات لندن، پاریس و برلین نسبت به افزایش فشارها بر زندانیان دو تابعیتی- از جمله طرح اتهام علیه «نازنین زاغری- راتکلیف» تبعه ایرانی- صورت می‌گیرد.
در نامه تحویل داده شده به حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن آمده است که شهروندان انگلیس از جمله افراد دو تابعیتی که در زندان‌های ایران بسر می‌برند، اغلب تحت شرایط ناگوار و بدون توجیه [قانونی] قرار دارند. دولت انگلیس همچنین مدعی است که افراد دوتابعیتی محبوس در ایران تحت بازداشت خودسرانه قرار دارند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر «بازداشت خودسرانه اتباع دو تابعیتی» را رد کرده است.
نکته قابل توجه آن است که این نامه حاوی هیچگونه اخطار روشن به دولت ایران در مورد پیامدهای عملی نقض حقوق بشر نیست، مضاف بر اینکه در این نامه بطور تلویحی بیان می‌شود که حمایت مشترک این سه کشور از توافق هسته‌ای ایران (برجام) تحت الشعاع این موضوع قرار نمی‌گیرد؛ توافق هسته‌ای که آمریکا در هشتم ماه مه ۲۰۱۸ از آن خارج شد و حالا مدعیِ برخورداری از حق اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم تسلیحاتی علیه ایران است. اما این سه کشور اروپایی تأکید می‌کنند که آمریکا فاقد هرگونه توان و اختیار حقوقی برای برقراری این تحریم هاست.
کد مطلب: 136945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *