۰
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۱

اجرای طرح "کوچ" برای مقابله با کم‌تحرکی

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف ما از اجرای طرح کوچ تغییر سبک زندگی غیر فعال و تغذیه نادرست دانش‌آموزان به سبک زندگی فعال و تعذیه سالم ایشان است.
اجرای طرح "کوچ" برای مقابله با کم‌تحرکی
 معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف ما از اجرای طرح کوچ تغییر سبک زندگی غیر فعال و تغذیه نادرست دانش‌آموزان به سبک زندگی فعال و تعذیه سالم ایشان است.
مهرزاد حمیدی در جلسه آموزشی مدرسین طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان استان خراسان رضوی با بیان اینکه «با توجه به روند افزایش وزن کودکان و نوجوانان، آینده کشور با سونامی بیماری‌های غیرواگیر مواجه خواهد بود»، اظهار کرد: در حال حاضر ١۴ درصد نوآموزان در هنگام ورود به مدارس با چاقی و یا اضافه وزن روبه‌رو هستند.
وی افزود: باید روی نگرش خانواده‌های دانش‌آموزان و افزایش آگاهی ایشان در این زمینه سرمایه‌گذاری شود. ٨٠ درصد مرگ و میر کشورمان ناشی از بیماری‌های غیرواگیری هم‌چون بیماری‌های قلبی و عروقی فشار خون و... است. سرمنشا بسیاری از آن‌ها چاقی و اضافه وزن است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه « ١/۵ درصد تولید ناخالص کشورها صرف درمان و مقابله با چاقی می‌شود»، عنوان کرد: در کشور ما نیز هزینه دارو و درمان بیماری‌های غیر واگیر بخش قابل توجهی از بودجه حوزه سلامت کشور را به خود اختصاص داده است.
حمیدی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن است. با توجه به شرایط کرونایی موجود، با افزایش ریزه‌خواری دانش‌آموزان و تحرک کم آن‌ها روبه‌‎رو هستیم که در این صورت درصد چاقی و اضافه‌وزن دانش‌آموزان رشد خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه «به دنبال اجرای طرح کوچ به صورت فرا سازمانی و با ایجاد احساس مسئولیت درونی در جامعه هستیم»، ادامه داد: امیدواریم تمامی دستگاه‌های مسئول در اجرای موفق این طرح همکاری موثری با آموزش و پرورش داشته باشند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کاهش سه درصدی چاقی و اضافه وزن دانش آموزان به عنوان برون‌داد این طرح، بیان کرد: تناسب اندام، آمادگی جسمانی و چالاکی دانش‌آموزان به عنوان دستاوردهای این طرح محسوب می‌شود. همچنین از پیامدهای اجرا این طرح صرفه جویی میلیارد دلاری در مسئله درمان، کمک به امنیت ملی و پیشگیری از بیماری‌هایی که نسل آینده با آن‌ها روبه‌رو خواهد بود، می‌توان نام برد.
حمیدی با تاکید بر بازاریابی اجتماعی به عنوان عنصر تاثیرگذار در اجرای مطلوب طرح کوچ، تصریح کرد: رسالت ما در اجرای طرح کوچ، مقابله با کم‌تحرکی و پرخوری دانش‌آموزان است. تغییر نگرش مخاطبان در مقیاس وسیع با کاهش رفتارهای نامطلوب و نهادینه سازی رفتارهای مطلوب از طریق رفع موانع و افزایش تسهیلات می‌تواند تا ٨۶ درصد در تغییر رفتار افراد موثر واقع شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر نقش اساسی خانواده دانش‌آموزان در اجرای صحیح طرح بازاریابی اجتماعی، اظهار کرد: خانواده و مدرسه بایستی به صورت مشترک و در کنار هم طرح کوچ را اجرا کنند.
حمیدی با بیان اینکه «نباید هرگز به دانش‌آموزان برچسب چاقی و اضافه وزن زده شود»، اشاره کرد: رسالت ما در اجرای طرح کوچ مقابله با کم‌تحرکی و پرخوری دانش‌آموزان است.
وی با اشاره به اینکه «مراقبین سلامت و دبیران تربیت بدنی نقشی اساسی در حفظ سلامت دانش‌آموزان در مدارس ایفا می‌کنند»، گفت: مراقبین سلامت و دبیران تربیت بدنی بایستی با افزایش مطالعه و آگاهی‌های خود، مرجع مشاوره در مدارس قرار گیرند و در صورت نیاز دانش‌آموزان را به پزشکان متخصص ارجاع دهند. هدف ما از اجرای طرح کوچ تغییر سبک زندگی غیر فعال و تغذیه نادرست دانش‌آموزان به سبک زندگی فعال و تعذیه سالم ایشان است.

٣۵ درصد دانش‌آموزان استان در کلاس‌های درس حضور دارند

همچنین قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه این نشست مشترک، بیان کرد: مدارس استان با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در ١۵ شهریورماه همزمان با سراسرکشور بازگشایی شد و همکاران ما به منظور ایجاد محیطی ایمن و سالم برای دانش‌آموزان زحمات زیادی در طی این مدت کشیده‌اند.
وی با بیان اینکه «در روزهای نخست بازگشایی مدارس بالغ بر ۶۵ درصد دانش‌آموزان استان در کلاس‌های درس خود حضور داشتند»، خاطرنشان کرد: پس از اعلام دغدغه و نگرانی‌ خانواده‌ها مبنی بر اینکه حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس باعث افزایش شیوع ویروس کرونا می‌شود. با اعلام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه دیگر الزامی بر حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس نیست و خانواده ها مختار هستند، یکی از شیوه‌های آموزش حضوری، مجازی، آموزش تلویزیونی و یا استفاده از درس‌نامه‌ها را انتخاب نمایند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه« در حال حاضر ١٠ درصد دانش‌آموزان سطح شهر مشهد و میانگین ٣۵ درصد دانش‌آموزان سطح استان در کلاس‌های درس خود حضور دارند»، ادامه داد: در قالب پروژه مهر، آمادگی‌های لازم به منظور اجرای آموزش‌های حضوری و مجازی در مدارس استان انجام شد که با هماهنگی اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان تمامی مدارس استان به اینترنت دسترسی پیدا کردند.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، خدابنده با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس‌ استان، عنوان کرد: طبق گزارشات و بازدیدهای صورت گرفته از مدارس، پروتکل‌های بهداشتی در اکثر مدارس‌ استان رعایت می‌شود.
کد مطلب: 137106
برچسب ها: آموزش و پرورش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *