۰
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۹

تحلیل کارشناسی از تصمیم جدید بورسی‌ها

در حالی که روز گذشته اعلام شد فروش سهام خریداری شده در همان روز ممنوع است، یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که هرچند این تصمیم در حمایت از بازار گرفته شده، اما به طور کلی قابل دفاع نیست.
در حالی که روز گذشته اعلام شد فروش سهام خریداری شده در همان روز ممنوع است، یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که هرچند این تصمیم در حمایت از بازار گرفته شده، اما به طور کلی قابل دفاع نیست.
مهرزاد منتظری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که تصمیمات سازمان در مقطع فعلی برای حمایت از بازار سرمایه است، اظهار کرد: احتمالا تصمیم‌گیران احساس کردند منابعی که طی چند هفته گذشته برای حمایت از بازار سهام به این بازار تزریق کرده‌اند توسط نوسان‌گیران روزانه سوء‌استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: در واقع ممکن است برخی نوسان‌گیران سهم را با قیمت پایین بخرند و با قیمت بالاتر به شخص حقوقی که در حال حمایت از بازار است بفروشند به همین دلیل چنین تصمیمی را اخذ کرده‌اند.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این‌که تصمیم مذکور در شرایط عادی بازار قابل دفاع نیست، عنوان کرد: نوسان‌گیران باعث می‌شوند نقدشوندگی بازار بالا برود. ممکن است این تصمیم در شرایط فعلی که فشار فروش در بازار زیاد است به نفع بازار باشد اما در کل تصمیم خوبی به حساب نمی‌آید.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرده که با نظرسنجی از فعالان منصف بازار سرمایه، این تصمیم درست را گرفتیم و بر اساس نظرسنجی، حدود ۸۰ درصد فعالان مجازی بازار سرمایه، موافق این تصمیم هستند.
به گفته صحرایی، کسانی که در یک روز سهام را می‌خریدند و همان روز می‌فروختند بقیه سهامداران را که نگاه طولانی مدت به بازار سرمایه داشتند، متأثر می‌کردند، بر این اساس و نظرسنجی فعالان بازار سرمایه، به اجرای ممنوعیت نوسان گیری روزانه تصمیم گرفتیم.
وی همچنین گفت: در این شرایط، سهامداران به ویژه حقوقی‌ها که در بازار، عملیات نقدشوندگی و اطمینان بخشی را انجام می‌دادند، از متولیان بازار سرمایه انتظار داشتند برای جلوگیری از نوسان گیری روزانه به نحوی ممنوعیت ایجاد کنیم تا ثبات بیشتری به بازار برگردد و از هیجانات بازار، کاسته شود. به این ترتیب اگر کسی سهمی را در روز معاملاتی بخرد، در همان روز امکان فروش آن را ندارد، اما اگر کسی از قبل، سهم را داشته باشد می‌تواند بفروشد و دوباره با تشخیص خود بخرد.
کد مطلب: 137152
برچسب ها: بورس سهام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *