۰
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۵

ترور سردار سلیمانی اقدامی جنگی بود

سه کارشناس حقوقی آمریکا در مناظره‌ای با توجه به اقدام دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی درباره اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
سه کارشناس حقوقی آمریکا در مناظره‌ای با توجه به اقدام دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی درباره اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی اندیشکده پراجکت اسفیر، جین هیلی،  دیوید ریوکین و مارگارت تیلور سه کارشناس حقوقی آمریکایی در یک مناظره به بحث و گفت‌وگو درباره اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا و قوانین مربوط به این اختیارات در کنگره آمریکا پرداختند که در بخشی از آن به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور پرداختند. 
 جین هیلی درباره توجیه‌هایی که دولت آمریکا برای این اقدام ارائه کرد،  گفت: دولت (آمریکا) برای ارائه استدلال رسمی قانونی وقت گذاشت؛ اظهاریه اولیه اختیارات جنگی که شامل آن استدلال قانونی می شد،  محرمانه بود. اکنون ما یک استدلال آشکار قانونی داریم.  آن ها توجیه‌شان را پیش از آن که به طور علنی به مردم آمریکا بگویند،  به سازمان ملل ارائه دادند که برای یک رئیس‌جمهور با رویکرد  «اول آمریکا»  عجیب هم بود.
هیلی ادامه داد: دولت ترامپ چند هفته را به دروغ گفتن درباره این گذراند که آیا این حمله  برای جلوگیری از حمله‌ای قریب الوقوع انجام شد. پمپئو(وزیر امور خارجه آمریکا) می‌گفت که اگر صد ها تن هم نه،  ده ها تن از آمریکایی ها کشته می شدند اما نمی دانیم که در کجا و چه زمانی. دونالد ترامپ به لارا اینگراهام گفت که چهار سفارت آمریکا در معرض خطر بودند که روز یک شنبه وزارت دفاعش می آید و  می گوید که اطلاعاتی در این باره دریافت نکرده است.  وقتی ما متوجه دلیل این اقدام می شویم،  پی می بریم که اصلا بر اساس خطری قریب الوقوع نبوده است. بنابراین من فکر می کنم که قطعا دلایل زیادی برای بی اعتمادی به این دولت همانند دولت های قبلی درباره استدلال ها برای جنگ وجود دارد و جای تعجب ندارد که وقتی دادن مجوز به کارگیری نیروی نظامی لازم باشد،  کنگره مخصوصا آماده ارائه دادن آن نخواهد بود. 
سپس مارگارت تیلور در پاسخ به دیدگاه دیوید ریوکین که علیرغم توصیف  ترور سردار شهید سلیمانی طبق قوانین بین‌المللی و قانون اساسی آمریکا به عنوان اقدامی جنگی،  مطرح کرد  «آن ها(ایران)  با ما در جنگ بوده اند و اشکال این اقدام در کجاست»،  توضیح داد: مشکل این است که فکر می کنم آمریکایی ها نمی خواهند به طور کلی در خاورمیانه با ایران درگیر یک جنگ شوند. از نظر من مشکل حمله به سلیمانی این بود که پیامدهایش نامعلوم بود. علاوه بر این،  فکر می کنم چیزی که افرادی از کنگره و آمریکایی هایی طی صحبتم با آن ها از آن نگران بودند،  این بود که آیا این اقدام ما را به جنگی گسترده تر با ایران می کشاند؟ برداشت من این است که آمریکایی ها این را نمی‌خواهند و این که مردم می‌گفتند ما نمی‌خواهیم این موضوع گسترش پیدا کند و در جنگی دیگر در خاورمیانه باشیم، موجب ارائه مصوبه‌هایی مرتبط از کنگره شد. 
بر اساس این گزارش،  اظهارات این کارشناسان آمریکایی در پی این مطرح می شود که دولت آمریکا به دستور رئیس جمهور این کشور در دی ماه سال گذشته خودروی حامل سردار شهید سلیمانی را در نزدیکی فرودگاه بغداد مورد حمله پهپادی قرار داد. 
در پی آن،  سپاه پاسداران ایران با عملی کردن وعده  «انتقام سخت» پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد عراق را موشک باران کرد. 
کد مطلب: 137192
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *