۰
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۷

مرمت آثار باستانی کهگیلویه

نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی خواستار مرمت آثار باستانی حوزه انتخابیه و هم‌چنین پرداخت تسهیلات جهت اجرای بسترهای گردشگری و بوم گردی از وزیر میراث فرهنگی شد.
نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی خواستار مرمت آثار باستانی حوزه انتخابیه و هم‌چنین پرداخت تسهیلات جهت اجرای بسترهای گردشگری و بوم گردی از وزیر میراث فرهنگی شد.
حجت الاسلام سید محمد موحد در دیدار با وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد خصوصا حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ دارای ظرفیت های زیاد گردشگری و صنایع دستی می باشد که متاسفانه مظلوم واقع شده است.
وی یکی از مشکلات عدیده حوزه میراث فرهنگی را کمبود نیروی یگان حفاظت و کارشناسان تخصصی دانست و گفت: بافت تاریخی دهدشت در حال حاضر مشکلات عدیده ای از جمله کمبود اعتبار برای تملک زمین‌های بافت تاریخی، روشنایی، بهسازی معابر و میدان های شهر تاریخی دارد که انتظار می رود در این زمینه همکاری های لازم را انجام بدهید.
موحد افزود: شهر قدیمی دهدشت بر اساس دست نوشته‌های تاریخی، "بلاد شاپور" نام داشت که این شهر به دلیل وجود بارگاه ۷ امام زاده به (هفت گنبد) نیز مشهور بود می توانست ظرفیت خوبی برای معرفی و رونق شهرستان شود که از این ظرفیت به درستی استفاده نشد و بخش زیادی از این شهر قدیمی زیر خاک و آوار ماند.
نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در سال‌های گذشته کارگردانان و  جوانانی برای معرفی ظرفیت های گردشگری و آثار باستانی مستند های ساختند که  از سوی میراث فرهنگی حمایت و همکاری نشد.
وی با اشاره به بحث واگذاری بناها به بخش خصوصی تصریح کرد: شرایط صندوق احیا برای واگذاری بناها به بخش خصوصی بسیار سخت و شرایط آن در حد کلانشهرها و شهرهای بزرگ و پر رونق می باشد که باید در این زمینه چاره اندیشی و تسهیلات کم بهره و مناسب به سرمایه گذاران اعطا گردد.
موحد بیان کرد: در بحث کمپ های گردشگری جاذبه های طبیعی شهرستان های حوزه انتخابیه قابلیت جذب گردشگر از استان های همجوار و جنوبی کشور را دارد که نیازمند تدارک امکانات می باشد و در حال حاضر متاسفانه فاقد امکانات هستند، خصوصا منطقه زیبای طسوج شهرستان چرام که در همه ی فصول بهشت منطقه است و یا تنگ سولک شهرستان بهمئی که دارای کتیبه های باستانی است، 
نماینده مردم کهگیلویه ،بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با توجه به ظرفیت های گردشگری چهار شهرستان خواستار پرداخت تسهیلات جهت ایجاد بستر های گردشگری و بوم گردی در بیست نقطه چهار شهرستان شد که با موافقت وزیر همراه شد.
موحد همچنین از وزیر میراث فرهنگی خواست محدودیتهای بوجود آمده توسط آن وزارتخانه در خصوص بازسازی و مرمت امامزاده علی ( ع ) را برطرف نماید و برای فراهم نمودن امکانات لازم و بهبود شرایط گردشگری چشمه بلقیس چرام، موگرمون لنده و آبشار کمردوغ توجه بیشتری بشود. 
دکتر مونسان در این دیدار ضمن تشکر از دغدغه‌مندی نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی گفت: در جهت بازسازی و مرمت آثار باستانی در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ انشالله دستور خواهیم داد تا هرچه سریعتر اقدامات لازم را با حفظ شرایط میراثی و تاریخی انجام بدهند.
مونسان با تایید گزارش و دغدغه های سید محمد موحد دستورات لازم را صادر و بر توجه بیشتر به ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده تاکید کرد. 
به گزارش ایسنا، در پایان این دیدار حجت الاسلام موحد از دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی دعوت کرد تا از نزدیک به شهرستان های حوزه انتخابیه سفر کند که وزیر ضمن پذیرفتن این دعوت قول داد در آینده نزدیک به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کند و ظرفیت های گردشگری و آثار باستانی کهگیلویه بزرگ را از نزدیک ببیند.
کد مطلب: 137288
برچسب ها: آثار باستانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *