۰
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۹
امام جمعه کرج:

شبیه‌سازی برای اربعین جایز نیست

به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب سی و یکمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان کرد.
 به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب سی و یکمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان کرد.
به گزارش ایسنا، متن سی و یکمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.
سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ.
به هفته سی و دوم محرومیت از نماز عبادی سیاسی جمعه رسیدیم. قطعاً تحمل این فراق و فاصله افتادن (که شاید یکی از مصادیق مصیبت باشد)، برای اهل ایمان موجب رشد معنوی و بهره‌مندی از ثواب اخروی خواهد بود. باید با تضرع و ابتهال به درگاه ایزدی از او بخواهیم که همه ما را مشمول عفو و رحمتش قرار داده، ادامه محرومیت را بر ما بخشیده، مقدمات شروع مجدد اجتماعات مؤمنین در مراکز عبادی را فراهم گرداند. چند جمله خدمت شما همراهان و عزیزان همیشگی به مناسبت ایام عرض می‌کنم.
اربعین حرکتی سیاسی علیه مستکبرین است
دهه آخر ماه صفر با اربعین امام حسین علیه‌السلام آغاز می‏شود. اربعین زنده کننده حماسه عاشورا و یادآور شرافت، عزت، ایثار، جوانمردی، روح آزادگی و عدالت‌خواهی است. اربعین یعنی ادامه‌ی ارتباط با امام حسین علیه‌السلام و انقلاب حسینی. اربعین حرکتی سیاسی علیه مستکبرین است که بدانند در مقابل جبهه سازش، جبهه مقاومت همیشه ایستاده و مقاوم است.
راهپیمایی اربعین یک ظاهری دارد و یک باطنی، و هر دو پر است از رمز و راز با اهدافی که فراموش نمی‌شود. اقامه عزا و پیاده‌روی و زیارت خواندن و هر عمل دیگری در روز اربعین، اقدامی دوباره در مقابل تحریف است. و ما از اربعین درس می‌گیریم که در مقابل همه هجمه‌ها و تبلیغات گسترده‌ای که برعلیه اسلام و انقلاب و امام و حتی رهبری می‌شود باید حقیقت و خاطره انقلاب و دفاع مقدس و ارزش‌ها را از گزند تحریف و انحراف حفظ کنیم.
باید از ولیّ تبعیت کرد / اعتماد و تبعیت از رهبری نظام موجب وحدت و انسجام ملی است
امسال به خاطر شیوع و محاصره همه‌جانبه ویروس کرونا برای پیاده‌روی و ابراز ارادت محدودیت‌هایی ایجادشده که همه ارادتمندان به خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام با سختی تمام تحمل می‌کنند و به دستورات عمل می‌کنند. چون به‌درستی این پیام امام حسین علیه‌السلام را از عاشورا دریافت کرده‌اند که باید از ولیّ تبعیت کرد و الا در جهالت و حیرت ضلالت خواهند ماند. به‌خصوص که در این مورد ولی امر مسلمین تأکید فرمودند: رفتن برای راه‏پیمایی اربعین، فقط متوقّف به صلاحدید مسئولان ستاد ملّی مربوط به کرونا است. اگر گفتند نه «که تا الآن گفتند نه» باید همه تابع باشند، همه باید تسلیم باشند.
شبیه‌سازی برای اربعین جایز نیست
خوب می‌دانید که این بیان، بیان ارشاد و راهنمایی نیست و صراحت در امر مولوی دارد. لذا هیچ اقدامی برای پیاده‌روی حتی رفتن لب مرز و امثال آن در شهرها جایز نیست. حتی شبیه‌سازی که اگر دوستان یادشان باشد بنده سال‌های قبل هم عرض می‌کردم که شبیه‌سازی برای اربعین جایز نیست. در خطبه ۱۸۲ نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین فرمودند: و وثقوا بالقائد فاتبعوه. وثوق و اعتماد به رهبر و به‌تبع آن تبعیت محض از فرامین و منویات ولی امر ازجمله ویژگی‏های اساسی اهل ایمان و وفاداران به ولایت اسلامی است. اعتماد و تبعیت از رهبری نظام در ردیف بالاترین سرمایه‏های اجتماعی و موجب وحدت و انسجام ملی است. و البته وسیله محک ایمان‏ و التزام ادعایی افراد هم هست.
تأکید امام‌جمعه کرج به نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های مقابله با کرونا
به‌هرتقدیر با توجه به دستورات ستاد ملی کرونا اگر اجازه دادند، تجمع با رعایت مسائل بهداشتی در روز اربعین در امامزاده‌های استان و اقامه عزا و خواندن زیارت اربعین مناسب است. در اینجا خوب است این تذکر هم داده شود وقتی آقایان دستور به تعطیلی مراکز می‌دهید خوب است نظارت هم داشته باشید و الا این دستور خاصیتی نخواهد داشت. اگر مسئولین محترم دیشب در شهر گشتی می‌زدند می‌دیدند که فقط از دستور بدون نظارت و پیگیری کاری ساخته نیست. و باید قدردان اهل ایمان بود که با ولایت مداری تمام حرف ولیّ خود را اطاعت می‌کنند.
کمی به حقایق ارزشمند و الهی اربعین بپردازیم. در روز اربعین به زیارت امام حسین علیه‌السلام می‌رویم. این زیارت نماد و نشانه‌ی ارادت است و تجدید پیمان. زیارت در این روز بیان عمق ارتباط با امام علیه‌السلام و مسیری است که برای رسیدن به هدف طی می‌شود. به بعضی فرازهای زیارت‌نامه اشاره می‌کنم.
امام حسین علیه‌السلام چه کسی بود؟ عرض می‌کنیم: السلام علی ولی الله و حبیبه … السلام علی الحسین المظلوم الشهید… السلام علیک یابن رسول الله… اشهد انک امین الله و ابن امینه… امام چه کرد؟ فاعذر فی الدعا و منح النصح در دعوت مردم به خیر و صلاح و نیکی و سعادت هیچ جای عذری باقی نگذاشتی و برای خیرخواهی مردم از چیزی دریغ نکردی. در مقابل آن حضرت چه کسانی ایستاده بودند؟ و قد توازر علیه من غرته الدنیا… عده‌ای بودند که به کمک هم آمده بودند و دنیا آنان را مغرور کرده بود و البته آنچه می‌توانستند بهره ببرند را به پست‌ترین چیز فروختند و آخرتشان را به کمترین قیمت معامله کردند. اهل تکبر و پیروی از هوی و هوس بودند و نتیجه کارشان چیزی جز غضب و لعن پیامبر و پسر پیغمبر خدا نبود. فلعن الله من قتلک و لعن الله من ظلمک و خدای تعالی همه آنان که به حضرت ظلم کردند را انتقام می‌گیرد. و اشهد ان الله منجز مت وعدک و مهلک من خذلک و معذب من قتلک. مسیر حرکتی امام حسین علیه‌السلام چه بود؟ راه سعادت بود و اکرام خدای تعالی، اکرمته بالشهاده و حبوته بالسعاده. و امام برای رسیدن به چنین جایگاهی از همه‌چیز گذشت. خونش در مسیر اطاعت الهی ریخته شد و حریمش مباح شد. حتی سفک فی طاعتک دمه و استبیح حریمه.
می‌بینید که فرازهای زیارت همه سؤالات را پاسخ می‌دهد. اگر سؤال کنیم اساساً حضرت برای چه در این مسیر پا گذاشت و به دنبال چه هدف بلندی بود؟ لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله. خیلی روشن می‌فرماید قصدم این بود مردم از جهل و گمراهی نجات پیدا کنند. این پیام امروز هم زنده است اگر رستگاری و سعادت می‌خواهیم باید از عدالت و آزادگی فاصله نگیریم. و نماد این دو مهم، فرقِ شکافته و سر از تن جدایِ پدر و پسری «علی بن ابیطالب و حسین بن علی علیهماالسلام» است که نامشان تا قیامت روشنی‌بخش راه عدالت‌پیشگان و آزادگان عالم است و مضجع شریفشان «نجف و کربلا» درروی زمین مناره‌های هدایت است.
تمدن نوین اسلامی بدون عدالت و آزادی ممکن نیست
انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) در این دوران، معارف اهل‌بیت را دوباره زنده کرد و به دنیا بابیانی دیگر ارائه کرد که باید برای رسیدن به عدالت و داشتن آزادی و آزاده بودن بین نجف و کربلا تردد داشت. تمدن نوین اسلامی بدون عدالت و آزادی و فاصله داشتن از فرهنگ امیرالمؤمنین و فرزندش ممکن نیست. و چون شیاطین به‌خوبی مطلب را درک کرده‌اند تلاش در تحریف و انحراف و کم‌رنگ کردن این مناسک دارند و سال‌های پیش همه شاهد بودید که چگونه این حرکت عظیم جهانی را سانسور می‌کردند. خدای تعالی به همه ما توفیق دهد درس‌های محرم و صفر را به‌خوبی عمل کنیم و زمینه‌سازان بامعرفتی برای دوران مشعشع و نورانی حاکمیت مهدوی باشیم ان‌شاءالله.
سیزدهم مهر‏ماه به‏عنوان روز نیروی انتظامی و آغاز هفته بزرگداشت ناجا نام‏گذاری شده است. قطعاً برقراری نظم و امنیت در کشور مدیون ایثارگری و فداکاری پرسنل پرتلاش نیروی انتظامی است که حتی به قیمت سلب آسایش خود و خانواده، آرامش و امنیت مردم را فراهم می‌کنند. لذا هفته نیروی انتظامی فرصت مناسبی است اولاً برای تشکر و ثانیاً بازنگری کارکرد و فعالیت‏ها، تقویت نقاط قوت و رفع نقایص احتمالی. این هفته فرصت مغتنمی است تا تلاش و فعالیت‏های شبانه‏روزی کارکنان ناجا در عرصه امنیت و نظم اجتماعی برای مردم، رسانه‏‌ها تشریح و موجب افزایش اعتماد عمومی و جلب مشارکت مردم شود.
همان‌طور که مطلع هستید این نیروی خدوم و شجاع در راستای تأمین امنیت همه‌جانبه مردم، بیش از ۱۳ هزار شهید «۸ هزار نفر مربوط به دفاع مقدس» و ۲۲ هزار جانباز «۱۲ هزار و ۵۰۰ جانباز مربوط به دفاع مقدس» و در امر مبارزه با مواد مخدر نیز ۳۷۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
در نظام اسلامی هر متخلفی باید بترسد از اینکه گرفتار قانون شود و دست عدالت او را بااقتدار بگیرد، تأمین امنیت انتظامی کشور بر عهده نیروی انتظامی است. این نیرو با وظایف فراوان، گسترده و متنوعی که دارد ازجمله دستگاه‏هایی است که با همه اقشار مردم و در عرصه‏های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و امنیتی و… سروکار دارد. و این گستردگی، توقعات به‏حق و به‏جای مردم را بالا می‌برد و کار را سخت‌تر می‌کند لذا به تعبیر رهبری معظم انقلاب کارشان جهاد فی سبیل الله است.
حفظ امنیت یکی از موارد حقوق شهروندی است که نیروی انتظامی عهده‌دار آن است. حضرت آقا دراین‌باره فرمودند: فارغ از اینکه یک فرد مسلمان است یا غیرمسلمان یا به‌نظام اسلامی وفادار است یا نیست، حقوق عمومی آن باید محفوظ باشد، مثلاً نباید در کشور ناامنی وجود داشته باشد و باید آزادی و نگاه عادلانه برای همه مردم یکسان باشد. البته این نیرو در بسیاری از اقداماتش با نهادهای دیگر همکاری دارد. مثلاً در بعد مقابله با جرایم با قوه قضائیه و در بعد فرهنگی با همه نهادهای عضو شورای فرهنگ عمومی کشور و در عرصه سیاسی با وزارت کشور و نهادهای دیگر و در عرصه‏های دیگر هم به همین صورت همکاری می‌کند. بنابراین نهادهای دیگر باید برای تحقق وظائف سنگین نیروی انتظامی همکاری، هماهنگی و همیاری جدی داشته باشند. از طرف دیگر نقش مردم در بعضی قسمت‌ها هم نباید فراموش شود یعنی همان‌طور که نیروی انتظامی، مسئول قانونی مواجهه با جرم و شناسایی و دستگیری مجرمان است، از مردم مسئولیت فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر سلب نمی‌شود.
چند بخش از ناجا را باید بیشتر موردتوجه قرار داد و تشکر خاص داشت. مثل پلیس فتا با گستردگی فضای مجازی و جرائمی که در آن اتفاق می‌افتد و مثل بخش مشاوره در معاونت اجتماعی که در راستای جامعه‌محوری پلیس و ارتباط صمیمانه و هم‏دلی پلیس و مردم انجام‌وظیفه می‌کند و تلاش می‌کند ریشه‌ها و زمینه‌های رفتار ناهنجار را شناسایی و سپس جلوگیری کند و از طرف دیگر آگاه‏سازی جامعه برای افزایش توان مقابله با مشکلات اجتماعی و پیش‏گیری از آن‏ها و ایجاد فرهنگ مشاوره در بحران‏های زندگی، از اهداف مهم این مراکز است.
مردم قدرشناس ایران اسلامی با تمام وجود، از زحمات خالصانه و شبانه‏روزی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف از فرماندهی محترم نیرو، افسران، درجه‌داران، سربازان، کادر، پلیس پیشگیری، پلیس فرودگاه، پلیس راه‏آهن، پلیس خدمات قضایی، یگان‏های حفاظت سازمان‏ها، پلیس راهور، پلیس آگاهی، پلیس مبارزه با مواد مخدر؛ پلیس پاوا، پلیس فتا، پلیس مرزبانی، پلیس اینترپل، اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز، یگان ویژه، نوپو، بازرسی ناجا ۱۹۷، مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و سایر بخش‏های این نیروی الهی تشکر و قدردانی می‏کنند.
در پایان آنچه به‌عنوان انتظار از عزیزانمان در ناجا داریم همان است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: آنچه مردم از نیروی انتظامی متوقع هستند چیست؟ مردم می‏خواهند نیروی انتظامی قوی و مقتدر باشد، هوشمند و پیچیده باشد، سالم و امین باشد، سریع و به هنگام باشد، مؤدب و اهل بیان و تفاهم با مردم باشد، این انتظارات مردم از نیروی انتظامی است. شما در بخش‌های ‏قابل‌توجهی، این لیاقت و آمادگی را از خودتان نشان دادید.
اختلاف بر سر منطقه قره‌باغ راه‌حلی جز آتش‌بس فوری و مذاکره ندارد / بازیگران خارجی از هر تنشی در منطقه استقبال می‌کنند
مطلب دیگر: اختلاف بر سر منطقه قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان بعد از مدتی سکوت دوباره شروع‌شده راه‌حلی جز آتش‌بس فوری و سپس مذاکره و توافق بین آنان ندارد و از جنگ و نزاع چیزی جز خراب‌تر شدن اوضاع و از بین رفتن منافع مردم منطقه حاصل نخواهد شد.
البته بازیگران خارجی به‌خصوص رژیم منحوس صهیونیستی از هر تنشی در این منطقه به دلایل مختلف من‌جمله فروش سلاح و بی‌ثباتی مرزهای ایران و امثال این استقبال می‌کنند. برای میانجیگری هم می‌توانند از ترکیب سه بعلاوه سه استفاده کنند. یعنی کشورهای ایران و روسیه و ترکیه ازیک‌طرف و آذربایجان و ارمنستان و گرجستان از طرف دیگر مسیر حل منازعات را دنبال کنند.
۱۶ مهر سال ۱۳۴۱ که لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی تصویب شد و علماء مخالفت کردند.و همچنین ۱۳ مهر سال ۱۳۵۷ روز هجرت حضرت امام (ره) از عراق به پاریس نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. و احتیاج است که با مقدماتی به این مهم و نکات و پیام‌هایی که این حرکت در پیروزی انقلاب داشت پرداخت.
مجلس محترم به‌فوریت وارد بحث کودکان شود / اگر می‌خواهیم فکر و فرهنگ جامعه اسلامی شود باید از مهدکودک‌ها شروع کرد
۱۷ مهر روز جهانی کودک است متأسفانه فرصت گذشت و بنده راجع به کودک سخن بسیار دارم. راجع به کودکان از اول انقلاب تا به امروز کسی منسجم و با برنامه کارنکرده است. کودک و نوجوان می‌گویند اما فقط برای نوجوان برنامه دارند. و البته بر کسانی که کار کودک می‌کنند هم نظارتی نیست. بهزیستی که باید کار نگهداری انجام دهد کارآموزشی و تربیتی هم می‌کند و چون عده و عده را ندارد کار دست دیگران می‌افتد که صلاحیت لازم را ندارند. باید مجلس محترم به‌فوریت وارد بحث کودکان از جهات مختلف به‌خصوص پیش‌دبستان بشود و آینده کشور را مدنظر داشته باشد. اگر می‌خواهیم فکر و فرهنگ جامعه اسلامی شود و همه شئونات اسلامی رعایت شود باید از مهدکودک‌ها شروع کرد.
ضمناً با توجه به این حجم از دستگیری‌های شهرداران و شورای شهرها در سطح کشور می‌طلبد که قوانین مربوطه به‌سرعت اصلاح شود.
چرا آقایان برای ناکارآمدی و بی‌مسئولیتی خود دنبال مقصر می‌گردند؟ / عمده گرفتاری‌ها مربوط به سوء مدیریت است
نکته دیگر اینکه چرا آقایان برای ناکارآمدی و بی‌مسئولیتی خود دنبال مقصر می‌گردند؟ بله قسمتی از مشکلات کشور متوجه آمریکا و اذناب اوست، اما عمده گرفتاری‌ها همان‌طور که خودتان هم در مصاحبه‌ها و بیاناتتان داشتید مربوط به سوء مدیریت است و این مشکلات تا وقتی نگاه آقایان به بیگانه است و از مدیران غیر جهادی با افکار لیبرال و نگاه به غرب استفاده می‌کنند، درست نخواهد شد.
وقتی همه مشکلات را به دشمن نسبت می‌دهید آیا متوجه این معنا هستید که به او امیدواری می‌دهید که در مسیر درستی قدم برداشته؟ آیا این نوع سخن گفتن تحریک دشمن به ادامه خباثت‌هایش نیست؟ خوب چهره واقعی آمریکا را بدون بزک و نقاب در مناظره دو دلقکی که قصد دارند اداره کشورشان را به دست بگیرند می‌دیدید!!! مردم خود آمریکا از این‌ها بیزارند اما عده‌ای در داخل دلشان برای آنان می‌تپد.
ضمناً این نمادی که اخیراً رونمائی شد و برای دستگاه دیپلماسی کشور طراحی‌شده بهتر است تجدیدنظری صورت گیرد یا توضیح داده شود نمادی که شبیه آن را بیگانگان استفاده کرده‌اند چه پیامی از انقلاب را القاء می‌کند؟ آیا برای طراحی نمادهایی که جنبه‌ی بین‌المللی داشته و باید اسلام و انقلاب را القاء کند نباید ممیزی و قانونی تعریف شود؟
نکته استانی: متأسفانه هنوز در عزل و نصب‌ها رعایت قوانین نمی‌شود. چه اقداماتی که شوراها و شهرداری‌ها دارند چه آنچه استانداری انجام می‌دهد. مکرر عرض شد افرادی که به هر دلیل منع قانونی دارند را به کار نگیرید. وقتی می‌گویند فلان شخص صلاحیت فرمانداری را دارد و به نفع مردم و منطقه است و آقایان جواب درستی نمی‌دهند، این یعنی سیاسی بازی یعنی من کاری ندارم که چه چیزی برای مردم و کشور مناسب است باید ببینم فلان جریان سیاسی راضی هست یا نه. این‌ها هیچ‌کدام اسلامی نیست و خواسته یا ناخواسته باعث تضعیف نظام است. می‌بینم روزی را که در پیشگاه خدای متعال و شهیدان شاهد حاضریم و برای اعمالی که از روی میل و هوس خود و یا خوش‌آمد دیگران انجام داده‌ایم جز شرمندگی و سرافکندگی در دست چیزی نداریم.
پیشگیری مهم‌تر و مقدم بر درمان است
ضمن تقدیر و تشکر مجدد از پزشکان و کادر درمانی و خدا قوت به عزیزان عرض می‌کنم؛ مردم برای مبارزه با این ویروس خطرناک گذشته از اینکه تمام موارد بهداشتی را رعایت می‌کنید، سبک زندگی خود را هم عوض کنید. در سبد غذائی خود از غذاها و گیاهانی که مقاومت بدن شما را بالا می‌برد و اطباء اهل‌فن تذکر می‌دهند بهره ببرید. پیشگیری مهم‌تر و مقدم بر درمان است.
دعای پایانی
خدایا تو را قسم می‌دهیم فرج مولایمان ولی‌عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. اللهم انصره بنصرک العزیز و ایده بجندک الغالب و قوه بقوتک و اردفه بملائکتک. خدایا بیماری و بلا را از مردم عالم که در قید بندگی تو هستند و طاغوت نیستند مرتفع بگردان./ گذشتگانمان، شهدا، امام شهیدان درجاتشان عالی بگردان./ مشکلات مسلمین اصلاح بفرما/ رهبر فرزانه و عزیزمان در پناه خود محفوظ بدار.
کد مطلب: 137442
برچسب ها: اربعین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *