۰
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۴

نقض آتش بس در قره باغ

جمهوری آذربایجان و ارمنستان امروز (شنبه) یکدیگر را به نقض سریع آتش‌بس در قره باغ قره باغ متهم کردند که این سوال را ایجاد کرده آتش‌بس با وساطت روسیه تا چه حد معنادار خواهد بود.
جمهوری آذربایجان و ارمنستان امروز (شنبه) یکدیگر را به نقض سریع آتش‌بس در قره باغ قره باغ متهم کردند که این سوال را ایجاد کرده آتش‌بس با وساطت روسیه تا چه حد معنادار خواهد بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این آتش‌بس که پس از گفت‌وگویی ۱۰ ساعته در مسکو با میانجی‌گری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بین مقام‌های دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان برقرار شده به معنای توقف درگیری‌ها در قره باغ و تبادل زندانی‌ها و اجساد قربانیان جنگ بین دو کشور است.
اما دقایقی پس از اعمال آتش‌بس، دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم کرده‌اند.
وزارت دفاع ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به شلیک به داخل ارمنستان متهم می‌کند و نیروهای ارمنستان در قره باغ نیز نیروهای جمهوری آذربایجان را به درگیری‌های جدید پنج دقیقه پس از اعمال آتش‌بس متهم کرده‌اند.
باکو نیز گفته که نیروهای دشمن در قره باغ به سمت قلمروی جمهوری آذربایجان شلیک کرده‌اند.
الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با اعلام اینکه آتش‌بس به طور کامل نقض نشده، گفت:‌ طرف‌های درگیر اکنون تلاش می‌کنند تا راه حل سیاسی بیابند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای در ساعات نخست امروز اعلام کرد که آتش‌بس از سوی دو طرف به دلایل انسانی پذیرفته شده است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به برقراری آتش‌بس کمک می‌کند.
فرانسه نیز برقراری این آتش‌بس را مورد استقبال قرار داد اما گفت که این روند به صورت کامل اجرایی نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این آتش‌بس باید به صورت کامل و دقیق و با هدف ایجاد شرایطی برای آتش‌بسی دائمی بین طرف‌های درگیر اجرایی شود. موضوع اساسی که طرفین تحت حمایت مشترک گروه مینسک به آن پرداخته‌اند باید بدون پیش شرط از سر گرفته شود.
 
کد مطلب: 137851
برچسب ها: قره باغ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *