۰
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۱

کامالا هریس و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

در پی رقابتهای انتخاباتی آمریکا، هفته گذشته مناظره بین معاونین کاندیداهای ریاست جمهوری در شهر سالت لیک ستی ایالت یوتا برگزار شد. مناظره ای نود دقیقه ای بین مایک پنس و کامالا هریس در ادامه کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای ۲۰۲۰.
کامالا هریس و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
در پی رقابتهای انتخاباتی آمریکا، هفته گذشته مناظره بین معاونین کاندیداهای ریاست جمهوری در شهر سالت لیک ستی ایالت یوتا برگزار شد. مناظره ای نود دقیقه ای بین مایک پنس و کامالا هریس در ادامه کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای ۲۰۲۰.
طبق رویه و عرف سیاسی قدیم آمریکا یکی از مناظرات انتخاباتی باید بین معاونین کاندیدا ها صورت گیرد. دلیل این امر این است که سوابق و توان اجرایی معاونین کاندیداها در تصمیم گیری شهروندان آمریکا برای انتخاب ریس جمهور تاثیر زیادی دارد. بویژه در شرایط فعلی که هم بایدن و هم ترامپ از نظر سنی سالخورده محسوب می شوند و در صورتیکه برای روسای جمهور اتفاقی بیافتد، بطور اتوماتیک معاون ریس جمهور از نظر قانونی ریس جمهور خواهد شد، بدون اینکه آن فرد رای مستقیمی از مردم گرفته باشد. وقتی جان اف کندی در سال ۱۹۶۳ ترور شد معاون او لیندون جانسون خود به خود ریس جمهور شد. بنابراین مایک پنس و کامالا هریس شانس این را دارند که به عنوان ریس جمهور در تاریخ آمریکا به ثبت برسند. این امر در خصوص کامالا هریس محتمل تر است. کامالا هریس می تواند مانند اوباما تاریخ ساز باشد و اگر بایدن موفق شود و ریاست جمهوری را بدست بگیرد، کامالا هریس اولین زن و اولین سیاه پوستی خواهد  بود که به مقام معاونت ریاست جمهوری در ایالت متحده رسیده است و در صورت پیروزی بایدن، در شرایط نامناسب جسمی، او (هریس) تبدیل به قدرتمندترین فرد آمریکا می شود
روند دو دهه گذشته نشان داده که کاخ سفید به سیاه پوستان و زنان روی خوش نشان داده و به نظر می رسد در آینده نه چندان دور، زنان بتوانند به کرسی ریاست جمهوری دست پیدا کنند. اما آنچه در این نوشتار به دنبال بررسی آن هستیم این است که آیا کامالا هریس می تواند همان زنی باشد که قفل کاخ سفید را برای زنان بگشاید؟ آیا کامالا هریس به مانند مارگارت تاچر و ترازا می که توانستد زنان قدرتمند برتانیا شوند یا به مانند مرکل که اولین صدر اعظم آلمان شد، می تواند خود را در زمره زنان تاریخ ساز جهان در آمریکا مطرح کند؟ پاسخ به این سوال را می توان یک ماه بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات اخیر آمریکا دقیق تر جواب داد. مرور یک ساعت و نیم مناظره پنس و هریس نشان داد که هریس، هم بر خود و هر بر موضوعات مطرح در مناظره مسلط بود و اگر هم برتری کامل بر پنس نداشت اما نشان داد کم از پنس نیست و با تجربه اندوزی بیشتر می تواند در قامت یک زن مقتدر در احقاق حقوق سیاهپوستان و زنان موثرتر عمل کند. زنان در آمریکا بعد از سال ۲۰۰۰ در صحنه سیاسی آمریکا بیشتر فعال بودند. اگر به انتخابات ۲۰۰۸ برگردیم، در آن ایام سارا پیلین نیز در مناطره با بایدن نشان داد که توانایی و اعتماد به نفس لازم برای رقابت های سخت انتخاباتی را دارد. اما تجربه کم پیلین و بدشانسی هیلاری مانع راهیابی زنان به مهمترین مقامات سیاسی آمریکا شد. اما آیا هریس می تواند سرنوشت دیگری را برای جامعه زنان رقم بزند؟ برای پاسخ به این سوال باید ببینیم کامالا هریس کیست و چگونه به عنوان معاون بایدن برای رقابت های ۲۰۲۰ رسیده است.
او سناتوری از ایالت کالیفرنیا است، بیشتر فعالیت او در حوزه حقوقی و قضایی بوده است و چند سالی است به عنوان یکی سناتور های فراوان ایالت کالیفرنیا در مجلس سنایی آمریکا حضور دارد. اصالتی آسیایی و جامایکایی دارد و سوابق قابل قبول در حزب دموکرات داشته است. اما  آن چیزی که بایدن را مجاب کرد کامالا هریس را به عنوان معاون خود معرفی کند صرفا توانایی اجرایی و سیاسی او نبود، بلکه ویژگی های فردی او بود. هریس می تواند آرا سیاه پوست ها و زنان را جلب کند. با توجه به اتفاقاتی که در شش ماه گذشته با کشته شدن جورج فلوید رخ داد، آرای سیاه پوستان یکچارچه شده و هریس به عنوان نماینده این جامعه  می تواند عملا رای بزرگ سیاه پوستان را به سمت بایدن و دموکرات ها بفرستد. همچنین به دلیل سوابق توهین آمیز ترامپ نسبت به زنان، هریس به عنوان یک زن در متقاعد کردن جامعه زنان  برای رای دادن به بایدن و دموکراتها موثر خواهد بود. به هر حال هر چه قدر هریس به بایدن در رسیدن به کرسی ریاست جمهوری کمک کند به نوعی راه آینده سیاسی خود را هموار می سازد. این یک ماه تلاش سیاسی برای هریس می تواند او را یک دهه در سپهر سیاسی ایالات متحده ماندگار کند.
رحمان سعادت
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان
 
 
 
کد مطلب: 138096
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *