۰
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۷

حمایت از روحانی در۹۲ و ۹۶ بهترین تصمیم بود

رییس شورای مرکزی حزب همبستگی تصمیم اصلاح طلبان به حمایت از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ را بهترین تصمیم این جریان عنوان کرد و گفت: اگر به دوباره به سال‌های ۹۲ و ۹۶ بازگردیم از او حمایت می‌کنیم.
حمایت از روحانی در۹۲ و ۹۶ بهترین تصمیم بود
رییس شورای مرکزی حزب همبستگی تصمیم اصلاح طلبان به حمایت از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ را بهترین تصمیم این جریان عنوان کرد و گفت: اگر به دوباره به سال‌های ۹۲ و ۹۶ بازگردیم از او حمایت می‌کنیم.
«محمد سالاری» عصر چهارشنبه در نشست آسیب شناسی جریان اصلاحات که در دفتر مرکزی حزب ندای ایرانیان برگزار شد، اظهار کرد: جریان جبهه اصلاحات نیاز امروز بیش هر زمان دیگری به بررسی و اصلاح عملکرد گذشته و رویکردهایی که تاکنون اتخاذ کرده است، دارد.
وی فاصله این جریان با بدنه اجتماعی را از چالشهای پیش روی آن عنوان کرد و افزود: با توجه به فضایی که نسبت به امر اصلاح‌ و اصلاح‌طلبی وجود دارد، جامعه قرابتی با این مفاهیم کلاسیک احساس نمی‌کند و در این زمینه شکافی عمیق ایجاد شده است.
 این فعال اصلاح طلب گفت: از دوم خرداد ۷۶ به بعد جریان اصلاحات در انتخابات‌های مختلف با وجود اینکه که دچار فراز و فرودهایی بوده ولی علاوه بر بدنه واقعی خود همواره اقبال و استقبال آرا خاکستری را با خود همراه داشته است ولی امروز فضایی در کشور ایجاد شده که مردم از اثرگذاری نقش خودشان در اصلاح امور جامعه ناامید شده‌اند.
سالاری اظهارداشت: تاکنون مردم فکر می‌کردند اگر به جریان اصلاحات رای بدهند آنها می‌توانند حداقل‌هایی از گره‌های کشور را گشوده و اموری را اصلاح‌ کنند اما اکنون با توجه به جایگاه نهادهای انتخابی در مقایسه با جایگاه نهادهای انتصابی در تصمیم‌گیریهای کلیدی و کلان، شاهد فاصله گرفتن جمهور مردم از مشارکت در انتخابات هستیم.
 رییس شورای مرکزی حزب همبستگی گفت: جریان اصلاحات بیش از هر زمانی نیاز دارد به نقد درونی خود بپردازد و به نظر می‌رسد بعد از این همه سال به برنامه‌ای راهبردی و مانیفستی تمام و کمال برای همه امور اداره کشور نیاز دارد. برنامه‌ای که اکثریت احزاب اصلاح‌طلب عضو شورای هماهنگی و شعسا به آن باور داشته باشند و فصل مشترک نگاه آینده محور آنها باشد.
جلسات شورای هماهنگی برای رسیدن به راهبرد در حال برگزاری است
 این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه مانفیست و برنامه راهبردی باید مبتنی بر مطالبات جامعه و در راستای حل مشکلات کنونی کشور باشد، گفت: جریان اصلاحات با توجه به کناره‌گیری رییس و نایب رییس شورای عالی سیاستگذاری، با محوریت شورای هماهنگی، در حال برگزاری سلسله جلساتی با حضور تئوریسین‌های این جریان و متخصصان رشته‌های مختلف است و در تلاش است به یک برنامه راهبردی برسد.
وی با تاکید بر اینکه البته باید به ساز و کاری تصمیم ساز برای جاری کردن مانیفست رسید، عنوان کرد: از ابتدا شورای هماهنگی و سپس شورای عالی نهادهای تصمیم ساز بودند، در حال حاضر به نظر می‌رسد این ساز و کارها پاسخگوی مطالبات جامعه نیستند.
 سالاری تصریح کرد: جریان اصلاحات باید تصمیم بگیرد که پارلمان اصلاحات را جایگزین شعسا کند یا به همان شورای هماهنگی احزاب برگردند، که البته به نظر من اگر تصمیمات به نهاد مشترک احزاب سپرده شود، بهتر است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه فرماندهی و رهبری جریان اصلاحات از مسائلی است که باید بررسی شود، گفت: البته این مسئله بعد از رسیدن به راهبرد، نهاد و سازوکار اولویت دارد. سازکار یا نهاد تصمیم گیرنده اصلاحات براساس راهبردی که تعریف می‌شود، به صورت مشخص برنامه نجات کشور را ارائه داده و صدای مردم باشد و اشخاصی که در قطار جریان اصلاحات سوار هستند و نسبت به پیگیری این برنامه راهبردی تعلل دارند یا سرعت کار را کند می‌کنند به مرور باید پیاده شوند.
عجله‌ای برای ۱۴۰۰ نداریم
رییس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی با تاکید بر اینکه بعد از تعریف راهبردها فقط اصلاح‌طلبان تمام عیار میدان دار باشند، افزود: در این چارچوب بحث انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان یکی از پروژه‌های مهم نظام و کشور مطرح می‌شود و تا آنجایی من اطلاع دارم، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عجله‌ای برای معرفی گزینه خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ندارد.
سالاری با اشاره به اینکه فعلا دغدغه اصلی اصلاح‌طلبان تهیه برنامه راهبردی و مانفیست است، اضافه کرد: در این مانیفیسیت باید مشخص شود که فاصله گرفتن اصلاحات از مردم و بالعکس را چگونه باید جبران کرد. در غیر این صورت نگاه مردم به اصلاحات به مراتب بدتر از اسفند ۹۸ خواهد شد.بعد از تدوین برنامه و مانیفست و تعریف ساز و کار تصمیم ساز، اصلاح‌طلبان باید به مکانیسمی برای تعامل با حاکمیت و نهاد قدرت برسند.
وی گفت: بعد از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به نوعی دغدغه‌های اصلاحات را با مقام معظم رهبری و هسته مرکزی قدرت مطرح می‌کرد، این ارتباط قطع شده و جریان اصلاحات به عنوان جریانی در درون نظام که در تاسیس، ایجاد، پیروزی، مدیریت جنگ تحمیلی و تداوم انقلاب نقش اصلی را تاکنون داشته است، به رغم انتقاداتی که به جریان رقیب و بعضی از نهادها دارد، این اشکال را داشته که نتوانسته سازکاری تعریف شده برای تعامل با نظام را داشته باشد.
این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: در کشورهای دیگر وقتی رقیب پیروز انتخابات می‌شود جریان در سایه در مسائل کلان و استراتژیک کانال تعامل و همکاری خود را حفظ می‌کند و تصمیمات بزرگ در ابعاد ملی اتخاذ می‌شود. احزاب در سایه در این کشورها همواره با رقیب خود کانال و مکانیسم تعاملی و گفت‌وگو پایه دارند و در حوزه منافع ملی تماشاگر نیستند وحتی همراهی و حمایت می‌کنند. در اینجا هم از نظام و  نهادهای تصمیم‌گیرنده انتظار می‌رود، جریان اصلاحات و نظرات ملی آن را لحاظ کرده و در نگاه خود نسبت به جریان اصلاحات تجدیدنظر کنند.
 سه نگاه اصلاح طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰
رییس شورای مرکزی حزب همبستگی در خصوص راهبردهای جریان اصلاحات اظهارداشت: در جریان اصلاحات یک نگاه حداقلی وجود دارد که معتقد است باید در فرایند انتخابات ۱۴۰۰، مثل گذشته با رویکردی ائتلافی حتی با حمایت از نامزدی قرضی و اجاره‌ای حضور داشته باشیم و هیچ شرطی برای حضور در انتخابات در نظر نگیریم.
وی افزود: از سوی دیگر عده‌ای می‌گویند باید عطای انتخابات را به لقایش بخشید و صبر پیشه کرد تا نیروهایی که نقش جمهور را نادیده می‌گیرنددر تصمیمات خود تجدید نظر کنند.
سالاری یادآورشد: اکثریت و قاطبه اصلاح‌طلبان هیچ یک از این دو نگاه را نمی‌پذیرند و معتقدند باید انتخابات را در هر شرایطی مطالبه کرده، مشارکت کنیم و در ترغیب مردم به مشارکت حداکثری کمک کنیم و معتقدند اگر از ته مانده جمهوریت نظام هم غافل شویم، بازنده اصلی مردم و جریان تحول‌خواه اصلاح‌طلب خواهند بود.
منتخب مردم تهران در شورای شهر ادامه داد: این اشتباه است که جمهوریت را تنها بگذاریم. از طرفی ما نباید این‌بار هم به سراغ نامزدهای قرضی برویم چون تجربه خوبی از این قصه در مجلس دهم و جاهای دیگر داریم و آزمون داده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ پس از رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی، جریان اصلاحات به این نتیجه رسید، که از روحانی  حمایت کند و در آن مقطع و حتی در سال ۹۶ بهترین تصمیم را گرفتند و اگر به دوباره به سال‌های ۹۲ و ۹۶ بازگردیم از او حمایت می‌کنیم.
کد مطلب: 138149
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *